Gå til innhold

"NextGen-Gameboy som spiller GameCube-spill"?


Dunedain

Anbefalte innlegg

Først og fremst vil jeg si at dette kun er rykter!

 

Sjekk her.

 

For dere som ikke gidder å lese, her er en kortversjon:

 

IGN la ut en artikkel om Wii's lanseringsdato, der de også nevner spesifikasjoner til Wii og en slags "NextGen-Gameboy" som skal kunne spille GameCube-spill.

 

Dette er kun rykter, men det at IGN ble spurt om å trekke tilbake artikkelen sin, for så å poste den igjen med spesifikasjonene til Wii og og all info om "NextGen-GameBoy" fjernet, burde få folk til å begynne å spekulere litt.

 

Her kan man se skjermbilde av den gamle artikkelen

 

Her kan man lese den nye artikkelen

 

Hadde dette vært noe? Spesielt med tanke på at vi har DS og PSP.

 

Og til slutt; Kun rykter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måtte en høyere makt forby bruk av disk basert media på håndholdte konsoller.

 

Personlig, så tror jeg at GameBoy er død og at neste steg videre muligens er DS 2(rundt 2008-2009) Da kan man begynne å spekulere i en håndholdt konsoll bassert på GameCube brikkesettet. Jeg tror at GameCube brikkesettet hvil gjøre seg bra i den neste utgaven av DS siden den sikkert kan bygges som en "all in one chip" løsning på 45nm i 2009. Dessuten vil hardwaren være svinbillig i 2009, noe som gjør plass for bedre skjermer, internt flashminne, forbedret Wi-Fi etc, etc.

Lenke til kommentar

Syntest det hadde vært artig jeg... er ikke helt fornøyd med hverken PSP eller DS selv, og dersom det kom en som var like kraftig som GC, og kan spille alle spillene hadde det blitt perfekt for min del :D

Samtidig kan jo Wii også spille GC spill, så man kunne ha fortsatt når man kom hjem fra

reisen på storskjerm

Lenke til kommentar
Syntest det hadde vært artig jeg... er ikke helt fornøyd med hverken PSP eller DS selv, og dersom det kom en som var like kraftig som GC, og kan spille alle spillene hadde det blitt perfekt for min del  :D

Samtidig kan jo Wii også spille GC spill, så man kunne ha fortsatt når man kom hjem fra

reisen på storskjerm

6635197[/snapback]

Vel, gameCube-diskene gjør seg jo bra for håndholdte da, små disker på størrelse med UMD-diskene PSP bruker. Dessuten ville ikke loade-tidene stige så alt for mye da GameCube tross alt var kjent for raske loadetider. Noe man merker godt i de forskjellige spillene som Metroid Prime 2: Echoes ol.

Lenke til kommentar
Syntest det hadde vært artig jeg... er ikke helt fornøyd med hverken PSP eller DS selv, og dersom det kom en som var like kraftig som GC, og kan spille alle spillene hadde det blitt perfekt for min del  :D

Samtidig kan jo Wii også spille GC spill, så man kunne ha fortsatt når man kom hjem fra

reisen på storskjerm

6635197[/snapback]

Vel, gameCube-diskene gjør seg jo bra for håndholdte da, små disker på størrelse med UMD-diskene PSP bruker. Dessuten ville ikke loade-tidene stige så alt for mye da GameCube tross alt var kjent for raske loadetider. Noe man merker godt i de forskjellige spillene som Metroid Prime 2: Echoes ol.

6637180[/snapback]

 

Akkurat!

Og hvis de fikset en slot-in løsning så hadde det heller ikke blitt noen bevegelige deler :) Vet at jeg hadde kjøpt en slik maskin i alle fall

Lenke til kommentar
Dette er kun rykter, men det at IGN ble spurt om å trekke tilbake artikkelen sin, for så å poste den igjen med spesifikasjonene til Wii og og all info om "NextGen-GameBoy" fjernet, burde få folk til å begynne å spekulere litt.

6633905[/snapback]

Jeg tror rett og slett bare det betyr at Nintendo vil at vi skal glede mest mulig til Wii, i stedet for å irritere oss over at det ikke er hold i ryktene om en bærbar Gamecube.

Lenke til kommentar
Måtte en høyere makt forby bruk av disk basert media på håndholdte konsoller.

 

Personlig, så tror jeg at GameBoy er død og at neste steg videre muligens er DS 2(rundt 2008-2009) Da kan man begynne å spekulere i en håndholdt konsoll bassert på GameCube brikkesettet. Jeg tror at GameCube brikkesettet hvil gjøre seg bra i den neste utgaven av DS siden den sikkert kan bygges som en "all in one chip" løsning på 45nm i 2009. Dessuten vil hardwaren være svinbillig i 2009, noe som gjør plass for bedre skjermer, internt flashminne, forbedret Wi-Fi etc, etc.

