Gå til innhold

Hjelp til å oppgradere bærbar selv?


Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop som er 2 år gammel nå, det er en Amilo D fra fujitsu siemens..

Jeg har hatt mye problemer med den, da hardisken er ødelagt og varmer seg ekstremt mye opp, og deretter klarer den ikke mer og må kjøles (spesielt i spill).. den har vært på service en gang, og den ble litt bedre, men det tok ikke så aaltfor lang tid før det var på den samma gamle greia igjen.. denne gangen har ikke fujitsu-siemens svart på mailene mine..

 

Nå skal jeg om kort tid kjøpe stasjonær pc, og om fujitsu siemens fortsatt ikke vil reparere laptopen min da, tenkte jeg kanskje å bytte harddisk selv..

 

Jeg kunne også tenke meg å legge inn mere ram, da det bare er 512mb nå..

 

Jeg har bygget pcer før, men jeg har aldri åpnet en laptop.. Så jeg lurer på om det er vanskelig å bytte harddisk / ram selv? kanskje til og med skjermkort..

 

Prosessoren er helt ok, utenom at den lager masse varme.. det er en pentium 4 HT cpu på 3 ghz..

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut hva slags ram / hd / skjermkort jeg trenger? Aner ikke hvilken sokkel hovedkortet sitter på.. men skjermkortet er et ATI 9600 mobility, som sitter i en PCI slot ifølge enhetsbehandligen..

 

OK, dette ble et langt innlegg, men er det noen som har litt mere peiling enn meg som kan hjelpe meg? Det hadde vært supert..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du årsak i at harddisken er ødelagt, eller har den bare kræsja helt av seg selv? I så fall har du 5 år's reklamasjonsrett jfr. kapittel 6 i forbrukerkjøpsloven.

 

Når det gjeler RAM så er dette en meget enkel sak å skifte på bærbare PCer. Du skrur bare opp et lite lokk på undersiden av maskinen, og RAMen kan settes rett inn.

 

Harddisken er også relativt lett å bytte, alt etter hvilket merke det er. Men det burde ikke være noe problem. Enten et lokk under, eller på siden.

 

Skjermkortet blir det værre med. Så vidt jeg vet er det kun de nye og dyreste skjermkortene som kan byttes ut på bærbare maskiner.

Lenke til kommentar

Skjermkort er nok ganske umulig å skifte på de aller aller fleste bærbare PCer siden de som hovedregel er loddet fast på hovedkortet.

 

Ram er en enkel sak å bytte/oppgradere. Som regel er det en egen luke under maskina til dette som sitter med noen få skruer. Hvilken type ram er det maskina bruker? (Står sikkert i enhetsbehandling eller diagnoseprogrammet Everest). Du finner ram i prisguiden ved å velge ram, velge type SO-DIMM og trolig DDR (kommer an på hva som står i enhetsbehandling eller Everest) og trykker søk.

 

Harddisk er litt mer variabelt. Noen ganger er det en luke under maskina, andre ganger en luke på siden av maskina. Det er relativt lett å skru ut dette og bytte ut så lenge du finner de riktige skruene. Det skal være ganske lett å finne frem på grunn av at lyd og vibrasjoner viser vei. PS. 7200rpm harddisker til bærbare bruker fortsatt å være ganske varme så sats på 5400rpm i så fall. Gjerne fra Seagate siden de går for å være minst varmeutviklende. Du finner oversikt over diskene i prisguiden, bla deg frem til kateogorien for harddisker, velg 2,5", IDE og søk.

 

Jeg må bare kondolere med valg av prosessor for en bærbar PC. Det finnes vel ikke noe varmere og mer batterislukende prosessorer for bærbare enn det der.

 

Ellers så mener jeg det er slett service av Fujitsu Siemens å ikke svare på epost. Reklamasjonstiden er 5 år på bærbare ved privatkjøp så jeg synes du skal prøve flere ganger der. (Hvis det var F.S. du kjøpte fra direkte, hvis ikke så kontakter du salgsstedet der den var kjøpt)

Lenke til kommentar

Hei Joddleif og Simen1! Takk for gode og utfyllende svar.. dette skulle jeg forhørt meg om på forumet for lenge siden!!

 

Angående problemet med harddisken, dette var noe som kom gradvis etter at jeg hadde kjøpt pcen i juni for 2 år siden.. Da fikk jeg den inn på service hos fujitsu siemens, og de sa at harddisken hadde vært defekt fra da jeg kjøpte den. De byttet harddisk og maskinen fungerte helt fint igjen, men det samme har skjedd med denne harddisken og? Jeg har lurt på om det kanskje kan være HK som det er noe galt med, men jeg vet ikke så mye om dette..

 

Andre gangen jeg kontaktet fujitsu siemens, ba de meg reinstallere windows før de ville ta den inn på service.. da jeg gjorde dette og kontaktet dem igjen fikk jeg ikke noe som helst svar..

 

Laptopen ble kjøpt hos komplett, men da jeg skulle få den inn på service første gangen fikk jeg beskjed av komplett å ta det med fujitsu siemens.. dette virket riktig siden fujitsu siemens tok den inn til service da..

 

Men tror dere jeg har noen sjangs å få reklamasjon på pcen min? Det hadde vært utrolig bra, for jeg har hatt mange bitre timer pga. denne pcen.. Den var ganske dyr og kostet rett under 17000,- da jeg kjøpte den i 2004, og jeg var da 17 år og brukte så og si hele formuen min..

 

Hvordan bør jeg eventuelt legge dette fram for fujitsu siemens?

Endret av johnterje
Lenke til kommentar

Jeg regner med Fujitsu Siemens frasier seg ansvar når garantien har utgått. Jeg vet ikke hvor lang garanti det er på den maskina, men la oss si den var 2 år og akkurat utgått. Reklamasjon og garanti er som kjent to forskjellige ting. Garanti er frivillig fra produsent/selger etc, mens reklamasjon er lovfestet. Dersom du ikke får det på garantien hos Fujitsu Siemens så må du prøve å få det på reklamasjonen. Enten der eller hos komplett. Ofte er det enklest å la selger (i dette tilfellet komplett) ta seg av saken ovenfor bakenforliggende ledd som Fujitsu Siemens er. Komplett har erfaring med å ta saker ovenfor leverandørene på denne måten og evt ordne opp i saken selv dersom leverandøren virkelig skulle slå seg vrang i saken.

 

Mitt tips er å ta kontakt med komplett, bruk uttrykkelig ordet "reklamasjon" og ikke "garanti". Fortell om den tidligere reparasjonen, symptomene og løsningen den gang. Fortell videre om at historien gjentar seg og at Fujitsu Siemens ikke svarer på eposten din. Si at du vil reklamere på PCen og spør hvordan du skal gå frem videre. Du vil få som svar at du må fylle ut et returskjema og sende PCen inn for egen regning (som du vil få refundert i ettertid) osv. Men det er greit å få svar fra dem og en veiledning på hvordan du skal gå frem.

 

Dersom dette skjærer seg så kom tilbake i tråden/forumet og be om yttligere hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...