Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stasjonær PC! 15.000 +/-


Anbefalte innlegg

Ok, men selv om jeg ikke spiller så mye akkurat vil jeg ikke ha integrert. Nå vil jeg ha en bra PC jeg kan redigere video med, se filmer, høre musikk, surfe osv. med. Og jeg vil kunne ha den en god stund før den blir utdatert.

 

Men, hvorfor står det

*Windows Vista-compatible

 

på de beste skjermkortene? F.eks. 7900 GTX? Det står ikke det på 7600 GT!

 

Og hva med encoding av video osv? Jeg trodde det var viktig med et godt skjermkort jeg.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Vista klistremerket klistres først på de nyeste og beste skjermkortene siden det er de nettsidene hos produsenten og emballasjene som er oppdatert sist.

 

Håper noen andre kan fortelle om skjermkort vs. videoredigering og Vista så det ikke bare blir mer som kommer med info. Jo flere som forklarer jo bedre blir troverdigheten (om vi er enige da).

Lenke til kommentar

Joda Simen, jeg tror på deg. Jeg bare synes det er rart om jeg ikke merker noe som helst forskjell på 7600 GT og 7900 GTX, selv om jeg ikke spiller. Selv om jeg ikke trenger så bra kort som 7900 GTX, så bør det jo være merkbart bedre enn 7600 GT likevel!

 

Er et godt skjermkort lurt for PCens levetid? Har hørt at et godt skjermkort øker levetiden betraktelig.

Myte?

Lenke til kommentar

Et godt skjermkort kan øke levetiden til en spillePC betraktelig, f.eks hvis det er dårlig med oppgraderingsmuligheter som på bærbare og eldre hovedkort med AGP-port (og ikke PCIe-port).

 

Men til videoredigering spiller det ingen rolle. Det er bare et år siden jeg kastet ut et PCI-skjermkort fra 1997 med 4MB ram, bare DirectX3-støtte som jeg brukte til skjerm nr 3 på hjemmePCen min. Det var ingen ytelseforskjell eller kvalitetsforskjell å merke mellom det og geforce FX5200-kortet jeg hadde den gangen i 2D. I 3D var saken selvfølgelig en helt annen. Kortet fra 1997 dugde faktisk til avspilling av video også, men kun i filmklippets orginaloppløsning siden det ikke støttet skalering. Alle nyere skjermkort (fra ca 2000) støtter skalering av "overlay" film, så det skal ikke være noe problem.

 

PS. Ikke vær redd for å kjøre deg opp i et hjørne om ikke skulle være fornøyd. Det er en enkel affære å bytte ut skjermkort om du skulle bli missfornøyd (noe jeg altså ikke tror du vil bli selv med integrert grafikk).

 

Skjermkortets hovedfunksjon er å vise 2D og film (noe alle gjør utmerket), samt aksellerere 3D-spill og 3D DAC/CAD etc (en egenskap som er stort sett proposjonal med prisen). Siden du ikke trenger krevende 3D så holder det altså med et billig kort for å vise 2D og film.

Lenke til kommentar
Joda Simen, jeg tror på deg. Jeg bare synes det er rart om jeg ikke merker noe som helst forskjell på 7600 GT og 7900 GTX, selv om jeg ikke spiller. Selv om jeg ikke trenger så bra kort som 7900 GTX, så bør det jo være merkbart bedre enn 7600 GT likevel!

 

Er et godt skjermkort lurt for PCens levetid? Har hørt at et godt skjermkort øker levetiden betraktelig.

Myte?

6641865[/snapback]

 

 

La oss sammenligene med skrivere. Hvis du kun trenger en skriver til å skrive ut i svart/hvitt er det ingen vits i å kjøpe en fargeskriver. En fargerskriver er ikke merkbart bedre til å skrive ut i svart/hvitt.Sånn er det med skjermkort også. Trenger du ikke de spillegenskapene som er innebygd i de dyreste skjermkortene er det ingen vits i å kjøpe et heller

 

Når de sier at et godt skjermkort forlenger pcens levetid, så tenker de på spill. ET kraftig skjermkort vil klare å spille nye spill som kommer ut om et til to år. Et dårligere kort vil ikke klare det. Siden du ikke skal spille grafisk krevende spill, så trenger du et kort som klarer det du gjør. Jeg kjøre nå med et kort som tre år gammelt, jeg spiller helt greit spill med det, men ikke krevende spill. (Radeon 9500)

 

Det som er viktig for deg som skal redigere videoer, hvis jeg har oppfattet riktig, er kjapp prosessor, godt med minne og godt med lagringsplass. En god skjerm er også viktig

Lenke til kommentar

Vi anbefaler han å gå ned fra 7900GTX til 7600GS og muligens ennå lengre ned siden han sier at han ikke skal spille.

 

Dersom han skulle spille ville vi selvfølgelig kommet med en annen anbefaling, og spurt hvilke spill, hvilken oppløsning osv så vi finner et skjermkort som er kraftig nok for hans bruk en god stund fremover. Men det er altså ikke saken her.

Lenke til kommentar

Også et par kjappe ang. internett.

 

På den PCen vi har i hus nå har jeg bredbånd fra Canal Digital gjennom en Thomson ruter til et alminnelig PCI kort. Men når vi får den nye PCen (PC2) skal vår gamle PC (PC1) på et annet rom. Så da trenger vi vel en trådløs router og et trådløst PCI kort for å ha i PC1, så kan jeg ta det PCI-kortet vi hadde i PC1 i PC2.

 

Blir dette riktig? Vel det fungere optimalt da? Og er det lett å ta ut et PCI-kort og sette det inn i en annen PC uten så altfor mye hardwarekunnskaper? :D

Lenke til kommentar

Du trenger ikke PCI nettverkskort i nyPCen siden det er innebygget på hovedkortet. Det er faktisk TO nettverkskort innebygget på hovedkortet :)

 

PS. Hvis du får problemer med å sette opp det trådløse nettet så kan det være en fordel å plugge nyPCen i Thomson-ruteren og bruke en krysset nettverkskabel direkte derfra (fra den andre nettverkstilkoblinga) til PCI-kortet i gammelPCen. Windows må i så fall settes opp med deling av internettforbindelsen. Hvis du kjører denne løsninga permanent så må nyPCen stå på for at internettforbindelsen til gammelPCen skal fungere. Men så sparer man jo også kostnader til trådløs ruter ved å gjøre det slik.

Lenke til kommentar

Ahh.. Jeg trodde det var omvendt. At nymaskina skulle ha trådløst nett.

 

Men, ok, da er det bare å putte inn det trådløse nettverkskortet i en av PCI-plassene på hovedkortet. Om det er fullt i alle PCI-sporene så gjør du plass ved å ta ut det vanlige nettverkskortet først.

 

Det er ganske rett rett frem og enkelt å sette det inn, skru på plass skruen, og innstallere driveren fra CD.

Lenke til kommentar

Går gjennom en gang til hva jeg har tenkt:

 

Jeg kjøper en trådløs router jeg setter på ROM1.

 

Den nye PCen setter jeg på ROM1, og trenger derfor bare nettverkskortet i HKet. Ikke trådløst.

 

Den gamle PCen setter jeg på ROM2. Da trenger jeg derfor et trådløst PCI kort i den maskinen.

 

 

--------------------------------------

Dette er det jeg antar jeg må gjøre for å få internett på begge PCene.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...