Gå til innhold

Løgn, falskhet og propaganda i mediene. Reklame?


Anbefalte innlegg

Tenkte det var best å lage en ny tråd, siden dette ikke har noe med løgn i nyhetene og midtøsten å gjøre.

 

Hva er egentlig den akseptable grensen for løgn, falskhet og propaganda i mediene? Hjernen vår slutter jo ikke å ta inn informasjon når nyhetene er over. Selv når vi ikke hører spesielt godt etter jobber underbevisstheten. Mens jeg leste i tråden om løgn i nyheter osv. slo det meg når jeg så en reklame på TV. Dette er jo rent sprøyt!

 

Det konkrete eksemplet... en reklame for kjøtt fra opplysningskontoret for kjøtt.

 

1) Trenger vi egentlig reklame som forteller oss å spise mer rødt kjøtt?

2) "Opplysningskontoret for kjøtt". Jeg trodde lenge at dette var en offentlig instans. Hvorfor jeg trodde det vet jeg ikke. Jeg tenkte kanskje aldri over det. Men det er jo åpenbart bare en lobby og reklame organisasjon for de største kjøttprodusentene.

3) Under reklamen sies det masse tull. Som f.eks "Ved å vaske hendene og området du preparerer maten på godt hindrer du bakterieoverføring fra grønnsaker til kjøtt. Eller omvendt". Når i matlagingens historie har mennesker noen gang blitt syke av at bakterier har smittet over fra grønnsaker til kjøtt? For det første finnes ingen slike bakterier så vidt jeg vet. For det andre varmebehandles kjøttet. Med andre ord, selv om kjøttet ble smittet av bakterier fra grønnsaker ville det bli drept i steke eller grill prosessen. Det som ALLTID skjer er at salmonella og andre bakterier smitter fra kjøtt til ferskvarer som ikke stekes. Særlig grønnsaker. Dette fører til matforgiftning og død av tusenvis av mennesker verden over hvert år.

 

Dette vil jeg kalle meningsløs propaganda. Og slikt irriterer meg! Kanskje det ikke burde det, kanskje jeg burde være en sau og late som ikke noe, men det forbanner meg når folk lyver meg rett i trynet og prøver å manipulere meg.

 

Burde reklame underlegges strengere krav? Hvor går grensen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2) "Opplysningskontoret for kjøtt". Jeg trodde lenge at dette var en offentlig instans. Hvorfor jeg trodde det vet jeg ikke. Jeg tenkte kanskje aldri over det. Men det er jo åpenbart bare en lobby og reklame organisasjon for de største kjøttprodusentene.

6642126[/snapback]

Tilsvarende har jeg aldri trodd at det var en offentlig instans. Vet ikke hvorfor, men det kan ha noe med at det ikke er særlig vanskelig å finne ut.

 

Meg bekjent driver de ikke med lobbyvirksomhet, og det er vel ikke noe mer galt å reklamere for kjøtt enn for andre matvarer?

 

Mitt råd: Finne et annet eksempel.

Lenke til kommentar
Trenger vi egentlig reklame som forteller oss å spise mer rødt kjøtt?

Jeg ser ikke noe galt i det. De foreslår jo til og med magert kjøtt.

 

"Opplysningskontoret for kjøtt". Jeg trodde lenge at dette var en offentlig instans. Hvorfor jeg trodde det vet jeg ikke. Jeg tenkte kanskje aldri over det. Men det er jo åpenbart bare en lobby og reklame organisasjon for de største kjøttprodusentene.

Ja, de driver jo reklame så folk skal kjøpe mer kjøtt. Det er helt uproblematisk.

 

Under reklamen sies det masse tull. Som f.eks "Ved å vaske hendene og området du preparerer maten på godt hindrer du bakterieoverføring fra grønnsaker til kjøtt. Eller omvendt". Når i matlagingens historie har mennesker noen gang blitt syke av at bakterier har smittet over fra grønnsaker til kjøtt?

Det var jo også noe å henge seg opp i.

Lenke til kommentar

Dette er åpenbart løgn og forsøk på manipuliasjon uansett hvor underforstått og subtilt det er. Det er jo dets subtile natur som er halve poenget mitt. Når dette skjer dag inn og ut i årevis blir det en slags hjernevaskning. Jeg synes det er litt sprøtt at slikt tilsynelatende annses som akseptabelt og normalt og at dere heller henger dere opp i at jeg er for pirkete. Og det har åpenbart den effekten at de frarøver folk evnen til å tenke kritisk.

