Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netopia router. (Ngt/Serverlista, kommer ikke inn)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har hatt noen problemer med denne routeren etter at NGT oppdaterer firmware'n i den (noe de godt kunne sagt fra at de kommer til å gjøre på forhånd!). Den 'glemmer' mine innstillinger.....

 

men, veit ikke om det er dette som er skjedd hos deg...

Lenke til kommentar
Har vært borti det samme med netopia.

Selv om det ikke var noen duplikasjon.

Jeg endte opp med å slette hele NAT tabellen og legge inn alt på nytt igjen.

6632410[/snapback]

 

har du noen fremgangsmåte på hvordan dette gjøres.

 

i og med at jeg har flere pc som deler internet, så har jeg bestemt mei for ikke å fjerne hele brannmur/nat oplegget.

 

hører at jeg kun kan ha en pc tilkoblet da.

 

 

så det hadde vært knall om noen kan fortelle meg hvordan jeg skal få vekk "duplicate entry or entry conflicts with previous configuration når jeg skal inn på Easy servers i Show/Change NAT Server lista der...

Lenke til kommentar
hvis jeg tar revert to factory defaults  inne i utillities and diagnostics menyen på 4542 routeren, vil jeg løse dette problemet?.

6640321[/snapback]

 

 

Da vil du nok måtte legge inne alle innstillinger manuelt for å komme på nett igjen.

Hvis du vil gjøre det har jeg fremgangsmåten for hva slags verdier du trenger (kan PM deg i kveldinga hvis du vil).

Men jeg tar ingen garanti for om du får det til ved å sette til factory default.

 

Letteste er nok å slette NAT tabellen. Og legge inn NAT verdiene en gang til.

Har ikke netopia lenger nå, så husker ikke helt hvordan du sletter den, men mener

du finner den i NAT hovedmenyen.

Lenke til kommentar

hadde vært knall om du kan poste fremgangsmåten her. eller på pm. du er snill om du kan gjøre dee.

 

hvis jeg sletter NAT tabellen i menyen der, NAT serer lista heter nå EasyServers. Hvis jeg sletter EasyServers nå sletter jeg ikke noe som har med andre porter å gjøre?

 

Kan jeg bare da oprette ny EasyServer ved å gå på New Serverlist, tror det var det menyen het.

 

flott om du uansett poster hvordan du setter opp router 4542 på ny.

 

 

har du kunnskap om det lønner seg å oppgradere firmware til 5.4r1?. har nå 5.1.

 

må vel uansett sette opp router på ny da uansett...

Lenke til kommentar

Her er dokumentet som forklarer hvordan du skal sette opp ruteren igjen.

http://www.viscera.no/downloads/coney/netopia.rtf

 

Jeg har alltid oppdater firmware, mulig det fikser problemet ditt.

Men vær klar over at om du oppdaterer så kan det hende du må legge inn alt på nytt, inkl. ruteroppsett. Dvs du trenger dokumentet jeg linket til og må aktivere ruteren på nytt.

Må også aktivere hvis du rester til default.

 

Legger ut en link til http://home.no.net/ketso/netopia/disable_b...egg/disable.php

Bilde nr.2 så står det delete connection profile. Det er denne du skal slette.

Og så lager du bare en ny. Men før du gjør alt dette kan du kanskje prøve via

NGT sin web baserte ruterkonfigurasjon?

Lenke til kommentar

jeg får ikke brukt den fjernstyrings konfig. muligheten på nextgentel sin side. da MÅ jeg oppdatere firmwaren min uansett.

 

kan jeg bruke det opsettet som du ga link på til å sette opp en netopia 4542 med firmware 5.4r1 eller?

 

får jeg må vel uansett sette opp 4542 på ny når firmwaren er ny?.

Lenke til kommentar

takker for svar. bare lurte på om den 4542 routeren er alt som skal til å bare bruke telnet nå gå inn i den. bare ta revert to factory defaults og enter og restart. lukke telnet vindu.

 

gå på start kjør skriv telnet 192.168.1.1 og da kommer man rett inn i menyen uten bruker og pass ettersom jeg har forstått?.

 

forresten kan man velge annet bruker og pass en admin og noway når jeg setter den opp på ny?.

 

og så følger jeg bare lista di for påsett av 4542.. og etterpå åpne explorer vindu og aktivering.nextgentel.no og etterpå funker den. må vel legge opp portene igjen i nAT.

