Gå til innhold

Er dette en grei pc for 5500,- ?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har fått tilbud via jobben om å kjøpe en pc med følgende innhold til en pris av 5490,-

 

- Intel Pentium 820 Dual Core (2,8 GH, 2MB, FSB800)

- Ati Radeon Express X1300 PCI-xpress grafikkort m/inntil 512 MB hypermemory

- 1024 MB DDR2-RAM PC4300 (533 MHz)

- 300 GB harddisk (S-ATA 7200 rpm, 8MB cache)

- 8 kanals digital surround lydkort

- Nettverkskort

- 8 i 1 minnekortleser

- Sony DVD-brenner, dual layer.

- Innebygd analog/digital tv-tuner, fjernkontroll og Windows Xp Media Center Edition 2005.

- Egnet for Vista osv.

 

Ferdig bygget med pent kabinett, i svart og grå/sølv utførelse, og trådløst tastatur og mus.

 

Personlig synes jeg dette er en grei pris.

 

Hva synes dere? :hmm::p

Endret av steinslett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel ikke ett dårlig tilbud, men jeg tror faktisk at du kan sette sammen en bedre for samme sum selv.. dvs med mindre det ikke er skjerm også med?

6646737[/snapback]

 

Skjerm følger ikke med nei. Det har jeg selv forsåvidt.

6646758[/snapback]

Laget for morsomt ett oppsett med Conroe:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=32632

 

Fordelen med å kjøpe den du har fått tilbud er sef at du antageligvis får med endel programmer + Windows, noe som gjør det til ett bra tilbud. Dog er det ikke problem å finne ett oppsett som gir deg mer HW for pengene. Bygger du for P4 eller AMD 939 kan du få billigere HK og CPU som igjen vil redusere kostnaden i forhold til oppsettet jeg laget.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke ett dårlig tilbud, men jeg tror faktisk at du kan sette sammen en bedre for samme sum selv.. dvs med mindre det ikke er skjerm også med?

6646737[/snapback]

 

Skjerm følger ikke med nei. Det har jeg selv forsåvidt.

6646758[/snapback]

Laget for morsomt ett oppsett med Conroe:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=32632

 

Fordelen med å kjøpe den du har fått tilbud er sef at du antageligvis får med endel programmer + Windows, noe som gjør det til ett bra tilbud. Dog er det ikke problem å finne ett oppsett som gir deg mer HW for pengene. Bygger du for P4 eller AMD 939 kan du få billigere HK og CPU som igjen vil redusere kostnaden i forhold til oppsettet jeg laget.

6646871[/snapback]

 

Fint oppsett, men finst det ikke billigere hker?

Endret av SlaXn
Lenke til kommentar

Jeg syns den maskinen er crap. :p

 

Personlig ville startet med noe i denne duren:

 

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket AM2, 512KB, BOXED

MSI K9VGM-V, VIA K8M890, Socket-AM2, m-ATX, DDR2, SATAII, LAN, PCI-Ex16

TwinMOS DDR2 PC4200 1024MB CL4, 64M*8/16chip, 533MHz, 240pin (helst doblet dette)

Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, HDTV, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, 560/1400MHz

Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE Black OEM

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning)

Hiper Strømforsyning ATX 530W Sort, 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin

 

Totalpris 5297,- på pcutstyr.no

 

Legger du til litt ekstra får du samme oppsett med:

Powercolor X1900GT og 2048 MB minne for 6.335,00

 

Begge disse maskinene ville banket den du får tilbud om og om du hadde gått for alternativ nummer 2 har du en maskin som kan spille de fleste spill med bra fart og oppløsning.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Jeg syns den maskinen er crap. :p 

 

Personlig ville startet med noe i denne duren:

 

AMD 64 3800+

1024 MB DDR2 minne (helst doblet dette)

7600GT kort

DVD brenner

250 GB disk

Kabinett med Hiper 530W PSU

 

Totalpris 5297,- på pcutstyr.no

 

Legger du til litt ekstra får du samme oppsett med:

X1900GT og 2048 MB minne for  6.335,00

 

Begge disse maskinene ville banket den du får tilbud om og om du hadde gått for alternativ nummer 2 har du en maskin som kan spille de fleste spill med bra fart og oppløsning.

