Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plombering av GSXR 600


Anbefalte innlegg

Jeg fyller 18 år i desember og da har jeg planer om enten å kjøpe meg bil eller mellomtung motorsykkel. Jeg vet at grensa går på 600CC når en er under 21 år. Det store problemet er at de også plomberer hester, fra 115HK til 34HK, så vidt jeg vet. Da får den like mange hester som de kraftigste 125CCene, noe som ikke blir bra nok i det hele tatt. Grunnen til at jeg vil ha en motorsykkel er at jeg vil ha noe som går, uten å betale 1 mill for en slik jeg har i avataren.

 

9_660267646.jpg

 

Så da lurer jeg på trimming/plombering. Den første muligheten er å betale dyre dommer for at et verksted skal plombere ned sykkelen til 34 hester, noe som egentlig er uaktuelt. Mulighet nr to er å først få den plombert, for så å fjerne plomberingene. Det siste alternativet er å satse på at den ikke blir kalt inn til noe kontroll ved omregistrering, og derfor kjøre den som den er.

 

Uansett, greia er at jeg lurer på hvor risikabelt dette er. Det største problemet er vel forsikring, hvis uhellet skulle være ute og en evt. må punge ut fra egen lomme hvis en krasjer i en annen bil...

Jeg har også hørt rykter om at å fjerne plomberingene på denne måten regnes som trim, og boten er på 1000 kr hesten?!?! Finnes det noen smuthull, løsninger? Finnes det turtallssperre på motorsykler på samme måte som det gjør på moped, slik at jeg kan evt. ha en sperre som "jeg bare tar av på bane"? Håper virkelig noen har en løsning.

 

Og ja, en liten ting til, bør jeg gå for GSXR, har ikke peiling på motorsykkel. Bare en billig sykkel med mye krefter og akseptabelt utseende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har behov for en motorsykkel med mer enn 34 hester, så synes jeg du burde vente til du blir 21 og har mulighet til å ta tungmc-lappen.

 

Grunnen til dette er at du sannsynligvis ikke får forsikringen dekt hvis du er i en ulykke og skader noen, og du ikke har lappen til å kjøre tungsykkel. Og det blir fort ekstremt dyrt. Sikkert noen andre som kan forklare dette bedre enn meg.

 

Sett bort fra det, så er GSXR fine sykler, selv om "racing-sittestillingen" kan bli ubehagelig for enkelte. :)

Lenke til kommentar

Tja, nå er det jo sånn at tung lappen er fra 25 nå? :cry:

 

og 34 HK sparker ganske greit det da, siden de fleste lett mc har kun 15 hk :)

 

Men det de gjør, er vel samme måte som på mopeder, plombe i potta / svanehals, og det er sant med forsikring, krasjer du = gjeldsslave.

 

GSXR600 er digg sykkel, det blir neste dama mi ^^

Lenke til kommentar
Jeg har en suzuki gsxr 600 =D 02 mod. <3

6661349[/snapback]

Og vi trenger vite dette fordi.....?

 

Men uansett, tror nok du blir fornøyd med en 34hk 600 til å begynne med, spesielt hvis du aldri har kjørt noe før. Så fort du blir lei det kan du tenke på å fjerne plomberingene.

 

Men hvis du aldri har sittet på en sykkel, (les kjørt moped/lett eller noe i et år eller to) så kommer en 34hk 600 til å være nok ei god stund :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Vet ikke om du har fått svar på alt enda.

 

Grensen på mellomtung er ikke kubikk, men den er på 34 hester, eller 0,15 hest per kilo. Så du kan kjøre så utrolig stor sykkel du ønsker, bare hester stemmer med kilo.

 

Det som er med suzuki er at de har veldig enkle elekroniske sperrer, som ikke krever mye for å fjærne. pluss at GSX-R er så utrolig sinnsykt deilige sykler.

 

Vis du trenger noe mere kraft, så prøv å let etter en lettere sykkel. mindre vekt, trenger du mindre hester for å få efekt.

 

Prøv å søk på Aprilia 250 eller noe slikt noe. Morro sykler, som går bra selvom den er reg som mellomtung.

 

Mvh

Anders

Lenke til kommentar

Slapp av, dette går bra :)

Og for all del! HOLD DEG UNNA APRILIA! Det er elendig kvalitet. IKKE kjøp RS250. Sånn.

 

Hvis politiet har mistanke om at du kjører med mer enn 34 hester, må du inn til visning. Da har du som oftest noen dager/en uke på deg til å strupe den. Strupekit får du på greybikes.com. Husk, kjøper du en GSX-R med innsprøyting, kan du bare slenge på en 34hk hjerne og thats it :)

Lenke til kommentar

Som den MC-drømmeren jeg er, så har jeg vært "et par" ganger innom den lokale motorsykkelsjappa. I mitt tilfelle Ride, en kawasakiforhandler.

 

De solgte chipen som tunet ned sykkelen, her en '98 zx6r, til under den lovlige grensen for mellomtung.

Dette kostet 1500.-

 

Jobben koster vel litt det også, duno. Bør vel ha faglærte til å utføre jobben.

 

Men det som er det store spørsmålet er vel om det går ann å ha original OG de-tunechipen på sykkelen at once, og heller fikse en bryter som veksler mellom de to motorprogrammene.

DET hadde gjort seg ja :)

 

Jeg aner forøvrig ikke i det hele tatt om slikt lar seg gjøre, siden jeg bare er en drømmer og ikke en eier/viter.

Men for den dyktige mikroteknikeren er vel intet umulig!..?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...