 

og det er vel lurt og bruke over 1000 dvs bruke 11 og oppover...?

Lenke til kommentar

takker for svar. bare lurte på om den 4542 routeren er alt som skal til å bare bruke telnet nå gå inn i den. bare ta revert to factory defaults og enter og restart. lukke telnet vindu.

Burde være det eneste

 

 

 

gå på start kjør skriv telnet 192.168.1.1 og da kommer man rett inn i menyen uten bruker og pass ettersom jeg har forstått?.

Mest sansynlig, hvis ikke prøv admin / noway

 

forresten kan man velge annet bruker og pass en admin og noway når jeg setter den opp på ny?.

Kan sette opp annen bruker og passord

 

og så følger jeg bare lista di for påsett av 4542.. og etterpå åpne explorer vindu og aktivering.nextgentel.no og etterpå funker den. må vel legge opp portene igjen i nAT.

Aktivering må til. Så pass på at du har passordet :)

 

og det er vel lurt og bruke over 1000 dvs bruke 11 og oppover...?

Skal du åpne en rekke porter så er nok det lurest, alle under 1023 er vel åpne (eller husker jeg feil? )

 

 

OBS! Gå igjennom konfigurasjonen før du reseter, slik burde du finne ut av om det er det samme i dokumentet du fikk og ruteren din. Hvis ikke så kan du jo skrive opp dine egne verdier.

 

Som sagt har dette fungert for meg på min netopia, men jeg tar ingen garanti for at det vil fungere på din.

 

Men har du prøvd å slette NAT tabellen bare da?

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

men er det slik at alle porter over 1023 som legges til NAT er åpne i brannmuren?

 

trenger ikke å legge inn porter over 1023 i brannmur, holder å legge dem i NAT?

 

 

har ikke slettet EASyServers ennå?

 

hvordan skal jeg få gjort det?.

 

Må nytt navn på lista bli samme navn da?

 

 

og alle portene som jeg nå har satt opp blir borte..

Lenke til kommentar

vil det gå noe fortere på nettet om jeg resetter hele netopia 4542?

 

i Easyservers så får jeg ikke opp noe valg om jeg skal ha UDP eller TCP på de portene som jeg åpner, har firmware 5.1, er det slik at den åpner for både UDP og TCP i EasyServers når jeg åpner porter?

Lenke til kommentar

Skrev over at du skulle slette den som het connection profile, det var feil. Du skal slette den som heter Delete server list

 

har ikke slettet EASyServers ennå?

 

hvordan skal jeg få gjort det?.

Delete server list - Easy servers

 

Må nytt navn på lista bli samme navn da?

Nei, du kan ha hva slags navn du vil. Du velger severliste som skal være aktiv.

 

og alle portene som jeg nå har satt opp blir borte..

Ja, de porter som er satt opp i easy serverlist vil naturligvis bli borte når denne slettes.

 

  men er det slik at alle porter over 1023 som legges til NAT er åpne i brannmuren?

 

trenger ikke å legge inn porter over 1023 i brannmur, holder å legge dem i NAT?

Under 1023 er åpne. (mener jeg). Holder med NAT på disse.

 

  vil det gå noe fortere på nettet om jeg resetter hele netopia 4542?

Sansynligvis ikke

 

i Easyservers så får jeg ikke opp noe valg om jeg skal ha UDP eller TCP på de portene som jeg åpner, har firmware 5.1, er det slik at den åpner for både UDP og TCP i EasyServers når jeg åpner porter?

NAT tabellen som easy servers er bryr seg ikke om det er udp eller tcp. Den bryr seg bare om trafikken inn.

Lenke til kommentar

hvis jeg skal legge til f.eks port 19005 i NAT lista, MÅ denne også legges til i brannmur?.

 

har sjekket UTorrent, og åpnet en port for dette programmet bare i NAT, og får OK på port testen der, men MÅ den også legges til i brannmuren i routeren?.

 

 

og en ting til: zonealarm, må denne konfig. til å holde UDP og TCP port 19005 åpen for inn og ut?.

Lenke til kommentar

noen som vet:

 

hvis jeg skal legge til f.eks port 19005 i NAT lista, MÅ denne også legges til i brannmur?.

 

har sjekket UTorrent, og åpnet en port for dette programmet bare i NAT, og får OK på port testen der, men MÅ den også legges til i brannmuren i routeren?.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...