6635175[/snapback]

 

Jeg takker Gud for optiske disker på konsoll – Sony våget å satse på et nytt format, i stedet for utdaterte kasetter, og det fortjener de ros for. Å si at vanlige kasetter er bedre enn UMD, blir som å si at VHS er bedre enn DVD.

 

Tror DS 2 vil ligge mellom N64, og GC når det gjelder kraft.

Lenke til kommentar
Å si at vanlige kasetter er bedre enn UMD, blir som å si at VHS er bedre enn DVD.

6638025[/snapback]

Ehh ... nei?

6638061[/snapback]

 

Jo. 128 MB i kasettformat, kan ikke ta opp kampen mot 1,8 GB i optisk format. Et nytt, og optisk format var sårt trengt i det håndholdte konsollmarkedet. Nintendo hadde nesten monopol i det håndholdte konsollmarkedet før PSP kom på markedet, og det har hindret utviklingen av nye medieformat.

 

Optiske disker > Kasetter.

 

Ny sammenligning: Det blir som å sammenligne musikk-kasetter med CD-plater.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Optiske disker > Kasetter.

 

Nei. Nå som flashminne begynner å bli billig vil de til slutt ta knekken på UMD. UMD har ingen andre fordeler over DS sine kasetter enn kapasitet. En kasett er mye raskere, drar mindre strøm og tåler mer. Sp klart, optiske disker gjør seg mye bedre i stasjonære konsoller, men når det kommer til håndholdte, så kommer nok flashminne eller evt. harddiskbasserte løsninger til å ta overhånd.

Lenke til kommentar
Ny sammenligning: Det blir som å sammenligne musikk-kasetter med CD-plater.

6638088[/snapback]

Nei, det blir det ikke. Musikk-kassetter benytter seg av magnetisk avlesning, og avhenger av at båndet er på riktig sted for å få lest av informasjonen. Dessuten er lydkvaliteten langt underlegen CD. Det har også vært lagra data på slike kassetter, og alle som noengang har sittet og banna og sverga over en C64 eller ZX Spectrum kan skrive under på at det ikke er noe vi vil se igjen. En CD benytter seg av optisk avlesning og er derfor langt raskere. Dessuten får man plass til flere hundre ganger mer data på en CD.

 

En UMD er, i likhet med CD-en, et optisk medium. Den er mindre og lettere, noe som gjør den mer stabil enn en CD. Likevel avhenger den av en laser for å hente frem informasjonen som ligger lagret på den. En PSP har en del finmekanikk og bevegelige deler som kan gå i stykker. Søketiden er heller ikke noe å rope hurra for.

En DS-disk har ikke så god plass. Når vi allerede i dag ser micro SD-kort på 2 GB til rundt 500 kroner, vil jeg likevel tro at neste generasjons flashbaserte konsoller opererer med flerfoldige gigabytes med lagringskapasitet. Søketiden er også kjappere.

Som sagt har maskiner som benytter seg av optisk lagring bevegelige deler som er utsatt. Sett bort ifra knappene har DS-en én bevegelig del; fjæra som dytter disken ut av maskinen når du trykker den ned.

 

Harddisker har plass til data i bøtter og spann, men er tunge, dyre og ømfintlige overfor ytre påvirkning. Ikke noe problem for oss voksne, men for barn som mister maskinen i gulvet fem ganger om dagen vil dette bli et problem.

 

Når holografisk lagring på optiske disker smått om senn kommer på markedet, vil det bety en enorm økning i lagringskapasitet. Jeg tviler dog på at vi trenger så mye plass på spillkonsoller foreløpig (og i hvert fall ikke på bærbare, hvor kravene til grafikk ikke er så store). Jeg tror derfor flashbasert lagring er fremtiden for bærbare enheter; i hvert fall til organisk lagring kommer på markedet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Optiske disker > Kasetter.

 

Nei. Nå som flashminne begynner å bli billig vil de til slutt ta knekken på UMD. UMD har ingen andre fordeler over DS sine kasetter enn kapasitet. En kasett er mye raskere, drar mindre strøm og tåler mer. Sp klart, optiske disker gjør seg mye bedre i stasjonære konsoller, men når det kommer til håndholdte, så kommer nok flashminne eller evt. harddiskbasserte løsninger til å ta overhånd.

6639195[/snapback]

 

Tullprat. Kjenner jeg Nintendo rett, kommer de til å bruke et optisk format på neste generasjon DS, og innser at kasettenes tid er over, slik som de gjorde med GC. Et nytt medieformat var sårt trengt, kasetter har blitt brukt i håndholdte konsoller siden 1979.

