Gå til innhold

Microsofts nye søketeknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes jeg leser mellom linjene en tettere integrering mellom IE, Live Search og Vista. F.eks at man kan søke både lokalt på maskina samtidig som man søker på nettet, og at søkeresultater muligens kan flyte litt fritt mellom den lokale maskina og nettet eller at søkeord kan automatisk utveksles mellom den lokale maskina og MS sin søkemotor.

 

Det er skummelt hvis intetanende som søker på "Mine kjærlighetsbrev til X" eller "mine patentsøknader" eller noe sånt lokalt på maskina ikke vet det hvis søkeord eller resultater vil havne på nettet. Mulig jeg er litt overdrevent paranoid nå, men jeg ser potensielle problemer med lekkasjer av persondata hvis det integreres for tett. Det at MS ikke har noen spesielt bra rulleblad når det kommer til sikkerhetshull i sterkt integrerte programmer som Outlook og IE er heller ikke beroligende.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva de har planlagt. Og om det er så ille.

 

Det første som bekymrer meg når jeg leser dette er hvilken betydning denne teknologien får for "utypiske" søk. Hva hvis jeg får en ny interesse ? Jeg ser for meg mye knoting og irritasjon nok en gang bare fordi noe skal gjøes "enklere".

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar

Så lenge det kommer med en mulighet for å resette cachen fullstendig, da både lokalt og globalt, ser jeg ikke det store problemet. Det bør også være med en mulighet for å unngå at slik informasjon blir lagret, da jeg ikke er helt begeistret for enda en trackingmulighet for noen som kan få tilgang til pc-en.

 

I et tilfelle der en PC til alle tider kun kan brukes av eieren, dvs at den aldri kan brytes inn på via sikkerhetshull og lignende, da kan kanskje slike utvidede funksjoner være nyttige. Men et sånt tilfelle er i dag kun en utopisk tanke; alt kan brytes inn i så lenge noen tar seg god nok tid. Og med et system som dette i gang, vil fruktene av et innbrudd være enda mer ettertraktet for de som kan ta nytte av sånt.

Lenke til kommentar
Det første som bekymrer meg når jeg leser dette er hvilken betydning denne teknologien får for "utypiske" søk. Hva hvis jeg får en ny interesse ? Jeg ser for meg mye knoting og irritasjon nok en gang bare fordi noe skal gjøes "enklere".

6634155[/snapback]

Det bekymrer meg og. Når jeg søker etter noe har det ikke nødvendigvis noe med surfeinteressene mine.

 

Holder meg til Google en stund til.

Lenke til kommentar
Det første som bekymrer meg når jeg leser dette er hvilken betydning denne teknologien får for "utypiske" søk. Hva hvis jeg får en ny interesse ? Jeg ser for meg mye knoting og irritasjon nok en gang bare fordi noe skal gjøes "enklere".

6634155[/snapback]

Det bekymrer meg og. Når jeg søker etter noe har det ikke nødvendigvis noe med surfeinteressene mine.

 

Holder meg til Google en stund til.

6634973[/snapback]

 

Nei, de "vanskligste" søkene er jo gjerne de som er litt spesielle i forhold til hva jeg pleier å gjøre, så det kan jo bli interessant å se hvor bra dette fungerer i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så lenge det kommer med en mulighet for å resette cachen fullstendig, da både lokalt og globalt, ser jeg ikke det store problemet. Det bør også være med en mulighet for å unngå at slik informasjon blir lagret, da jeg ikke er helt begeistret for enda en trackingmulighet for noen som kan få tilgang til pc-en.

 

I et tilfelle der en PC til alle tider kun kan brukes av eieren, dvs at den aldri kan brytes inn på via sikkerhetshull og lignende, da kan kanskje slike utvidede funksjoner være nyttige. Men et sånt tilfelle er i dag kun en utopisk tanke; alt kan brytes inn i så lenge noen tar seg god nok tid. Og med et system som dette i gang, vil fruktene av et innbrudd være enda mer ettertraktet for de som kan ta nytte av sånt.

6634691[/snapback]

 

Hvis data om hvordan folk surfer noen gang blir sendt ut av maskinenene deres, håper jeg inderlig at det blir ett stort ramaskrik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...