Gå til innhold

Din rekord på oppetid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thursday 11/08

17:00:10 up 359 days, 3:36, 2 users, load average: 0.15, 0.03, 0.01

 

Dagen etter, rundt klokka 14:00 gikk strømmen (og var ikke borte i mer enn 5 min på et meget lite område, atpåtil). Satte opp et lite cron-script som skrev ned dato og oppetid til disk rundt dag 300, da jeg ville vite med sikkerhet hvor langt jeg klarte å slå kameraten min som fikk en oppetid på ~260 dager :)

 

Og nei, det var ingen kjente remote hull i kjernen jeg kjørte på den heller.

Lenke til kommentar

hm.. 555 days idag.

 

Merk at en høy uptime er en uting. For det første betyr det at du kjører en utdatert kernel og at du har mistet kontrollen på hvorvidt systemet klarer en reboot (og starter opp alle services den skal). så jeg møter meg litt i døra.

 

den oppetiden som betyr noe, er oppetid iform av tjeneste-tilgjengelighet. ikke hvor mange dager maskinen har vært oppe uten reboot. du kan godt reboote et system i rolige stunder, eller hvis du har en form for redundans på tjenestene (iform av andre maskiner) uten at dette går utover tjeneste-oppetiden

Lenke til kommentar
Merk at en høy uptime er en uting. For det første betyr det at du kjører en utdatert kernel og at du har mistet kontrollen på hvorvidt systemet klarer en reboot (og starter opp alle services den skal).

Utdatert kernel betyr ikke usikker. Høy oppetid betyr heller ikke at man ikke har kontroll over systemet (alt er såklart relativt).

 

Hos meg blir det rebootet bare når det kreves bytting av maskinvare eller oppgradering av kernel (grunnet sikkerhetsoppdateringer), noe som er veldig sjeldent.

 

den oppetiden som betyr noe, er oppetid iform av tjeneste-tilgjengelighet. ikke hvor mange dager maskinen har vært oppe uten reboot. du kan godt reboote et system i rolige stunder, eller hvis du har en form for redundans på tjenestene (iform av andre maskiner) uten at dette går utover tjeneste-oppetiden

Klart, tjenestene er viktigst ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...