Gå til innhold

Hvor langt skyter ett luftgevær?


Tim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver selv med snikskyting med luftgevær, og jeg vil si at geværet mitt som skyter 260 m/s treffer perfekt opp til 60-70 meter, før det blir vanskeligere å treffe.

 

Egen erfaring har vist at spisse kuler er best for snikskyting, men jeg mener også det passer best for blinkskyting, det går bedre gjennom lufta, altså det har mindre luftmotstand.

 

Når det gjelder å skyte på måker, er det ulovlig, selv om jeg ofte får lyst til å stille inne kikkert-sikta (som faktisk er ganske så bra) og skyte på de stygge, ekle, fæle dyrene som skremmer fisken når jeg fisker. (Det er faktisk kun en ting jeg hater, og det er nemlig måker).

 

Derfor tar jeg alltid med geværet når jeg fisker, og pleier å skremme måkene ved å skyte rett ved siden av dem. De skremmer fisken fra å hoppe opp og bite på flua :p

 

Denne dreper nok måker ^^

6653224[/snapback]

Nei, det gjør den faktisk ikke. Enten treffer du måka et sted som dreper den uansett våpen, ellers dør den senere av blyforgiftning. Og det er svært pinefull død, så det er ulovlig.

 

Jakter selv på ryper, som er lovlig. Utrolig tøft.

Endret av salah
Lenke til kommentar

Ikke diskuter om ulovlige ting som å drepe måser med luftgæver. Det ER ulovlig.

 

Anyways har selv GAMO shadow 1000 som har en utgangshastighet på 305 m/sek. Dette er vel det kraftigste man får uten å måtte ha våpenlisens eller ha tatt jaktprøve i småvilt eller noe. Husker ikke helt. :blush:

 

Anyways har noen spesial kuler som eg kjøpte i danmark som er laget av en helt spesiell type materiell og ikke bly. Disse er helt sinnsyke til å penetrere ting. Skjøt faktisk hull i en vanlig aluminium spade med den mens de bly kulene bare såvidt lagde bulk i den.

 

Når det kommer til kor langt man kan skyte så kommer det ann på hvilke kuler man bruker og kordan man har tenkt å måle dette på en måte. Ja eg kan sikkert skyte noen hundre meter men da er det i en svær bue og kulen har så å si ingen kraft.

 

Min er hvertfall stilt inn med kikkertsikte og er svært treffsikker på 70meter og da med ganske mye kraft.

 

Det er ulovlig å skyte måker med slikt gæver men tro meg treffer du måke med et slikt gæver og slike spesielle kuler så er den garantert dau som du treffer der du skal.

Lenke til kommentar
[..] Det er ulovlig å skyte måker med slikt gæver men tro meg treffer du måke med et slikt gæver og slike spesielle kuler så er den garantert dau som du treffer der du skal.

6658904[/snapback]

 

Der man skal ja, ellers får de bare vondt, heftig vondt også. Hva slags spesielle kuler er det prat om? Kan du gi link/bilde/spesifikasjoner?

Lenke til kommentar

Gamo Round-kuler har veldig god penetrering, men hvis de ikke penetrerer så spretter de alle veier! Det er stålkuler med bly-belegg. Ulempen med disse er at de er ganske unøyaktige.

 

Ellers får man Hollow-point-kuler som skal være bra til jakt.

 

Når det gjelder kikkert-sikte så kan det bli et problem på geværer som lades ved å knekke ned løpet. Standard-siktet sitter på løpet så det vil være nøyaktig, mens kikkertsikter festes før løpet og når du da skyter kan løpet skrikke seg bittegrann. Bare en liten bevegelse på løpet kan gi stoore utslag på 80-100 meter. :hmm:

 

"knekke"-geværer røkker også såpass at man må ha et sikte som tåler litt.

 

Link til oversikt over Gamos kuler.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...