Gå til innhold

Et par kjappe om Dreambox..


Anbefalte innlegg

Fant ikke mer passende kategori så prøver meg her. Skal kjøpe dreambox til far i huset, Dreambox DM7020S er vel beste alternativet. Han har viasat og canal digital den dag idag og er lei skit tunerene deres, samt at han ønsker hdd opptaker.

 

Det jeg da lurer på er hvilken harddisk funker? ser dreambox har sin "egen" disk som er godkjent for bruk, fant ikke ut hvilken type dette var eller hvor den selges så hjelper meg lite. Regner med det eneste som trengs er en stillegående og kjølig ide disk. noen tips?

 

Hørte også snakk om at noen brukte harddisken på pc'n som opptaker via nettverket. Vil dette funke på trådløst nettverk, eller blir det for dårlig hastighet? Isåfall er jo det en grei løsning med tanke på støy. Men kanskje risk for at det blir for ustabilt..

 

Ellers, er det noe annet utstyr som man "må" ha?

 

Håper på raskt svar.

 

edit: når jeg tenker meg om er det vel ikke trådløst nettverk på dreamboxen så det blir vel uaktuellt... :wee:

Endret av phax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er mine synspunkt, etter 2 år med flere dreamboxer :)

 

Når det gjelder valg av modell:

7020 er en av de siste, og har alt av hva du mangler på 7000(den gamle). Bedre strømforsyning, mer sensitiv på signal, mulighet for 2 harddisker(eller en harddisk og en cdrom), 3 smartkortlesere og større minne. Nå er også 7025 kommet, som støtter to tunere samtidig(du kan da ta opp en kanal, og se en annen samtidig). Det blir min neste.

 

Når det gjelder harddisk:

Her kan du i bunn og grunn putte i den hva som helst. De tidligste modellene(fra 3-4 år siden) hadde en langt dårligere strømforsyning en hva vi har i dag, og mange disker viste seg å lage problem der da de ødela strømforsyningen, eller at den ikke klarte å levere strøm nok. I dag er ikke det noe problem, og 300, 400 og 500GB disker kan fint fungere. Men ja, det er viktig med støysvak og kaldest mulig. Dersom kapasitet ikke er så viktig er 2.5" disker svært stille, strømgjerrige og kjølige :thumbup:

 

Angående nettverk:

Nettverk på dreamboxen er veldig greit. Da kan du både få oppdatert EPG via internett, vær og nyheter. Men når det gjelder å bruke harddisken i en annen maskin er dette helt unødvendig dersom du kun har 1 dreambox, og er bare ekstra stress. Dersom støyen tross støysvak disk allikevel er et problem, kan det vurderes. Har man mer en 1 dreambox(som eg) kan det være praktisk å ha en felles disk hvor alle kan spille av i fra, og ta opp til.

 

Trådløst:

Er nok fint mulig, og fungerer nok. Men det er mer "plug and try" og med den mengden data som overføres kan det overhode ikke anbefales.

 

Ellers. Lykke til :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...