 

Raskere loadetid veier ikke opp for liten kapasitet, i hvert fall ikke hvis kasetten har 128 MB, og disken har 1,8 GB.

 

Tror aldri vi får se spill som leveres på minnebrikker.

 

Edit: De PSP-ene med lang loadetid som det ligger filmklipp av på Google Video, etc., er det noe galt med. En PSP bruker ikke på langt nær så lang tid på å loade et spill, loadetiden på PSP er ikke lengre enn loadetiden på PS2.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

 

Tror aldri vi får se spill som leveres på minnebrikker.

 

 

 

Hva er så grunnen til denne påstanden?

Flashbasert minne synker stadig i pris, har langt raskere aksesstid og tåler mye mer enn optiske disker (som andre har gjentatt til det kjedsommelige her i tråden).

6647778[/snapback]

 

Vi fikk ikke se spill levert på harddisk på PC-er, så jeg tror ikke vi får se spill levert på minnebrikker.

Lenke til kommentar

Fantastisk dårlig sammenligning...

Tåpelig argument.

PC-spill på harddisk fungerer ikke pga:

1. Hardisken er for stor og tung

2. Dårlig økonomisk. En Harddisk koster mange mange ganger mer enn en CD/DVD.

 

Spill på minnebrikker kan jeg se for meg fordi:

1. Billig i produksjon

2. Mindre en CD'er

3. tåler mer.

Lenke til kommentar

Du gir deg ikke med det første ser jeg. For å si det rett ut; Hva faen er fordelen med et optisk medium på en håndholdt konsoll? De drar strøm, er skjøre og genererer varme. Og når flash minne i tillegg tar innpå og blir billigere så ser jeg ikke en fremtid for UMD.

 

Hvis Nintendo hadde gått inn for å lage en håndholdt konsoll med specs som hadde matchet PSP, så hadde du sett kasetter over 128MB. Og grunnen til du ikke ser DS spill over 128MB er at DS'en ikke trenger kasetter som lagrer 1GB+. Det er ikke filosofien bak den. Ikke prossesserer den 2048*2048 teksturer og ikke er den den mest gunstige konsollen for å kjøre høyoppløselig FMV på.

 

Og grunnen til at vi ikke fikk PC spill på harddisker er 1) Spillene tar ikke så mye plass, 2) Det er fryktelig upraktisk og 3) Det er dyrt.

Lenke til kommentar
Du gir deg ikke med det første ser jeg. For å si det rett ut; Hva faen er fordelen med et optisk medium på en håndholdt konsoll? De drar strøm, er skjøre og genererer varme. Og når flash minne i tillegg tar innpå og blir billigere så ser jeg ikke en fremtid for UMD.

 

Hvis Nintendo hadde gått inn for å lage en håndholdt konsoll med specs som hadde matchet PSP, så hadde du sett kasetter over 128MB. Og grunnen til du ikke ser DS spill over 128MB er at DS'en ikke trenger kasetter som lagrer 1GB+. Det er ikke filosofien bak den. Ikke prossesserer den 2048*2048 teksturer og ikke er den den mest gunstige konsollen for å kjøre høyoppløselig FMV på.

 

Og grunnen til at vi ikke fikk PC spill på harddisker er 1) Spillene tar ikke så mye plass, 2) Det er fryktelig upraktisk og 3) Det er dyrt.

6648958[/snapback]

 

Minnebrikker er dyrt. 500 kr for 2 GB er fremdeles dyrere enn UMD. Prisen er også ulempen med kasetter, noe som gjenspeiles i at spillene til DS er like dyre som spillene til PSP, og at N64-spillene var dyrere enn PS1-spillene. Tør ikke en gang tenke på hva Nintendo skulle hatt for kasetter med 1 GB.

 

PSP-en genererer ikke mye varme, og UMD-er er ikke mer skjøre enn CD- og DVD-plater. Et optisk format var sårt trengt, optisk er fremtiden, kasetter er fortiden. Sony innså dette allerede i 1994, Nintendo har fremdeles ikke innsett dette.

 

Et stort medieformat åpner for mer enn grafikk, det kan gi f.eks. flere, større, og mer detaljerte baner, flere biler, voice-acting, og mer bakgrunnsmusikk.

 

PSP bruker også (som de fleste vet) Memory Stick Duo, i tillegg til UMD. Minnebrikker er mer et lagringsmedie på nivå med harddisk enn en reèl konkurent til UMD.

 

Grafikk kan til en viss grad påvirke spillegleden; det er mye morsommere å kjøre rundt i en bil som kaster skygger, har runde hjul, gjennomsiktige vinduer, og som reflekterer omgivelsene, enn å kjøre rundt i en bil med åttekantede hjul og flat shading.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...