Gå til innhold

Hjemmeserver og energiforbruk


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Hei alle;

 

Er i gang med et 'prosjekt' som innbefatter en server hjemme. Er litt usikker på hardware'n til denne.

 

Hovedbekymringene er energi og støy.

Energiforbruket bør jo være lavt siden maskinen alltid vil være på og Kwh er ikke akkurat billig her i landet lenger.

Støyproblemet er relevant fordi jeg må plassere maskinen i et oppholdsrom.

 

- Hk må ha PCI-X 133Mhz eller PCIe x4 (disk kontroller)

- Skal kjøre Win 2003 Server (DHCP, IIS, FTP, etc)

 

Hvilket HK/CPU for å holde støy/energiforbruk så lavt som mulig?

 

Hva kreves av PSU (watt) for å drive noe sånt (8 HDD's er minimum) ?

 

Forslag på til 'støydempende' kabinett mottas med takk. (NB; Må ha min 7 eksterne 5 1/4 bays, siden mange disker skal inn)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regn 10 watt pr harddisk.

 

AMD bruker mindre energi enn Intel, generelt sett. Idler vel på 30-50 watt tenker jeg. Sikkert det samme med et hissig grafikkort.

 

5 watt pr minnebrikke.

20 watt på hovedkort.

5 watt pr vifte.

 

 

Til slutt kan du gange med 1,1 pga ineffektivitet i PSU.

 

Alle tall fra mitt eget hode.

Lenke til kommentar
Her er kanskje noe nyttig informasjon:

http://www.digi.no/php/art.php?id=313647

6637229[/snapback]

Og slike ting bør man ta med en god dose salt. 30-40 Watt på skjermen, og 80-110W på prosessoren fort en realitet for en grafiker, og så må man legge til harddisker (10W/stk), effekttap i strømforsyning etc. Videre er det ikke gitt at PCene slås av etter 8 timers bruk. Hvis du tilfeldigvis skulle ha en CRT-skjerm er vel bildet enda styggere.

Lenke til kommentar
Og slike ting bør man ta med en god dose salt. 30-40 Watt på skjermen, og 80-110W på prosessoren fort en realitet for en grafiker, og så må man legge til harddisker (10W/stk), effekttap i strømforsyning etc. Videre er det ikke gitt at PCene slås av etter 8 timers bruk. Hvis du tilfeldigvis skulle ha en CRT-skjerm er vel bildet enda styggere.

6637849[/snapback]

 

"Med samme bruk uten å slå av maskinen vil den årlige kostnaden ligge på cirka 270 kroner. "

 

Så det er ikke veldig ille, uansett.

Lenke til kommentar

"Med samme bruk uten å slå av maskinen vil den årlige kostnaden ligge på cirka 270 kroner. "

6638140[/snapback]

Hvis vi sier at sulamitten trekker 150 watt, så blir det 3,6 kWh pr døgn og 1300 kWh pr år.

 

Strømpris på 50 øre pr kWh og nettleie på 20 øre pr kWh gir årlig kostnad på 920 kroner.

 

Mye kan for øvrig avregnes mot annen oppvarming.

Lenke til kommentar

"Med samme bruk uten å slå av maskinen vil den årlige kostnaden ligge på cirka 270 kroner. "

6638140[/snapback]

Hvis vi sier at sulamitten trekker 150 watt, så blir det 3,6 kWh pr døgn og 1300 kWh pr år.

 

Strømpris på 50 øre pr kWh og nettleie på 20 øre pr kWh gir årlig kostnad på 920 kroner.

 

Mye kan for øvrig avregnes mot annen oppvarming.

6638367[/snapback]

 

Det er dette som trøster meg! Har plassert server, 2 arbeidsstasjoner og fargelaser i kjelleren og de slås aldri av. Har bra med gulvvarme i stua :cool:

Arbeidstasjonen/PC ble også plassert i kjellern ved at PS2, USB, VGA og Lydkabler ble strekt opp til hvert sitt rom i 2.etg. Den ultimate støykiller!

Her er sommrene ikke så hete og lange...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Arbeidstasjonen/PC ble også plassert i kjellern ved at PS2, USB, VGA og Lydkabler ble strekt opp til hvert sitt rom i 2.etg. Den ultimate støykiller!

6651814[/snapback]

 

he, he - artig løsning. Dog en smule slitsomt når en må sette inn en CD/DVD/MEMSTICK ...

Lenke til kommentar
Arbeidstasjonen/PC ble også plassert i kjellern ved at PS2, USB, VGA og Lydkabler ble strekt opp til hvert sitt rom i 2.etg. Den ultimate støykiller!

6651814[/snapback]

 

he, he - artig løsning. Dog en smule slitsomt når en må sette inn en CD/DVD/MEMSTICK ...

6653064[/snapback]

USB?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Arbeidstasjonen/PC ble også plassert i kjellern ved at PS2, USB, VGA og Lydkabler ble strekt opp til hvert sitt rom i 2.etg. Den ultimate støykiller!

6651814[/snapback]

 

he, he - artig løsning. Dog en smule slitsomt når en må sette inn en CD/DVD/MEMSTICK ...

6653064[/snapback]

USB?

6653102[/snapback]

 

Åhh, ja fikk ikke med meg det.... Smart.

Lenke til kommentar
Arbeidstasjonen/PC ble også plassert i kjellern ved at PS2, USB, VGA og Lydkabler ble strekt opp til hvert sitt rom i 2.etg. Den ultimate støykiller!

6651814[/snapback]

 

he, he - artig løsning. Dog en smule slitsomt når en må sette inn en CD/DVD/MEMSTICK ...

6653064[/snapback]

USB?

6653102[/snapback]

 

Åhh, ja fikk ikke med meg det.... Smart.

6653340[/snapback]

 

Kun slitsomt når jeg må labbe ned i kjelleren for å sette i en floppy :D

Har også satt bios til "wake on keyboard" slik at det bare er å klaske hånda på en tast så starter maskinene opp dersom jeg har slått de av. Har to slike maskiner på hvert sitt soverom i 2.etg. Vurderer å gjøre det samme med Mediacenter pcn i stua også. Ser for meg en "dummy PC" med USB DVD-brenner og IR mottaker montert i det tomme skallet.

Endret av oj9900
Lenke til kommentar
Kun slitsomt når jeg må labbe ned i kjelleren for å sette i en floppy :D

6658943[/snapback]

Får jeg anbefale en USB floppy? Eller kanskje enda bedre: Å slutte å bruke disketter :D

6660693[/snapback]

 

Ja jeg har nok sluttet å bruke disketter for lengst så behovet er ikke der mer. I de siste årene har jeg kun trengt diskettstasjonen for å generere biosoppdateringsdisketter. I dag slipper man som regel dette også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...