 

Nei, for all del... continue shopping! Don't think! Spend!

Lenke til kommentar
Tenkte det var best å lage en ny tråd, siden dette ikke har noe med løgn i nyhetene og midtøsten å gjøre.

 

Hva er egentlig den akseptable grensen for løgn, falskhet og propaganda i mediene? Hjernen vår slutter jo ikke å ta inn informasjon når nyhetene er over. Selv når vi ikke hører spesielt godt etter jobber underbevisstheten. Mens jeg leste i tråden om løgn i nyheter osv. slo det meg når jeg så en reklame på TV. Dette er jo rent sprøyt!

 

Det konkrete eksemplet... en reklame for kjøtt fra opplysningskontoret for kjøtt.

 

1) Trenger vi egentlig reklame som forteller oss å spise mer rødt kjøtt?

2) "Opplysningskontoret for kjøtt". Jeg trodde lenge at dette var en offentlig instans. Hvorfor jeg trodde det vet jeg ikke. Jeg tenkte kanskje aldri over det. Men det er jo åpenbart bare en lobby og reklame organisasjon for de største kjøttprodusentene.

3) Under reklamen sies det masse tull. Som f.eks "Ved å vaske hendene og området du preparerer maten på godt hindrer du bakterieoverføring fra grønnsaker til kjøtt. Eller omvendt". Når i matlagingens historie har mennesker noen gang blitt syke av at bakterier har smittet over fra grønnsaker til kjøtt? For det første finnes ingen slike bakterier så vidt jeg vet. For det andre varmebehandles kjøttet. Med andre ord, selv om kjøttet ble smittet av bakterier fra grønnsaker ville det bli drept i steke eller grill prosessen. Det som ALLTID skjer er at salmonella og andre bakterier smitter fra kjøtt til ferskvarer som ikke stekes. Særlig grønnsaker. Dette fører til matforgiftning og død av tusenvis av mennesker verden over hvert år.

 

Dette vil jeg kalle meningsløs propaganda. Og slikt irriterer meg! Kanskje det ikke burde det, kanskje jeg burde være en sau og late som ikke noe, men det forbanner meg når folk lyver meg rett i trynet og prøver å manipulere meg.

 

Burde reklame underlegges strengere krav? Hvor går grensen?

6642126[/snapback]

 

Enig Opplysningskontoret for kjøtt høres offentlig ut for meg også og dette er neppe en tilfeldighet.

Enhver bør ikke kunne reklamere seg under slike navn og her bør det innføres strengere kontroll. Hvis opplysnignskontroet for kjøtt faktisk består av gilde og co så burde de jammen meg hete gilde og co og ikke skjule seg bak ett slik halvoffentlig navn. Når det er sagt er det greit at de reklamerer, men ikke under falske forutsetninger.

Oppriktighet og saklighet er verdier som annonsører må lære seg. Siden de ikke gjør dette frivillig så er det det offentliges oppgave å definere ett lovverk på dette området og kontrolle at det blir følgt.

Disse "tulleopplysningene" som du nevner slik som overføring av bakterier fra kjøtt til salat forsterker inntrykket av at dette er informasjon fra en offentlig instans, noe som trolig er intensjonen til personen bak denne annonsen.

 

Faktum er at overdreven kjøtt, røyk og sukker konsum er meget skadelig for helsen noe som dette "opplysningskontoret" ikke opplyser om.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
3) Under reklamen sies det masse tull. Som f.eks "Ved å vaske hendene og området du preparerer maten på godt hindrer du bakterieoverføring fra grønnsaker til kjøtt. Eller omvendt". Når i matlagingens historie har mennesker noen gang blitt syke av at bakterier har smittet over fra grønnsaker til kjøtt? For det første finnes ingen slike bakterier så vidt jeg vet. For det andre varmebehandles kjøttet. Med andre ord, selv om kjøttet ble smittet av bakterier fra grønnsaker ville det bli drept i steke eller grill prosessen. Det som ALLTID

6642126[/snapback]

 

Bakterieoverføring fra grønnsaker (jordbakterier) til andre næringsmidler er seriøst farlig.

Etthvert proffesjonelt kjøkkken har adskilte seksjoner for grovbehandling av nettopp grønnsaker før de bringes videre til varmkjøkken. Hvis du feks. skal tilberede en perfekt biff så kan ikke kjernetemperaturen overstige ca 55 grader, hvis den biffen er forurenset, kan du få et megaproblem. Anbefalt grense for "sikker" kjernetemperatur er +60. De virkelige gjenstridige bakterier/toksiner trenger mye høyere temperaturer for å destrueres.