6647423[/snapback]

 

 

Hmm....well..vi får se. ^^

 

Flere ideér?

Lenke til kommentar

Forresten, jeg har et pent kabinett nå som jeg forsåvidt kan bruke "om igjen".

 

 

Og porto, vil den ligge på mye?

 

Et til spørsmål. Hva er fordelen med dual core? Den som du Carnifex foreslo, hadde vel ikke dual core. At det var AMD likte jeg. ^^

Endret av steinslett
Lenke til kommentar
Forresten, jeg har et pent kabinett nå som jeg forsåvidt kan bruke "om igjen".

 

 

Og porto, vil den ligge på mye?

 

Et til spørsmål. Hva er fordelen med dual core? Den som du Carnifex foreslo, hadde vel ikke dual core. At det var AMD likte jeg. ^^

6647460[/snapback]

 

Du vil få høyere ytelse med dual core så lenge applikasjonen/spillet er kodet for å benytte seg av dette. Dette vil nok komme mer og mer. Uansett vil spilleytelsen være relativt lav med en maskin som har et x1300 kort. Den intel prosessoren er heller ingen kjempe.

 

Hvor mye det koster å få den tilsendt vil ofte avhenge av betalingsmåte (om du forhåndsbetaler med VISA f.eks) og hvilken transport du velger. En 150 kr er vel sannsynlig dersom du bruker postoppkrav.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Forresten, jeg har et pent kabinett nå som jeg forsåvidt kan bruke "om igjen".

 

 

Og porto, vil den ligge på mye?

 

Et til spørsmål. Hva er fordelen med dual core? Den som du Carnifex foreslo, hadde vel ikke dual core. At det var AMD likte jeg. ^^

6647460[/snapback]

Da er det bare å ta bort kabinettene, du må bare sjekke at strømforsyningen dekker behovet til en evnt ny maskin. Conroe løsningen min og alterntiv nr 1 til Carnifex vil sannsynligvis funke med strømforsyningen du har(regner med at det er en vanlig ATX på 2-300 watt). Skal du drifte X1900GT, så kan du risikere å trenge en kraftigere.

 

Ser også at jeg la til ett kabinett uten PSU i det opprinnelige Conroe forslaget mitt :)

Lenke til kommentar
Lest sticky?

 

Hvordan kan vi sette opp oppsett, når vi ikke kjenner bruksområdene?

 

Edit: Dersom jobbtilbudet er med skatte-fordeler (trekkes penger per mnd. FØR skatt), så hopp på! Vær klar over at dette ikke er noen gamer-maskin, though.

6647560[/snapback]

I utgangspunktet kan vi ikke annet enn å lage ett oppsett som er bedre harwaremessig enn det han har fått tilbud om... Dessuten er det begrenset hva du får for 5500.

 

Forøvrig enig i at dersom han skal ha en "surfe" maskin, så er dette ett bra tilbud iom at antageligvis får med en god del software i denne pakken. + OS.

 

En Intel Core 2 E6400 utklasser FX-62 på de aller fleste ting

Så ille er det vel ikke? Mente at E6600 stod imot det meste fra AMD, men E6400 uklokket?

Lenke til kommentar
Intel Conroe er vesentlig bedre enn AMD sine prosessorer. En Intel Core 2 E6400 utklasser FX-62 på de aller fleste ting, og E6300 ligger 5% lavere i ytelse enn FX62 generelt sett. Intel annbefales på det varmeste! :thumbup:

6647694[/snapback]

 

Helt enig. Intel Core 2 Duo er vanvittig bra. Men som med det meste annet er det likevel summen av komponenter som avgjør ytelse. ;) Det hjelper lite på spillytelsen med en conroe prosessor når man kjører et kjipt skjermkort. Dersom man ser på pris/ytelse faktoren er nok en AMD 64 3800+ et greit valg uansett :) Husk at en Intel Core 2 Duo E6300 koster rundt 1600 kr, mens 3800+ prosessoren ligger under 1000 kr. I tillegg er hovedkortene endel dyrere. Alt i alt blir det en prioriteringssak. Det blir nok uansett en 1000-1500 kr dyrere å gå for Core 2 Duo løsning.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen skattefordeler. Dette er et tilbud som kommer nå på mandag sammen med våre samarbeidspartnere, men med tanke på at jeg faktisk har taushetsplikt, så vil jeg helst ikke si hvilken butikk dette er. :p

