Gå til innhold

Hvordan si opp jobben


Anbefalte innlegg

Prøver å forklare det til deg igjen, det står ikke noen plass i loven at du skal jobbe så og så lenge, men derimot er det et øvre tak over hvor lenge du har lov å jobbe i løpet av 24 timer, noe som er definert av loven som står over, dvs 9 timer.

 

9 timer er det makse du har lov til å jobbe i løpet av 24 timer i henhold til loven. Det står ingen plasser i loven at den normale arbeidstiden er i 9 timer, for det er opp til envær arbeidsgiver å delegere arbeidstiden din, men derimot har ikke arbeidsgiveren lov til å gi deg arbeid i over 9 timer i løpet av 24 timer.

6890057[/snapback]

Interessant, jeg har vært oppe i 14 timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

 

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

Prøver å forklare det til deg igjen, det står ikke noen plass i loven at du skal jobbe så og så lenge, men derimot er det et øvre tak over hvor lenge du har lov å jobbe i løpet av 24 timer, noe som er definert av loven som står over, dvs 9 timer.

 

9 timer er det makse du har lov til å jobbe i løpet av 24 timer i henhold til loven. Det står ingen plasser i loven at den normale arbeidstiden er i 9 timer, for det er opp til envær arbeidsgiver å delegere arbeidstiden din, men derimot har ikke arbeidsgiveren lov til å gi deg arbeid i over 9 timer i løpet av 24 timer.

 

Leser du egentlig loven selv eller quoter du random lover fra lovdata??

6890057[/snapback]

 

Jeg får vel bare konstatere jeg (og juristen som underviste meg i forretningsjuss) er uenig med deg i tolkningen av lovverket.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva det er å være uenig i. Loven er jo klar som bare F, "Må ikke overstige 9 timer", det vil ikke med andre ord si at love definerer arbeidsdagen som at den "skal være 9 timer om ikke annet er avtalt".

 

Er jo ikke mye tolkning av loven her for den er jo totalt klinkende klar. Hadde det stått noe som "den alminnelig arbeidstiden er/kan være 9 timer" hadde det vært noe annet, men når det står så bastant som "må ikke overstige 9 timer" regner jeg det som at et er makstaket for arbeidstiden og ikke at den er 9 timer om ikke annet er avtalt.

 

Skjønner ikke problemet her...

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva det er å være uenig i. Loven er jo klar som bare F, "Må ikke overstige 9 timer", det vil ikke med andre ord si at love definerer arbeidsdagen som at den "skal være 9 timer om ikke annet er avtalt".

 

Er jo ikke mye tolkning av loven her for den er jo totalt klinkende klar. Hadde det stått noe som "den alminnelig arbeidstiden er/kan være 9 timer" hadde det vært noe annet, men når det står så bastant som "må ikke overstige 9 timer" regner jeg det som at et er makstaket for arbeidstiden og ikke at den er 9 timer om ikke annet er avtalt.

 

Skjønner ikke problemet her...

6893626[/snapback]

 

det er forskjell på normal arbeidsdag (som ikke skal overstige 9 timer) og overtid som en jobber utover dette.

Lenke til kommentar
Interessant, jeg har vært oppe i 14 timer.

6890226[/snapback]

Jasså? Jeg har jobba 16 timer i strekk (med en betalt og ikke-betalt og overtidspausen).

 

Jobba 41 timer overtid på 6 dager, pluss vanlig arbeidstid, selvsagt. Men jeg lurer på overtidsregler. Hva er antall timer per år du kan ha? En på jobber sier at han har 300 timer hittil i år, og har fått godkjent det. Selv har jeg omtrent halvparten av det. Jeg har hørt at reglene er for rundt 200 timer. Noen som vet noe mer?

 

Men en ting jeg skulle si; Dersom du selv sier opp jobben, så har ikke du krav på dagpenger.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke problemet her...

6893626[/snapback]

 

 

Problemet er at slik du fremstiller det vil man forvente overtidsbetaling dersom man overstiger det antallet med timer som man vanligvis arbeider. Dette er ikke tilfellet.

 

Sett at du har arbeidskontrakt på 6 timer om dagen, 30 timer i uken. Dersom du jobber 9 timer en dag har du fremdeles ikke krav på overtidsbetaling. Dette er da merarbeid og ikke overtidsarbeid ihht. loven. (de bruke ordet merarbeid i den forrige versjonen av loven men ser at det er tatt bort nå)

 

Du har kun krav på overtidsbetaling for arbeidstid som går utenfor den definerte alminnelige arbeidstiden som er definert i Aml. på 9 timer om dagen, 40 timer i uken.

Merarbeid lønnes etter din vanlige lønn. Merk at dette kun er ihht. loven, men du kan fremdeles ha forhandlet deg til gunstigere lønnsbetingelser med din arbeidsgiver.

 

 

Edit:

 

Jobba 41 timer overtid på 6 dager, pluss vanlig arbeidstid, selvsagt. Men jeg lurer på overtidsregler. Hva er antall timer per år du kan ha? En på jobber sier at han har 300 timer hittil i år, og har fått godkjent det. Selv har jeg omtrent halvparten av det. Jeg har hørt at reglene er for rundt 200 timer. Noen som vet noe mer?

 

Dette er behandlet i Aml. § 10-6. Har uthevet det du spør etter. Denne revisjonen av arbeidsmiljøloven trådde i kraft 01.01.06. Det betyr at dersom de lange dagene dine var før denne datoen er det de gamle reglene som skulle følges.

 

 

§ 10-6. Overtid

 

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

 

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

 

(3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

 

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

 

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan for et tidsrom på inntil 12 uker skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

 

(6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd. 

 

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

 

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

 

(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i løpet av 24 timer og kan dessuten skriftlig avtale at overtidsarbeid når det er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser og hjemmevakter, kan utføres i den arbeidsfrie perioden. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale at overtidsarbeid kan foregå i den arbeidsfrie perioden. Når det utføres arbeid etter avtale som nevnt i dette ledd, skal arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

 

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

 

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

 

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

 

Endret ved lov 21 des 2005 nr. 121 (i kraft 1 jan 2006).

 

Endret av valentino
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok, jeg tillater meg å bumpe denne tråden siden jeg er i en liten situasjon:

Jeg har begynt i ny jobb og hatt opplæring hver morgen i forrige uke og jobbet en full dag på lørdag. Etter lørdagen fant jeg ut at dette overhodet ikke for passende for meg, såe... you know. Jeg fikk arbeidskontrakt osv på fredag, så jeg har enda ikke skrevet under på de.

 

Hvordan skal jeg få frem for å si opp?

Lenke til kommentar

Skriv det gjerne ned og gi det til arbeidsgiver.

De fleste arbeidskontrakter inneholder en klausul om 14dagers prøvetid, men du har jo ikke underskrevet noen kontrakt heller, så det er vel ikke så interessant.

 

Men de fleste arbeidsgivere vil ha motiverte ansatte så jeg ville prøvde å snakke med arbeidsgiveren om å la deg slutte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...