Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen som har erfaring med sat24?


Anbefalte innlegg

ja,da har jeg vært i kontakt med Netcom og gledet meg til å anskaffe Netcom Connect. Men neida..får beskjed om at 3G eller EDGE er det ikke dekning for. :(  Og ISDN kan jeg også glemme sa Telenor. Dette er utrolig irriterende. Pottittland.Så,sat24 er vel eneste mulighet for meg da,men vil jeg i tillegg til parabol bruke tellerskritt? vet ut-data vil bruke linja,men det vil jo ikke være oppringt?

6656870[/snapback]

Jo det må det vel være. Hvordan skulle det ellers fungere? Er vel et modem som ringer opp når du skal kommunisere. Men hvis nedhastighet er bra så trenger det vel ikke bli så dyrt. Dårlig at det ikke finnes skikkelig toveis satbredbånd til overkommelig pris. (Dessuten er det vel muligens fremdeles dårlig ping. Ikke noe særlig hvis du skal spille). Synes forøvrig synd på deg. For jævlig å sitte med modem i 2006. Hvis det finnes noen som har bredbånd i nærheten av deg, kan dere vel kanskje gå sammen om å sette opp en trådløs link. kan nå ganske langt med riktig utstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt hvorfor alle maser så om Connect og "mobilt kontor"

Jeg har selv en Nokia 6280 med 3G og bluetooth. Kobler meg opp på internett via bluetooth og mobilen jeg allerede har. Med Netcom active og Datamania blir det ikke så dyrt. Betaler maks 20,-/dgn i datatrafikk.

De dagene jeg ikke bruker nettet betaler jeg heller ikke noe.

Har fortsatt ca dobbel ISDN hastighet uten 3G og EDGE dekning.

Endret av riroil
Lenke til kommentar

Hei...

Jeg er i samme situasjon med 7,2 km linjeavstand og INGEN bredbåndsleverandører har noen planer om utbygging de neste 20 år (får jeg inntrykk av).  :mad:

 

Uansett... Ville bare si at Netcom Connect fungerer greit for min del også - så lenge det sitter i laptopen, MEN: Vær oppmerksom på at når du kjøper PCMCIA adapter til stasjonær pc så MÅ denne støtte 32-bit Cardbus Mode! De fleste slike kort som selges (som bl.a. den som det refereres til hos PSData) støtter kun 16-bit mode og dette virker IKKE med Netcom sitt UMTS/EDGE kort!.

Dette fant jeg smertelig ut etter å ha bestilt et slikt kort selv og så lest ørten artikler på nettet om hvorfor dette ikke fungerte.

 

Men mitt spørsmål til deg Inge er: Det kortet du brukte og som du henviser til hos Komplett - det fungerte altså med ditt Netcom kort?? I så fall må du ha vært heldig og fått et med 32-bit støtte...

 

PCMCIA adaptere som støtter 32-bits Cardbus mode har vært VELDIG vanskelig å finne, men her om dagen dukket det opp en nyhet, nemlig denne:

http://www.quatech.com/catalog/drives_pcmcia.php

 

(Se den eksterne USB-enheten de viser til venstre på siden). Den koster riktignok over $200 men jeg kommer nok til å bestille meg en slik for å få meg mitt nesten-"bredbånd" etter mer enn 3 års venting, 1500 kroner/mnd i ISDN forbruk, og null nedlasting!!  :D

6653270[/snapback]

 

Mulig jeg bare var heldig, eller så behøver ikke mitt Sony Ericsson-kort 32-bit støtte (Netcom leverte jo to forskjellige kort i en periode, Sony Ericsson GC85 for EDGE (som jeg har) og et annet (Option et-eller-annet) for UMTS.. Det kortet de tilbyr nå takler begge deler, men krever da tydeligvis 32bit Cardbus mode..

 

Et annet alternativ til PCI-PCMCIA adapter er jo å bruke en 3G-ruter (det ble diskutert i en annen tråd her inne for noen måneder siden -søk, og du skal finne :p )

 

Sitter forøvrig enda lenger unna sentralen enn deg (hele 12km!), men her ble det nylig satt opp en antennemast for radiobasert bredbånd innen rekkevidde. :love:

Sjekk ut gipz.no og registreringssida for mer info -etter det som står på registreringssida å dømme, er de villige til å bygge ut hvis de får fler enn 15 abonnenter på en mast -kanskje du kan få med deg mange nok naboer? Ta kontakt med gipz, kanskje de går med på å kjøre en reklamekampanje i ditt distrikt -det var noe sånt som skjedde her, flygeblader i postkassa, og telefonselgere på tråden -eneste telefonselgeren jeg ikke har ønsket dit pepperen gror! :D

Lenke til kommentar
Deepsearch : Hvor langt er rekkevidden på trådløs link ca?

riroil : Uten 3G og EDGE sier du,vil det da også fungere for meg uten slik dekning med en K750 og bluetooth? Farten til 2 ISDN linjer er jo raskt i forhold til de rundt 4 - 5kb/s som jeg har i dag..

