Gå til innhold

Finne vinkel/figur i et bilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det ihvertall en som ikke sover det var jo bra da. :p

Oki, tenkt deg at du har et bilde av et stort hus, med mange forskjellige typer vinduer. Og du vil finne ut hvor mange vinduer som har samme fasong som det ene vinduet der. Så da vil jeg kunne søke gjenneom hele bilde og se om det er noen som er like.

Eller finne ut hvor mange av vinduene som har f.eks. en 45 graders vinkel.

Skjønte du nå?

Lenke til kommentar
Da er det ihvertall en som ikke sover det var jo bra da. :p

Oki, tenkt deg at du har et bilde av et stort hus, med mange forskjellige typer vinduer. Og du vil finne ut hvor mange vinduer som har samme fasong som det ene vinduet der. Så da vil jeg kunne søke gjenneom hele bilde og se om det er noen som er like.

Eller finne ut hvor mange av vinduene som har f.eks. en 45 graders vinkel.

Skjønte du nå?

Joda, det er mulig å finne/gjenkjenne mønster i bilder, men det er ikke helt lett. Ad hoc, altså ved å prøve seg frem er det ganske enkelt, men håpløst å lage rutiner (forutsetter som oftest menneskelig intuisjon). Man har kommet ganske langt, og man vil nok få til det du ber om, men om noen har laget et kommersielt program for det, vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Nei, sånne programmer er spesiallaget for formålet og vil vil ikke fungere på andre ting enn fingeravtrykk.

 

Å finne tredimensjonale objekter i et todimensjonalt bilde er et meget vanskelig problem. Et av problemene er at forskjeller i belysning vil totalt forandre utseende på tingen.

 

Jeg tror ikke noen selger slike programmer fordi det er håpløst å forklare kunden hvorfor programmet av og til gjør feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...