Gå til innhold

Windows og Virus..ARGH


Anbefalte innlegg

Sitter her med maskinen min som ikke har blitt bootet på en stund (les mnd'er)

Så tenker jeg.. hm kanskje jeg skal ta å boote sånn at den endringen trer i kraft.

Legg merke til at alt nå fungerer 100%, nod32 tikker å går Windows firewall er slått på osv.

 

Booter

 

Kommer inn i windows og syns ting går litt rart, oppdager at det er flere programmer som ikke starter deriblant nod32.. sjekker litt.. firewallen er slått av og alle andre sikkerhets apps (norton sys works, spybot og adaware) vil ikke starte

 

Sjekker litt mer og kjører en online sjekk av virus (symantec) som finner trojanere (3 forskjellige), noen virus og som vanlig flagger den noen av gyldige programmer som virus.

 

Sletter, banner og leter, får nod32 til å å funke igjen kjører og reparerer.

Maskinen er fortsatt ikke bra, blir irritert og legger inn images av windows på nytt.

Nå ser alt ut til å funke må oppdaterer alt, men det kan jeg leve med.

 

Det spm jeg nå stiller meg er: hvor i heite hule kom virusa og trojanerene fra de var ikke der når jeg bootet.. da hadde jo nod32 sagt i fra. dvs at de må ha kommet fra en eller to kilder. Nettet eller en infisert fil jeg har selv kjørt rett før den første booten.

 

Jeg scanner ALLE filer jeg laster ned før jeg kjører dem uten å få noe utslag, dvs at nod32 ikke fanger opp alt eller at virusene og trojaneren ble installer etter at nod32 ble slått av, av hva det nå enn var. Og det er noe jeg tror, for når jeg fikk nod32 til å fungere fant den trojanere og virus.

 

Dette får meg til å tro at jeg har fått et ekkelt lite program som slår av sikkerhets programmer å laster ned Møkk. Dette litte programmet må klare å lure nod32 og symantec online sjekk. ARGH

 

Sletter alle usikre kilder på disk. og håper at hva det nå enn var er blitt borte med gjennoprettingen av et sikkert image.. lenge leve ghost.

 

Sitter her å seriøst vurderer å bytte til linux for mine dagligdagse gjøremål. Den dagen jeg finner alle programmer jeg bruker eller en erstattning på linux så bytter jeg tvert.

 

Sitter her bak 1 fast firewall, 1 software firewall(windows) og nod32, med Ad-aware og spybot til å hjelpe til.. trodde at dette ville være nok hvis jeg var forsiktig, men nei..

Så jeg spør hvilke program skal jeg bruke for at noe liknendes ikke skjer igjen ?

 

Irritert, oppgitt og frusterert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter her med en relativt stor programmpakke som jeg har fått gjennom tidligere jobb og den nåværende jobben.. selvsagt er alt kun windows programmer som ikke finned (les: jeg kjenner ikke til linux godt nok) på linux plattformen. pluss jeg bruker en del freeware.

 

Ting som office og sånne standard ting vet jeg hvor jeg finner og installerer, men når det kommer til multimediabiten kommer jeg alt for kort til.

 

Men jeg har installer ubuntu 6.06 på en av de andre maskinene for å teste og lære meg mest mulig før jeg bytter helt til linux

 

For når jeg vet at jeg er forsiktig på nettet, har 2 brannmurer, antivirus og er 100% oppdatert og det fortsatt kommer gjennom trojanere uten at jeg her gjort noe spes... alt jeg kan si er at windows suger (les: ikke til spill) og LEKKER SOM EN SIL.

 

Jeg ser på meg selv som en erfaren og dyktig databruker, men når sånt skjer med meg.. hva skjer da med ola normann som vet under 1/2 parten av det jeg vet.. Skummel tanke...

 

ja ja jeg vet jeg er litt slem nå, men etter å ha jobbet på support i noen år så blir man litt "trangsynt".

 

Jeg stemmer her med for at vindow suger på sikkerhet og linux er veien å gå der, men desverre så trenger allmenheten windows til div. ting.

 

Får bare håpe at folk flest er forsiktige og reinstallerer med jevne mellomrom..HA som om det skjer... Jeg regner ikke forumbrukerer som folk flest.. klarer du å finne hw forumet så vet du i det minste litt.. og der er veldig mye mer en hva min nærmeste familie vet som ringer jevnt og trutt og ber om hjelp..

 

Sukk.. skulle ønske det var lettere å fikse ting i linux og at windos ble overnattet 3 ganger så sikker, hvem vet, kanskje vista gjør det, men jeg ahr mine tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...