6657995[/snapback]

 

I følge wikipedia er den teoretiske makshastigheten på GPRS (som brukes for datatrafikk når det ikke er EDGE/UMTS-dekning) riktignok på 160kbit, men det realistiske nevnt der er 30-80kbit. Såvidt meg bekjent er 64kbps vanlig GPRS-hastighet både hos telenor og netcom, så begriper ikke helt hvordan riroil klarer å få dobbel ISDN/128kbps-hastighet..

 

Som nevnt, så trenger man jo ikke egentlig datakortet, man klarer seg med en 3G-mobil og et abonnement med makspris på datatrafikk. Mener å ha lest at man kan få Netcom Connect som en "tilleggstjeneste" på deres bedriftsabbonnementer.

 

Trådløs link kan du få til å virke på iallfall 10km avstand, sikkert mer, men det være 100% fri sikt, og kraftige antenner i hver ende. Jo lengre avstand, jo større antenner, kort sagt...

Lenke til kommentar

Du Spellbound: Er du sikker på at du ikke har EDGE?? Jeg mener, EDGE følger jo GSM-nettet

og finnes jo nesten absolutt over alt såvidt jeg vet. Til og med på fjelltur i nord-troms i sommer var det EDGE hastighet... (faktisk over 230 kbit på dinside-målinger).

 

Men det er jo mulig Netcom ikke har dekning der hos dere?

 

Da er jo Telenor en mulighet, tror de har fått en fastpris modell på EDGE de også, pluss

at de har bedre dekning enn Netcom.

 

Hørtes rart ut det der, kanskje du har fått snakke med en nobrainer på

kundeservice? Ring igjen på mandag og test.

 

En helt annet ting ang. Sat 24:

 

Vet at søstera til dama mi har Sat24 med GPRS utkanal! Det finnes og sat24 hadde det på nettsidene før. Og med netcom connect abn. de har. Dvs. de betaler fastpris for utkanalen også! Da snakker vi...Tror de lander på fastpris bredbånd for en akseptabel pæng siden utkanalen går via mobilnettet (der man betaler for data og ikke tid). Det er veldig lite data som går på utkanalen med mindre man sender tunge vedlegg på mail etc.)

Lenke til kommentar

Ja, Telenor har et lignende tilbud. De har som sagt også bedre dekning enn Netcom (varierer sikkert fra plass til plass).

 

http://telenormobil.no/tjenester/3g/mobile....do?wlnr=013013

 

549,- pr. måned.

 

Men det er rart det ikke er EDGE eller 3G hos deg fra Netcom, men hvis de sier

det så...

 

Stå på, undersøk alt grundig - eneste måten å få til noe som helst med Tele-gutta.

 

:thumbup:

 

 

 

steveak : i følge den personen jeg pratet med hos Netcom,var det null dekning. Jeg også synes det er rart,bor ca midt imellom Askim og Sarpsborg..og det finnes vel mer "øde"plasser enn her som har dekning. Men,har Telenor lignendes tilbud som Netcom Connect da?

6660526[/snapback]

Lenke til kommentar

Skal ringe Telenor på mandag å høre hva mulighetene mine er.. Begynner å bli lei,føler jeg bor på månen her. Gipz.no skal også kontaktes på mandag,kanskje de kan kjøre en aktiv reklamekampanje her ute som ble nevnt tidligere i tråden."TV2 hjelper deg" er vel kanskje siste utvei.. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skal ringe Telenor på mandag å høre hva mulighetene mine er..  Begynner å bli lei,føler jeg bor på månen her. Gipz.no skal også kontaktes på mandag,kanskje de kan kjøre en aktiv reklamekampanje her ute som ble nevnt tidligere i tråden."TV2 hjelper deg" er vel kanskje siste utvei.. ;)

6661571[/snapback]

 

Har du vært i kontakt med Gipz?

 

Gipz reddet meg ut av ISDN-helvete for litt over en 1 måned siden, og har så langt bare positive erfaringer. Har en 4000/1000 linje som (så langt) virker veldig stabil, og som også gir bra ping under spilling.

 

Håper Gipz (eller noen andre) vil bygge ut bredbånd der du bor.

Lenke til kommentar
Har du vært i kontakt med Gipz?

 

Gipz reddet meg ut av ISDN-helvete for litt over en 1 måned siden, og har så langt bare positive erfaringer. Har en 4000/1000 linje som (så langt) virker veldig stabil, og som også gir bra ping under spilling.

 

Håper Gipz (eller noen andre) vil bygge ut bredbånd der du bor.

6745308[/snapback]

 

Ja,jeg har ringt Gipz 3 ganger for å få de til å sende meg såkalte reklame plansjer så jeg kan levere ut til naboene her i bygda slik at flest mulig henger seg på,og det skulle de gjøre. Nå er det gått 2 uker,fortsatt ingenting. Første gangen jeg ringte var de veldig positive og fikk beskjed om at en av deres selgere skulle ringe meg påfølgende dag for videre info,han ringte riktignok dagen etter og vi ble enige om at han skulle komme ut her hvor jeg bor dagen etter for å se på mulighetene og han skulle ringe meg igjen da han skulle komme. Men hørte ikke noe mer fra den kanten. Så jeg vet ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...