Gå til innhold

Ny metode for å rette opp bevegelsesuskarpe bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg ikke får alle mine bilder like skarpe, spesielt hvis det er dårlig lysforhold og jeg knipser med kompakt på auto med en arm. Da er sjansen relativt stor for at jeg får uskarpe bilder, men når jeg treffer får jeg ofte spennende bilder tatt fra en annen vinkel en den normale "kjedelige" øyehøydevinkelen.

 

Om ikke resultatet ved bruk av en slik metode er brukbart for en proff kan det likevel være interessant for en amatør som vil rette opp et interessant bilde.

 

Tipper du får noen uskarpe bilder noen ganger du og, eller?

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Av og til er det umulig å få bare skarpe bilder. Har du tatt bilder i museum hvor stativ er ulovlig noen gang? Det er ikke fantastiske lysforhold der, for å si det sånn. Da tar jeg gjerne 5 bilder av samme motiv, og håper på et skarpt. Lukkertiden blir nedi 1/20-1/15 med 24mm, så det er ikke lett å få alle knivskarpe.

Lenke til kommentar
Av og til er det umulig å få bare skarpe bilder. Har du tatt bilder i museum hvor stativ er ulovlig noen gang? Det er ikke fantastiske lysforhold der, for å si det sånn. Da tar jeg gjerne 5 bilder av samme motiv, og håper på et skarpt. Lukkertiden blir nedi 1/20-1/15 med 24mm, så det er ikke lett å få alle knivskarpe.

6639927[/snapback]

 

Vel man kan ta sine forhåndsregler også der (valg av optikk (lysstyrke og/eller IS), ISO, bruke noe som støtte for kamera...) og det gjør jo også du ser det ut til siden du presser lukkertiden nedover, men ikke til det håpløse, samt at du tar mange for å sikre min ett bra.

Og om du kikker på eksempelene så er de langt fra knivskarpe resultat en får ut.

Er det rett og slett for mørkt dropper jeg det heller, i stedet for å komme hjem med noe blurry greier. Evt fyrer blitzen.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...