Gå til innhold

Nikon D50 Vs. Canon PowerShot S3 IS (Speil or not)


Anbefalte innlegg

Digital speilrefleks Vs. Megazoomkamera

 

Dette er kanskje kampen mange entusiaster har grudd seg lenge til. Når skal kompaktkameraene ta over for speilrefleksene? Mange mener sikkert det aldri kommer til å skje.

 

Skal jeg kjøpe meg:

Nikon D50

eller

Canon PowerShot S3 IS

 

 

Skal jeg koste på meg noen tusen til og kjøpe Nikon D70s?

 

D50 test

 

S3 IS test

 

Begge har scoret høyt i tester. Nikon sitt koster 1400,- mer.

 

Dette er også kameraene som ligger i akkurat på grensen til det jeg føler for å bruke på kamera. Nikon sitt er egentlig litt over grensen, men vurderer å gå for det fordi det er ett fullblods speilreflekskamera. Kanskje jeg mister styringen og kjøper D70s om det er så ufattelig mye bedre.

 

Fotografmessig har jeg alt og lære. Og kommer ikke til å bruke kameraet mer enn 2-3 ganger i måneden.

 

Setter veldig pris på svar, virker som dette forumet holder hus til noen av de flinkeste i bransjen.

 

:hmm:

 

Kanskje D80 som kommer i dag er noe?

Endret av Bullfinch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale S3 IS på bakgrunn av at "du har alt å lære" (dvs uerfaren) og at du kommer til å bruke det "2-3 ganger i måneden". For det andre vil du 95% sikkert kjøpe deg en eller flere objektiv(er) til dSLR, noe som øker utgiften fort med 100+%. Videre er S3 IS et meget godt kamera og vil nok tilfredstille dine behov som fotograf en god stund, så får du etter hvert se om kamera er begrensingen eller deg selv.

 

D70s er nok bare marginalt bedre enn D50.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har erfaringer med hverken S3 IS eller D50, men i "kategorien" har jeg (hatt) S1 IS, S2 IS og D70s.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vet hvilket kamera du skal velge så må du lese en del og spørre en del fordi det er to helt forskjellige kamera.

 

S3 IS har 12x zoom, noe som er meget bra og det vil koste deg 6500kr ekstra for noe tilsvarende til D50.

 

S3 IS har tilsvarende 36mm vidvinkel som slettes ikke er bra, så hvis du er veldig glad i fine landskapsbilder der du vil ha med så mye som mulig så holder det ikke.

 

D50 kan bruke objektiver av høy kvalitet og lagre bildene i RAW format sånn at du kan få det beste ut av bildene S3 IS kan ingen av delene.

 

S3 IS kan ta opp film, D50 kan ikke det.

 

Sånn kunne jeg fortsatt i nesten det uendelige. Hvis du ikke kan bestemme deg momentant så er det fordi du ikke har kunnskaper nok om forskjellene.

Lenke til kommentar

Det kommer alt ann på hva du skal bruke det til.. hvis du bare bruker et kamera 2-3 ganger i mnd som du sier, skjønner jeg ikke helt din tanke gang med å punge ut med mange tusen for et kamera når du får et som tar greie bilder for kanskje bare en tusing eller mindre for den saks skyld..

 

Det grunner i, som sagt hva du skal bruke det til.. Hva har du virkelig bruk for..

Lenke til kommentar
Digital speilrefleks Vs. Megazoomkamera

 

Dette er kanskje kampen mange entusiaster har grudd seg lenge til. Når skal kompaktkameraene ta over for speilrefleksene? Mange mener sikkert det aldri kommer til å skje.

 

6638293[/snapback]

 

Eller når skal speilrefleksene ta over for kompaktkameraene? hehe

 

Les her:

The Two Classes of Digital Cameras

 

Han har også mye annet her:

How to do anything photographic

 

Ender du opp med speil kan det fort bli en skikkelig hobby, som koster.

 

EDIT:

Han har testet D50

Endret av martiol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...