Gå til innhold

etablering av mørkerom


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en av de mange som lurker og suger til seg info fra forumet, og iblant stiller spørsmål (som nå).

 

Jeg tenker jeg skal kjøpe meg et pent brukt speilreflekskamera, men når jeg så har tatt bildene, må de jo fremkalles. Og det vil jeg gjerne gjøre selv!

 

Hva trengs til denne prosessen? Jeg søkte her på forumet men fant ikke no relevant.

Et rom uten vindu og med rød lyspære har jeg lært av hollywood...men hva mer?

 

 

Blinky

 

edit: fjernet unødvendig pjatt

Endret av BlinkyBill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenker jeg skal kjøpe meg et pent brukt speilreflekskamera, men når jeg så har tatt bildene, må de jo fremkalles. Og det vil jeg gjerne gjøre selv!

6632392[/snapback]

Tenker du sort/hvitt eller farver?

Tenker du på selve fremkallingen av filmen, eller kopiering (lage papirkopier)?

Lenke til kommentar
Jeg tenker jeg skal kjøpe meg et pent brukt speilreflekskamera, men når jeg så har tatt bildene, må de jo fremkalles. Og det vil jeg gjerne gjøre selv!

6632392[/snapback]

Tenker du sort/hvitt eller farver?

Tenker du på selve fremkallingen av filmen, eller kopiering (lage papirkopier)?

6632552[/snapback]

 

S/H eller farger: Hm, har ikke tenkt på det...blir det urealistisk dyrt/vanskelig å si "begge"?

Fremkalling/kopiering: I hvert fall fremkalling, men kopiering er vel en fin ting å kunne gjøre, vil jeg tro...

 

(edit...ikke kopiering to ganger)

Endret av BlinkyBill
Lenke til kommentar

Ilford har en grei gjennomgang av hvordan du fremkaller din første s/h-film: http://www.ilfordphoto.com/applications/page.asp?n=31

 

Ellers, for filmfremkalling så trenger du:

 

Kjemikalier:

- fremkaller

- stopp

- fixer

(- evt. hypo clear til skylling)

 

Utstyr:

- fremkallertank med spoler

- termometer

- diverse litermål

- flasker til oppbevaring av ferdig blandet kjemikalier

 

Jeg bruker en mørkeromspose til å få filmen av rullen, og på spolen. Det er en slags lystett sekk som jeg stikker hendene nedi.

 

Dersom du skal drive med papirfremkalling så kommer det mye i tillegg, men det krever mest av alt plass.

 

 

Når det gjelder fargefilm, så er det etter min mening ikke noe vits i å gjøre dette selv, dersom du ikke er fast bestemt på å faktisk lære det grundig. Jeg sender fargefilmene mine til fremkalling, og betaler nesten ingenting. F.eks. Fotolabo har tilbud inn i mellom der du kan få 36-bilders filmer fremkalt (med papirkopier) for en femtilapp.

Lenke til kommentar

Det Swanky nevner, er det du trenger for å fremkalle filmene. Posen kan du etter min mening droppe, og gjøre dette i mørkerom. Til film trenger du et helt mørkt rom.

 

For kopiering på papir trenger du i tillegg:

 

1 forstørrer, apparat som du legger negativet i.

3 fremkallerskåler til fremkaller, stopp og fix i ønsket størrelse. A4 er sikkert greit.

Et par klyper til håndtering av papir.

Stoppeklokke.

Mørkeromslys, ala Hollywood.... :) d.v.s. rødt lys.

Papir av forskjellig hardhet.

Flasker til å oppbevare kjemikalier.

 

Fargebilder krever mange flere bad ved kopiering, mye nøyere temperatur og dyrere forstørrer med filter, så det er ikke mange som gjør det som hobby. Ta sv/hv.

 

Film kjøper du gjerne i metervare, og kapper selv. Brukte spoler kan du kanskje tigge deg til hos en forhandler, gikk ihvertfall når jeg drev med dette. Filmen har du i kjøleskap. Så kapper du en snor i lik lengde som en 36 bilders film. I mørkerommet bruker du den som en mal for riktig lengde, og fester filmen til spolen. Gjør du det slik, blir det billig, og du har vært med hele veien selv. Bare vær obs på at brukte spoler kan slippe igjennom lys, så skifte av film bør skje et mørkt sted. Jeg brukte mine på 10-20 filmer uten problem.

 

Og det første du gjør, kjøp og les en bok......... :thumbup:

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...