Lenke til kommentar

Wow, et oppklarende og to-the-point-innlegg fra PencilCase:)

 

Dette er åpenbart løgn og forsøk på manipuliasjon uansett hvor underforstått og subtilt det er.

Hva er løgnen, og hva består manipulasjonen i?

 

Det er jo dets subtile natur som er halve poenget mitt.

Hvilken subtile natur, og hva har det å si?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Wow, et oppklarende og to-the-point-innlegg fra PencilCase:)

6643006[/snapback]

 

Wow et snev av humor fra pricks, som forøvrig har denne scoren på humordelen: Humor ( 1 )

 

PencilCase, eller mrmus som Pricks elsker så meget har denne scoren:Humor ( 118 )

 

Jeg og mitt lille nøste ruller rundt på gulvet i et kaos av "løse tråder" :)

Lenke til kommentar

Joda bakterier finnes overalt, de fleste av dem er våre venner.

 

Og vi trenger en viss omgang med (vanlige) bakterier, de styrker vår resistens og gjør at vi fungerer.

 

Det er også bakterier som tar seg av oss etter vår død når vi blir gravlagt.

 

Ja det finnes bakterier på grønnsaker, disse kommer med fra jorda og kan være diverse uønskede bakterier, så derfor vask grønnsakene godt for du tilbereder dem.

 

Jordrester er ikke bra i nærheten eller i matvarer som skal fortæres.

 

Uten bakterier hadde naturen gått i stå.

 

Derfor bør vi kunne akseptere en viss nærhet av disse uten hysteri.

 

Det meste går bra ved vanlig renhold.

 

Viste dere at den største bakterie-oppblomstring skjer rett etter en gulvvask, dette grunnet av at det blir tilført fuktighet så tørrmopp er bra til tider men ved søl må det vaskes.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Hva er egentlig den akseptable grensen for løgn, falskhet og propaganda i mediene?

Det er ingen grense (eller hemninger for den saks skyld), det trikses på industriell skala, men etter det jeg hører så tror ikke folk flest på det de leser. Nordmenn er i ferd med å bli temmelige kyniske. Det stod i avisene, så det er sikkert blank løgn-type innstilling.
"Ved å vaske hendene og området du preparerer maten på godt hindrer du bakterieoverføring fra grønnsaker til kjøtt. Eller omvendt". Når i matlagingens historie har mennesker noen gang blitt syke av at bakterier har smittet over fra grønnsaker til kjøtt?

6642126[/snapback]

Merk denne eller omvent, bakterier fra ubehandlet kjøtt kan komme over på grønnsaker, spesielt ved oppskjæring på samme fjøl, og slikt ender gjerne med utvidede meditasjoner på tronen.

Lenke til kommentar

Er dette en bakterietråd eller kritikk av mediene og reklame?

 

Vil ikke kalle dette eksempelet ditt for "Løgn, falskhet og propaganda". Bare reklame. Hjernevasking, neppe. Jeg skjønner egentlig ikke hva du sikter til. Dette er jo ganske enkelt ren reklame.

 

For å se på denne løgnen med bakteriene. Uavhengig om det er korrekt eller ikke, på hvilken måte hjernevasker det oss på? Hva er hensikten? Er det en makt som står bak og har en hemmelig plan om hvis vi vasker oss på hendene, så lykkes de? Vel, jeg må si det er en glede for meg å tilfredsstille dem i deres lykkerus over at jeg vasker hendene.

Men for å prøve å være seriøs.

 

(1)Er dette en helt vanlig løgn, (2)eller ligger det noe mer bak?

 

1. Da kan vi bare le av den og kalle dem som lagde den for noen fjols som ikke vet hva de snakker om. Ikke noe problem.

2. Ligger det noe mer bak så ler jeg bare enda høyere og lar dem leve lykkelige i troen på at de har lykkes.

 

Det er også et annet alternativ. At de notorisk bruker løgn for å oppnå et eller annet. Men det er det som kalles en paranoid konspirsjonsteori.

 

For å være ærlig synes jeg dette bare er ganske tåpelig og lite hold i. Det er mye, da mener jeg mye, løgn rundt oss og denne mulige bakterieløgnen vil jeg nok ikke ta så på veie for. :)

Lenke til kommentar
Må bare skyte inn noe viktig. Det heter ikke kjøtt, det heter schøtt. Du hører det klart og tydelig på alle reklamene.

