Gå til innhold

Skal bygge en liten apache server hjemme!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sitter på 6mbit upload, så jeg tenkte jeg skulle bygge en liten apache server. Har noen gamle deler, bl.a:

 

Pentium III 600mhz prosessor

Gammelt hovedkort (passer med prosessor)

8GB HD (40 hvis nød)

378 mB SDram

 

Mangler bare et Ethernet kort.. fungerer dette? Og hvordan skal jeg sette den opp (OS, programmer)?

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville for all del IKKE begynt med Slackware som første distro. Det er litt vel hardcore for en nybegynner som ikke har brukt Linux før. Jaja, nå skal det faktisk sies at jeg omtrent begynt med den som in første Linux jeg å da :p, Bare man har god tid, og litt vilje, så går det greit.

Det går da fint an å kjøre GUI på den pc`en der.

Kjører selv laptopen min med Slackware 10.2 og Dropline-Gnome 2.14.1 (Skal oppgradere til Dropline-Gnome 2.14.2). Laptopen min har altså PentiumIII 800 MHZ, 128 MB ram og 20 GB harddisk. Den kjører dualboot Windows 2000 Pro Eng+Sp4 og Slackware 10.2 da. Den fungerer kjempe fint.

 

Om du tar med KDE i Slackware så blir det jo selvfølgelig ikke noen råskinn av en maskin, og den blir ikke den kjappeste i gata, men til en trøst blir den ikke den treigeste heller :p.

 

Kan jo si det enkelt da: Windows 2000 på laptopen min starter seinere enn Slackware 10.2 med Dropline-Gnome.

Lenke til kommentar

Det er generelt veldig enkelt å installere Linux.

 

Du brenner CDer/DVD og booter fra den. Da får du masse valg med partisjonering og programmer som skal installeres osv. Da velger du mysql og apache i. Glemmer du noe kan du installere det etterpå.

 

Hvis du vil se screenshots av installasjonsprosessene, så finner du det her.

Lenke til kommentar
Har aldri, gjentar ALDRI brukt linux før.. Men laster ned slackware 10.2 nå.. Er dere sikker på at det er brukervennlig nok for ett raskt oppsett?

6634332[/snapback]

Så bruk Windows da vel. Selv om det er mange her som ikke har fått opp øynene for det, så fungerer faktisk Windows også helt greit til slike formål. Du har faktisk vesentlig sprekere hardware enn det jeg har til samme formål. Ethvert PCI 10/100 Mbit NIC vil vel fungere, men om du ska bruke HTTPS kan det være en fordel med f eks Intel Pro 100/S, siden dette bruker hardware offloading av kryptering/signering.

Lenke til kommentar
Jeg ville for all del IKKE begynt med Slackware som første distro.

6634453[/snapback]

Jøsses, dette kommer fra fyren som for ikke lenge siden brukte å anbefale Slackware til gud og enhver.

 

OnTopic: installer Ubuntu, evt Debian. Disse to har lette pakkesystemer og god dokumentasjon, slik at det er utrolig lett å sette opp det du vil ha.

Lenke til kommentar

Jeg er forelsket! Ubuntu var vakkert! Er nesten på gråten jeg, visste ikke at et OS kunne bli så genialt og lettvint.. Så alle Linux-"nerdene" hadde rett.. Linux er KLART bedre enn windows.. På alle punkter.. Det eneste jeg syns er litt deprimerende, er programvarestøtten.. Im in love<3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...