Gå til innhold

Kritikken: Nicolai 5 mnd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å heisan.

Takker for kommentarer her. Ikke selektiv oppskarping her nei. Er nok et resultat av fokus på øya og f/1.8 ja.

Det er til å bli avhengig av dette med så liten DOF som raske faste objektiv gir. Dessuten er 85 f/1.8 et objektiv som gir usedvanlig mye bildekvalitet for pengene.

Og det med bilde på veggen var en påminnelse erixy. Har tenkt på det før men ikke kommet så langt :)

Lenke til kommentar

Det er til å bli avhengig av dette med så liten DOF som raske faste objektiv gir. Dessuten er 85 f/1.8 et objektiv som gir usedvanlig mye bildekvalitet for pengene.

 

Ja, kunne absolutt tenkt meg dette selv og ja. Har nettopp kjøpt et 100 mm 2.8 macro til 30 D. Holder på å eksperimentere med dette og ser at det gir blant annet meget skarpe portretter. Det er dog tregere mht autofokus enn ditt 1.8, krever mere lys og har vel ikke så "liten" DOF ?

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Om det er 100 2.8 macro du har stemmer det nok at fokusen er tregere, men det er vel ikke USM utgaven du har? Den er merkbart raskere enn 85mm.

Ang DOF blir nok den kortere med en 85/1.8 enn 100/2.8 på samme avstand, men nærgrensa på 85mm er jo ikke mye å skryte av (rundt 0.8-0.9m).

6648433[/snapback]

 

Det er USM utgaven ja. Den er nok ganske rask til macro-objektiv å være, så i bunn og grunn er den kanskje for lik 1.8 objektivet til å rettferdiggjøre et innkjøp. Trenger nok heller et lyssterkt fastobjektiv rundt 20 mm. Kjenner jeg meg selv rett, ender jeg nok opp med fullformat før eller senere, og da kan det kanskje være lurt å planlegge innkjøp med henblikk på dette.

 

Dette ble kanskje off-topics, sorry...

Lenke til kommentar

Et veldig iøyenfallende portrett. Flott skarphet og blikkontakt som underbygges av de dramatiske "catchlight"-ene (er vanligvis motstander av lånord, et godt og lettfattelig norsk uttrykk mottas med takk). Tynn dybdeskarphet er et flott virkemiddel når skarphetsplanet er såpass tydelig, og jeg ender også opp med bakgrunnen som det eneste negative. Jeg vet egentlig ikke helt hva som hadde fungert mye bedre, men problemet mitt er at det mangler noe litt menneskelig.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Takk takk for mange kommentarer. Jeg ser bakgrunnen diskuteres. Smak og behag selvsagt, men jeg er litt tilhenger av så clean bakgrunn som mulig. Enten vha liten DOF eller en eller annen monoton farge.

Bildet er et situasjonsbilde og sofan vår er sort skinn og i dette tilfellet ble det den som ble bakgrunnen.

PencilCase setter fingeren på et bra punkt. En av ankepunkene mot fast optikk. Utsnittet er ikke så lett å endre 'on the fly'. Skulle jeg flyttet meg hadde jeg mistet bildet :)

Lenke til kommentar

Flott portrett! Likte spesielt at du traff så godt med fokus på det fantasiske blikket du fanget på dette bildet. DOF'en er også deilig og hever bildet et par hakk. Har en liten en selv (3 mnd) og vet hvor vanskelig det er å få alt til å klaffe, men her klarte du absolutt det.

 

Skal jeg være veldig kritisk å sette fingeren på noe, må det være at den sorte bakgrunnen blir litt "kjedelig". I mine øyne vil en noe lysere bakgrunn (grå, beige etc) gjort bildet enda bedre. I tillegg er jeg enig i at det var synd at hodet ble kuttet, men det er ingen krise for dette bildet.

Endret av FaMe
Lenke til kommentar
Dette er poden (nr 2) Har veldig sans for sort/hvitt på portrett, så her er et. Belysningen er dagslys fra vindu. Ingen blits.

85mm, 1/160s på f/1.8

6637883[/snapback]

 

Bra uttrykk og bra fokus. Synes også bakgrunnen er bra. Men jeg kunne godt tenkt meg litt mer kontrast i gråtonene over ansiktet. Hvis bildet opprinnelig er i farger så finnes det jo mange forskjellige måter å lage spennende sort-hvite utgaver på. Her ser det ut som om du har gjort en typisk "mode->grayscale", så personlig ville jeg jobbet litt mer for å fått litt mer "liv og dynamikk" i hovedmotivet.

Lenke til kommentar
Dette er poden (nr 2) Har veldig sans for sort/hvitt på portrett, så her er et. Belysningen er dagslys fra vindu. Ingen blits.

85mm, 1/160s på f/1.8

6637883[/snapback]

 

Bra uttrykk og bra fokus. Synes også bakgrunnen er bra. Men jeg kunne godt tenkt meg litt mer kontrast i gråtonene over ansiktet. Hvis bildet opprinnelig er i farger så finnes det jo mange forskjellige måter å lage spennende sort-hvite utgaver på. Her ser det ut som om du har gjort en typisk "mode->grayscale", så personlig ville jeg jobbet litt mer for å fått litt mer "liv og dynamikk" i hovedmotivet.

6650429[/snapback]

 

Mange takk til nye kommentarer.

Godt 'spørmål' det med konverteringen foton. Grayscale er det ikke, men spørs om ikke det var kun desaturate på versjonen jeg lag ut...

Uansett gjorde en ny S/H konvertering, og bildet fikk absolutt litt mer liv. Ikke store forskjeller, men lell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...