 

Bruksområdet. Min nåværende pc er denne:

 

AMD Athlon XP 2100+, 1.73 GHz

512 MB ddr-ram

ATi SAPPHIRE Radeon 9600 PRO ATLANTIS (1024x768x32bit 75Hz)

300 GB harddisk osv.

dvd-leser og cd-brenner.

 

Strømforsyning, A-Open 300 watt.

 

For tiden så bruker jeg den mest til vanlig surfing siden den overopphetes med en gang hvis jeg bruker PhotoShop o.l., og jeg vil kunne spille nye spill.

Når jeg kjøpte Doom III i all glede, så visste jeg ikke at det skulle lagge så inni gamperæva som det gjorde. Så det spillet står på hylla.

Holder på med en del bilder, så den må kunne behandle bildeprogrammer.

 

Altså, jeg vil ha en ok pc til spill og bilderedigering, ikke det beste av det beste, men ikke noe skvip. Også burde den være brukbar mer enn to uker etter kjøp.

 

Mer dere trenger å vite?

Lenke til kommentar

OK, du kan nok glemme Doom III med oppsettet du fikk tilbud på. Begge skjermkortene Carnifex foreslo vil kunne dra Doom III, det ene bedre enn det andre :) Tipper ett GeForce 7600GT(eller GS dersom du ikke vil ha vifte) er bra nok.

 

Personlig ville jeg lagt noe mer penger i PCen og gått for en PC med Intel Core Duo 2 E6400 minimum, men AMD forslagene til Carnifex vil selvsagt også fungere, men ville nok byttet ut CPUene med X2 av ett eller annet slag. 1 Gb minne funker OK med XP, men med Vista + spill, så vil nok 2 GB(eller mer) være å foretrekke..

Lenke til kommentar
OK, du kan nok glemme Doom III med oppsettet du fikk tilbud på. Begge skjermkortene Carnifex foreslo vil kunne dra Doom III, det ene bedre enn det andre :) Tipper ett GeForce 7600GT(eller GS dersom du ikke vil ha vifte) er bra nok.

 

Personlig ville jeg lagt noe mer penger i PCen og gått for en PC med Intel Core Duo 2 E6400 minimum, men AMD forslagene til Carnifex vil selvsagt også fungere, men ville nok byttet ut CPUene med X2 av ett eller annet slag. 1 Gb minne funker OK med XP, men med Vista + spill, så vil nok 2 GB(eller mer) være å foretrekke..

6648299[/snapback]

 

 

Planen var å ikke bruke så kjempemye på pc da. I verste fall, så klarer jeg meg med den jeg har nå. Ble bare så gira når jeg fikk det tilbudet. ^^

 

Kan du sette opp et forslag da, og prøve å holde prisen rundt 5500?

 

Forresten, vifter gjør ingenting. Om den høres ut som et jetfly så spiller det ingen rolle. Musikken min overdøver alltid pc'en. ;p

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=32632

 

Har oppdatert denne, da antar jeg du kan bruke tastatur/mus, kabinett, harddisk og DVD/CD spiller fra den gamle PCen. Har også skiftet ut E6300 med E6400 og lagt med ett noe kraftigere skjermkort GeForce 7600GT, tilsammen bør dette være en meget bra oppdaterting. Du kan selv vurdere om du trenger mer enn 1 GB RAM, under Win XP blir dette neppe ett problem med ditt behov, men skulle du oppdage at behovet er der, så kan du kjøpe mer. Pris fra billigste butikk blir 5307 kroner.

 

Dersom du ikke vil satse på gjenbruk, så kan du gå ned noe på CPU og skjermkort:

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=32659

Pris fra billigste butikk blir da 5566kr.

 

Edit: oppdaget at jeg hadde valgt ett litt uheldig kabinett som eliminerte endel av de billigste butikkene.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...