Gå til innhold

Harddisk som kan plugges inn


Anbefalte innlegg

Hei! Har postet dette under kategorien linux, men jeg tenker dette er rette stedet å stille spørsmålet :)

Nå trenger jeg en ny harddisk som jeg kan koble til min PC. Jeg har allerede en 80gb inne i maskinen min (laptopen), men nå vil jeg kjøpe en ekstra som jeg kan ha ved siden av. Denne skal ha linux. Jeg tenkte meg en av disse harddiskene: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318905

 

eller:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=32261

 

Men det står ikke noe om at de kan ha linux... Kan de det?

Jeg vil gjerne at jeg bare kan plugge harddisken inn til PC-en min. Jeg vet ikke hvordan det foregår, men gjerne slik at det er enkelt å plugge den både inn og ut. Noen som kan hjelpe meg litt her? Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse harddiskene skal ikke i utgangspunktet ha eget OS, de benytter seg av OSet på maskinen og blir styrt derfra

I hvertfall sånn i praksis, de har jo av og til eget OS som styrer diskene og tilkobling til datamaskinen, men dette er noe som man vanligvis ikke endrer på

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å ha et OS på en ekstern disk, så langt du kan stille inn i lptopen hvilken enhet som skal bootes først, er det en USB enhet som skal bootes først eller den interne HD'en.

 

På nyere stasjonære maskiner kan dette settes opp uten problemer i BIOS. Har ikke prøvd selv med en laptop...

 

Frankie

Lenke til kommentar
Vel... Jeg vil at den eksterne skal skrus på hvis den er plugget inn. Hvis ikke vil jeg at den interne skal være på.

6635070[/snapback]

 

DU kan ha et OS på hver disk. Og du kan dermed velge i bios hvilken av hardiskene du skal bruke, som igjen bestemmer OS som skal brukes.

Lenke til kommentar

Det som alexkl er nok det beste ja. Men jeg for min del syntes det egentlig er litt "pes" så hver gang du skal inn i linux eller windows så må du alltid gå veien om BIOS for å sette riktig enhet som skal bootes förs.

 

Greit å sette at du skal ha en aktive partisjon på den eksterne disken også, ellers vil ikke OSet bli lest fra den.

 

Frankie

Lenke til kommentar
Det som alexkl er nok det beste ja. Men jeg for min del syntes det egentlig er litt "pes" så hver gang du skal inn i linux eller windows så må du alltid gå veien om BIOS for å sette riktig enhet som skal bootes förs.

Frankie

6667348[/snapback]

 

Kommer litt ann på hvor ofte du bytter da.. Om linux blir brukt i helgene er det jo ikke noe stress, da står den jo bare på win i ukedagene, og så bytter du på freddan :D :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...