Gå til innhold

Hvilket filmtiår foretrekker du?


Gjest Slettet+9817234daf

Hvilket tiår det det beste filmtiåret?  

190 stemmer

  1. 1. Hvilket tiår det det beste filmtiåret?

    • 10-tallet
      1
    • 20-tallet
      1
    • 30-tallet
      0
    • 40-tallet
      2
    • 50-tallet
      0
    • 60-tallet
      5
    • 70-tallet
      16
    • 80-tallet
      30
    • 90-tallet
      108
    • 00-tallet
      27


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Hvilket tiår er det beste filmtiåret mener du? Stem på pollen og svar i tråden sammen med ti av de beste filmene fra det tiåret.

 

Mitt favoritt-decade: 90-tallet

 

Det lages ikke slike filmer lenger. Jeg var ung, dum og lettpåvirkelig. Alle mine beste minner har jeg fra 90-allet. Jeg lengter tilbake. Det beste filmene fra 90-tallet er:

 

Pulp Fiction (1994)

Reservoir Dogs (1992)

True Romance (1993)

Clerks (1994)

Goodfellas (1990)

Fight Club (1999)

Forrest Gump (1994)

Lèon (1994)

The Matrix (1999)

Magnolia (1999)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jeg på ymdb-listen min finner jeg ut følgende:

 

- 50-tallet: 1 film

- 60-tallet: 1 film

- 70-tallet: 1 film

- 80-tallet: 5 filmer

- 90-tallet: 7 filmer

- 2000+: 5 filmer

 

Selv om dette peker i den retningen at 90-tallet er det beste tiåret så vil jeg alikevel si 80-tallet. Det var et herlig år med sverd, sandaler og ikke minst; Arnold. :love:

Lenke til kommentar

Selv om 90-tallet har flest av mine favorittfilmer, så er 70-tallet et mye mer interessant og spennende tiår for meg. Filmene har en helt unik stemning som nesten er litt skitten, som får filmene til å føles så levende og virkelige i motsettning til 90-tallet som kan bli litt for polert og tamt. Som om det er mer sjel i 70-talls filmene.

 

Dawn of the Dead

Five Venoms

36th Chamber of Shaolin (+ mange andre Shaw Brothers filmer)

Lady Snowblood

The Texas Chainsaw Massacre

Alien

Assault on Precinct 13

Annie Hall

A Clockwork Orange

Deep Red

The Conversation

The Street Fighter

The Sting

The Warriors

Taxi Driver

Suspiria

Serpico

Star Wars

The Wicker Man

Zombi 2

 

Lone Wolf and Cub serien + mange fra Zatoichi serien.

Lenke til kommentar

90-tallet, definitivt for min del, fler av mine favorittfilmer er derfra enn noe annet enkelt tiår.

 

American History X

The Crow

The Silence of the Lambs

Pulp Fiction

Fight Club

Magnolia

Forrest Gump

Legends of the Fall

The Shawshank Redemption

Meet Joe Black

Hana-Bi

Interview With the Vampire

 

Disse husket jeg nå og har sikkert glemt noen godbiter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Selv om 90-tallet har flest av mine favorittfilmer, så er 70-tallet et mye mer interessant og spennende tiår for meg. Filmene har en helt unik stemning som nesten er litt skitten, som får filmene til å føles så levende og virkelige i motsettning til 90-tallet som kan bli litt for polert og tamt. Som om det er mer sjel i 70-talls filmene.

 

...

 

70-tallet av akkurat samme grunn som Scarface. Snuskefeelen fra 70-tallet var så "gjennomført", at man ikke har klart å lage noe særlig som kan nå opp til den samme ærlige og skitne stemningen siden. Dette var egentlig mye av grunnen til at jeg falt for Hostel (2005). Den presterte å skape den herlige følelsen av "hva har jeg egentlig sett" når man var ferdig med filmen som (nesten) bare søttitallsfilm har greid før. En kamerat av meg sa at han følte seg skitten etter han var ferdig med å se Hostel, og det er akkurat den følelsen jeg tenker på.

Lenke til kommentar

90-tallet:

Shawshank Redemption, The (1994)

Pulp Fiction (1994)

The Usual Suspects (1995)

Reservoir Dogs (1992)

Se7en (1995)

Fight Club (1999)

Braveheart (1995)

Trainspotting (1996)

True Romance (1993)

Goodfellas (1990)

Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998)

 

00-tallet:

Requiem For a Dream (2000)

Oldboy (2003)

Memento (2000)

Mystic River (2003)

Versus (2000)

Sin City (2005)

The Butterfly Effect (2004)

 

Utifra topp 20 listen min er det nok 90-tallet som går av med seieren ser det ut som. :)

Endret av Deathie
Lenke til kommentar

80 tallet hadde to Star wars , Indiana Jones, Arnold, Bud Spencer (dog var han også tidligere), Rambo , Crocodile Dundee, Ghostbusters, Predator, Roger Rabbit, Blade Runner, Platoon, Die Hard, E.T og en hel haug med latterige komedier, som stort sett hadde Leslie Nielsen med :thumbup:

 

90 tallet hadde Forrest Gump, Dumb&dumber, Independence day, Shawshank redemption, Pulp fiction, Ace Ventura, Turtles, Titanic, Jurassic Park, Basic Instinct, Se7en...

 

Mye kvalitet på 90 tallet, men uten tvil artigere med 80-tallet. Også 70-tallet har endel morsomt (Alien, Rocky, Smokey&Bandit, Superman, første Star Wars). 00-tallet når ikke de tre foregående tiårene opp til knærne engang. Alt for mye uberseriøst svada i det siste. På 80 tallet hadde man det gøy. Men har sikkert endel med at jeg ble introdusert med filmens verden på den tiden :)

Lenke til kommentar

90-tallet, rett og slett fordi det blir som en slags overgang mellom mine to andre favoritter, 80-tallet og 2000-tallet. Det tok med seg mye av det som var bra med 80-tallet, og mot slutten av 90 tallet ble filmteknologien tildels perfeksjonert, med gode dataanimasjoner og spesialeffekter ellers.

Lenke til kommentar

Det må bli 60-tallet.

  • Buono, il brutto, il cattivo, Il (1966)
  • C'era una volta il West (1968)
  • Psycho (1960)
  • Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)
  • 2001: A Space Odyssey (1968)
  • Cool Hand Luke (1967)
  • Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)
  • Planet of the Apes (1968)
  • Rosemary's Baby (1968)
  • The Haunting (1963)
  • One Million Years B.C. (1966)

1968 er det hittils beste filmåret vi har hatt.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Tok ikke lang tid før 90-tallet var et langt hestehodet foran, nei. Har halvparten av stemmene. Det kan vel forklares med at de fleste her (?) vokste opp på den tiden, og har sikkert flest minner derfra og sett flest filmer fra den tiden. I tillegg har vi argumenter som at haier ikke lenger ser ut som den på slutten av Haisommer 3.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...