Gå til innhold

Ny subwoofer! stor kasse?


Anbefalte innlegg

1. Kjøpte nettop en Subwoofer ved navn Boston Rally Series på 12" og skal vistnokk være på 400w, denne er nesten ikke brukt og testa den nettop litt og den gir MYE bass :D Fikk også med gitteret til den :)

 

Fikk også med delefilter, Det er en liten boks, som det står Boschmann Three Way Precise Cross-Effective, Passive Crossover Nettwork på.. Denne har delefilter til sub, mellomtone og tweeter..

 

Betalte 250,- for dette, er det en bra pris eller? :)

 

Det jeg lurer på er om noen vet noe info om disse delene? umulig å google frem noe ettersom jeg ikke har noe mere nøyaktig navn :hrm:

 

2. Hvor stor kasse trenger jeg? trenger jeg bass-rør?

 

Har en ganske stor kasse fra før som jeg bruker på min sprengte dårlige 10" nå, den er alt for stor for den, og det er en lukket kasse..

 

3. Den gamle subben var på 8ohm, denne er på 4ohm.. Bakpå forsterkeren min står det 4-16ohm.. så kan denne brukes fint da eller? (orker ikke lete etter ohm tegnet)

 

Dette skal da brukes på rommet mitt, og ikke i bil..

 

Noen som vet? :)

 

Edit: kan legge ut bilder av tingene i morgen :)

Endret av complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv deg med en trykk kammer kasse på ca 60liter du.

 

men ikkje forvent det aller råeste av den.

 

det er en "finlyd" sub.

 

i bil skal den ha 18-45liter kasse

6638981[/snapback]

 

oki :) takk for hjelpen :)

 

Bare den er bedre enn den sprengte jeg har så er jeg fornøyd :!:

 

kommer med bilder senere

Lenke til kommentar
Skulle gå finfint det der.

Koble til delefilteret, skru det fast på insiden eller baksiden av kassa og kjør ivei :)

Hvilken forsterker er det snakk om?

6642124[/snapback]

 

Har delefilteret på utsiden, glemte det av når jeg satte in subben i dag :p

 

Det er snakk om en Toshiba SB-A25 på 240w.. Sikkert ikke kraftig nokk men den drar den ganske bra :)

 

den kassa så litt "skrøpelig" ut.. :wee: et par oppstivere og litt dempematriale hadde vel gjort seg?

6642149[/snapback]

 

Jah, den skrangler noe grusomt med det nye elementet :no:

 

Men burde jeg lage hull i kassen til den? med rør?

Nå er den nesten lukket, men den presser ut vanvittig mengde luft i hvær eneste sprekk.. det lager en del bråk, og hele kassen bråker når det er dyp bass..

 

Men den spiller godt :)

 

Edit: kan komme med bilde snart :)

Endret av complexity
Lenke til kommentar
den sprekken ødelegger MYE ja...

 

tett den igjen med sparkel eller noe hvis du klarer... ser ut som om plata er kappet av en blind ape med et nesehorn på ryggen.

6642535[/snapback]

 

Ja kan prøve å tette den igjenn :) Platene var sånn da jeg fant dem i garagen, og kassa er bare bygd i full fart i kjedsomhet for noen år siden :p

 

Kasser til woofere MÅ vel nesten være rimelig solide og nøyaktig satt sammen for å unngå at luft 'fiser' ut hver gang det kommer en dyp frekvens med litt trøkk i. Prøv noe tettemateriale (silikon e.l.) og lur inn noen avstiver om mulig.

6642538[/snapback]

 

Jepp, skal prøve å tette :)

Lenke til kommentar

En lukka kasse/trykk kammer må være absolutt tett, så kan vel si at den sprekka der er en rimelig grov feil! :wee:

 

tett hele kassa, og hvis du får til prøv å sett opp noen plater innvendig til å stive opp kassa, men det blir kanskje vanskelig uten å ta av ene veggen. Ellers er det normalt og bruke dempematriale.

Lenke til kommentar

Ikke begynn å dille med porter om du ikke vet hva du driver med ;)

Sørg heller for at kassa er 100% tett og skikkelig avstiva. Etpar rettvinkla trekanter som stør opp hver av sideveggene vil gjøre en aldeles knallfin jobb :)

 

Forøvrig syns jeg dette illustrerer sakene veldig godt:

 

THE JUMBO TEST

 

Imagine, if you will, a rather bitter mid-sized African elephant named Jumbo (how original) that has been taking steroids and lifting religiously for the past 10 years. Jumbo's ex-girlfriend left him for a box (don't ask--because we don't know) and so every time Jumbo sees a box, he does his best to obliterate it.

 

After building your enclosure, you should be able to place your box in front of Jumbo and let him tap dance on it all day long knowing that when Jumbo finally gives up (he never does) your enclosure will emerge unscathed. It sounds a bit extreme, but it's true: strength is key!

Lenke til kommentar

Trykkammer-sub må være potte-tett! (Er potter tette??). Du kunne brukt polyuretan-lim (sånn som ekspanderer noe sinnsykt) eller evt. bruke det hvis du skal tette/lage ny kasse. Det limet kan tette ganske svære glipper. Men ikke SÅ svære som den du har da. :D

 

www.elfa.se har en del kalulatorer/verktøy for å beregne bassrør-kasser. Har brukt de en del ganger med ganske gode resultater. Du setter inn diverse parametre til subben og trykker på en knapp så får du tune-frekvens og kassevolum. Tune-frekvensen og kassevolumet setter du da inn i en ny kalkulator og får størrelsen på bassrøret/ene.

 

Merk at på noen elementer får man helt syke resultater. På en av 8-tommerne mine ble jeg anbefalt 8-liters volum på en bassrørskasse. :no: På en annen fikk jeg negativt volum.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid det er lett å beregne parametre :)

 

Sitter og spiller S.O.A.D som f nå og om naboene skulle klage på sjukt presis og tung bass så router jeg dem sørover til Glenn, hæhæ :p

Eton 10" i en 55L kasse med ca 700W RMS av godslaget som aldri gir seg er saker!

QLN som er 10 år gamle med oppgraderte delefiltre er ikke ille det heller ;)

 

Edit; fylla har skylda....

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...