Gå til innhold

Socket 754. Muligheter for oppgradering?


Augemo

Anbefalte innlegg

Har en 2 år gammel AMD Athlon 64 3400+ som jeg vurderer å oppgradere for å kunne kjøre framtidige spill. Denne har et socket 754 Hovedkort. Hvordan er det med oppgraderingsmuligheter her i forhold til ny raskere prosessor? Er det mulig, eller må jeg skifte hovedkort som har en annen socket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

se på min pc under, jeg kjører alle spill som har kommer nå me nesten alt på fullt, bare ram som bremser meg, når jeg snakkker om å kjøre er spill er 30 fps minimum for spillbar, men de fleste spillene er oppe i 50-60 fps til vanlig, spill jeg har som er relativt nye/krevende er oblivion, WoW, battle for middle earth 2, den nye tomb raider: Legend, prey/demo, BF2 og BF2: Special Forces, alle de nye steam spillene (HL2, HL2 Ep1)

Lenke til kommentar

Lite oppgraderingsmulighet for s754 (vel, det finnes, men lite poeng). Du må nok over på ny sokkel, og jeg er uenig i at s939 vil ha noe for seg nå for tiden. Flytt heller over til AM2 hovedkort dersom du absolutt må.

 

Ellers har Lucifer helt rett.

Jeg har ingen forståelse for at den CPU'n skulle være for dårlig for nye/kommende spill. Du har mer enn nok kraft i den til spilling i noen år til. Det du kan se på i stedet er skjermkort, RAM og eventuelt raske harddisker.

Med nok, raskt RAM, og et fett skjermkort har du spillemaskin allerede.

Lenke til kommentar

Jeg har også et s754 system, med en A 64 3700+ prosessor, 1 GB RAM og et 7800GS skjermkort. For meg er det mer enn godt nok til et spill som Oblivion, det eneste jeg føler at jeg trenger er mer RAM.

 

Det er vel lite poeng i å oppgradere nå, jeg har ihvertfall ikke tenkt til å gjøre noe med pc'en før DX10-kortene kommer.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar hittils! :) Kjører spill som Oblivion temmelig glatt, men hadde noe "nøkking" når jeg spillte F.E.A.R. Har sikkert med at jeg hadde litt lite RAM (1 GB).

Ser fram til å spille spill som Bioshock til neste år, og burde vel kunne kjøre dette med mer RAM (totalt 2 GB) og "fetere" skjermkort.

Noen som kan anslå hvor mye denne oppgraderingen vil koste meg (bedre skjermkort og 1 GB RAM)? Har Ati Radeon X800 Pro, 256 mb fra før.

Lenke til kommentar

Spill som FEAR kan du "glemme" med 1 gb minne.Skal du ikke klokke,holder det med 2x1 gb value ram til ca 1500 kroner.Selg heller de minnebrikkene du har nå.

Du har vel bare 3 minneporter på hovedkortet ditt også?

 

Skjermkortet ditt er ikke highend,men bør henge med til du skal oppgradere til DX10 synes jeg.

 

Etter min mening er det minnet du bør oppgradere i denne omgang.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Overklokke :-)

 

Til de som "forkaster" s939: ALLE andre endringer i sokkel (som er nevnt her) fører til nytt minne (DDR2) og skjermkort (PCIe - antar han ikke har det nå).

 

Dersom trådstarter vil oppgradere CPU (les første post) er det fornuftig å gå over til s939; Totalpris for X2 4200 og s939 kort (nForce3) blir på under 2000,-

 

Det blir endel dyrere med AM2 (DDR2-minne + nytt skjermkort kommer i tillegg) og Conroe (DDR2 + gfx + sett hovedkort prisene??).

 

Derfor!

Lenke til kommentar

Jeg tror det skulle gått bra å bruke en 754 mobile CPU. Jeg kjøpte en Sempron 3100+/256KB/25Watt for 75kr. her forleden. Denne skal ikke være umulig å overklokke helt oppmot 3GHz :w00t:

 

Den har riktignok ikke x64, men dette skulle ikke ha noen praktisk betydning for ytelsen, og 256KB vs. 512KB L2 har ikke så veldig mye å si..

post-15715-1155147523_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

En Athlon64 på 2,2GHz med 1MiB L2 cache holder i lange baner ennå og trolig en god stund fremover. Ingen grunn til å påågradere CPU. Det eneste som er vits å oppgradere er ram og skjermkort. Trolig er ram det mest kritiske i F.E.A.R. 2GiB vil nok gjøre susen. Ellers så ville jeg sett an mulighetene for å oppgradere AGP skjermkort fremover. X800 Pro er jo ganske bra fortsatt så det må i så fall bli på øverste hylle blandt AGP-skjermkortene.

 

ArcticOC: Nye Sempron har hatt 64bit i ca et år nå. Også spiller det litt for ytelsen så snart man putter inn et 64bit OS og bruker 64bit kompilerte spill. ;)

 

Ellers spørs det vel om det ikke er litt bortkastede penger å gå fra Athlon64 3400+ til Sempron 3100+ (1,8GHz 256KiB L2 cache) hvis det er ytelse man fokuserer på. Er det derimot støy man tenker på så er det et godt valg.

Lenke til kommentar
ArcticOC: Nye Sempron har hatt 64bit i ca et år nå. Også spiller det litt for ytelsen så snart man putter inn et 64bit OS og bruker 64bit kompilerte spill. ;)

 

Ellers spørs det vel om det ikke er litt bortkastede penger å gå fra Athlon64 3400+ til Sempron 3100+ (1,8GHz 256KiB L2 cache) hvis det er ytelse man fokuserer på. Er det derimot støy man tenker på så er det et godt valg.

6643138[/snapback]

Jøss, visste ikke at den hadde x64 :ohmy:

 

Nei, det ville ikke lønt seg så veldig å bruke min Mobile 3100+, men det finnes jo andre mobile prosessorer ;)

 

Anbefaler trådstarter å gå for Core 2 Duo (billigste versjonen) + et billig hovedkort som støtter DDR1.. ASrock skal komme med et om ikke så veldig lenge

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...