6684516[/snapback]

 

Oi.. er schøtt noe annet enn kjøtt? Er muligens norsk språkråd involvert? Kanskje schøttdeig fra Gilde egentlig er Soylent Green lansert under et annet navn? ..mer om dette etter en rask beskjed fra Opplysningskontoret for Schøtt.

Lenke til kommentar
Enig Opplysningskontoret for kjøtt høres offentlig ut for meg også og dette er neppe en tilfeldighet.

Enhver bør ikke kunne reklamere seg under slike navn og her bør det innføres strengere kontroll. Hvis opplysnignskontroet for kjøtt faktisk består av gilde og co så burde de jammen meg hete gilde og co og ikke skjule seg bak ett slik halvoffentlig navn.

6642725[/snapback]

Det mest skremmende her er vel at enkelte folk tror en instans må være offentlig for å kunne ha et seriøst klingende navn. :ermm:

 

Mye reklame ljuger. En god del ljuger direkte. Eksempelet i denne tråden gjør det ikke.

Lenke til kommentar
3) Under reklamen sies det masse tull. Som f.eks "Ved å vaske hendene og området du preparerer maten på godt hindrer du bakterieoverføring fra grønnsaker til kjøtt. Eller omvendt". Når i matlagingens historie har mennesker noen gang blitt syke av at bakterier har smittet over fra grønnsaker til kjøtt? For det første finnes ingen slike bakterier så vidt jeg vet. For det andre varmebehandles kjøttet. Med andre ord, selv om kjøttet ble smittet av bakterier fra grønnsaker ville det bli drept i steke eller grill prosessen. Det som ALLTID skjer er at salmonella og andre bakterier smitter fra kjøtt til ferskvarer som ikke stekes. Særlig grønnsaker. Dette fører til matforgiftning og død av tusenvis av mennesker verden over hvert år.

 

Har du tenkt på at bakterier smitter andre veien også? Er store mengder bakterier i omløp i maten vår, noen farlige, andre ikke. På overflaten av kjøtt kan det være skadelige bakterier. Kutter du i kjøttet, og bruker samme kniven til å kutte salat etter på, uten å skylle kniven i varmt vann inn i mellom, evt. bruker samme fjøl uten å vaske, kan du lett få et problem.

 

At de opplyser folk om denne faren er bare bra. Finnes en del mennesker som ikke vet at slike ting faktisk kan skje, så hvorfor ikke fortelle dem det?

Lenke til kommentar
Mye reklame ljuger. En god del ljuger direkte. Eksempelet i denne tråden gjør det ikke.

 

Jeg vil karakterisere bevisst fremsatte usannheter og manipulasjon som løgn. Det som slo meg og som fikk meg til å skrive det opprinnelige innlegget var hvor automatisk og enkelt jeg tidligere hadde akseptert det som ble sagt, uten å tenke på det. Og jeg lurer på hvor ofte dette skjer, når folk selv her i denne tråden, mener at det er helt greit å ture frem med usannheter og gale inntrykk i reklame.

 

Dessuten hadde vel ikke reklame eksistert om det ikke fungerte. Det er det beste praktiske eksemplet av alle. Reklamefolk studerer det menneskelige psyket. De leier inn psykologer og eksperter for å finne måter å manipulere oss på.

 

Jeg synes det er avskyelig og at vi burde kunne kreve ærlighet i reklame. Er det galt?

Lenke til kommentar

2) "Opplysningskontoret for kjøtt". Jeg trodde lenge at dette var en offentlig instans. Hvorfor jeg trodde det vet jeg ikke. Jeg tenkte kanskje aldri over det. Men det er jo åpenbart bare en lobby og reklame organisasjon for de største kjøttprodusentene.

6642126[/snapback]

 

Å nei! De gir oss oppskrifter på god mat, ernæringstips og hygienetips. Skyt disse lygende propagandatrollene med en gang.

 

Opplysningskontoret for kjøtt arbeider med merkenøytral informasjon. Kontoret har 12 ansatte, og er finansiert av omsetningsmidler.

 

Opplysningskontorene finansieres i all hovedsak av norske bønder gjennom bidrag fra en offentlig bestemt omsetningsavgift på landbruksvarer.

 

Grusomt! Alle som produserer mat i Norge prøver å pushe på oss mer mat gjennom propagandareklame!

 

Det at du avviser at bakterier kan smitte mellom kjøtt og grønt og at du nekter å vaske hendene når du lager mat og vaske redskaper sier mer om deg enn om "propagandamaskinen" www.mat.no

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...