Gå til innhold

Nytt speilrefleks kamera [oppdatert]


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg et speilrefleks kamera nå, og lurer på om dette er et brukbart oppsett, om jeg sikter for høyt, eller bør sikte høyere.

 

Tenkte meg å kjøpe D50 kamera hus, og legge til denne linsa. Hva tror dere om dette?

 

Edit; Jeg stiller meg nå åpen til alle mulige forslag til kamerahus, og linse, bare det kommer noen gode forslag. Pris; Maks 7 000 (+kanskje litt til, utifra meninger)

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigmaobjektivet er for så vidt et godt kjøp, og gir mye for pengene og som jeg erfaringsmessig kan anbefale, har den samme selv dog i Canon-utg. Personlig så tror jeg derimot at du kommer til å savne et "normalobjektiv", og jeg kan heller ikke se noen god grunn til å droppe dette, og kun ha en 70-300mm. Selvfølgelig med mindre du kun skal ta bilder av ting som krever de nevnte brennviddene, eller har en usedvanlig stor stue... Nikon er vel i tillegg kjent for å legge ved gode normalobjektiver i sine kitutgaver.

Lenke til kommentar

Men null eller liten erfaring kan jeg fortelle deg at det bør du ikke gjøre, gjett hvorfor. (Det er til Canon) Men det finnes i Nikon-utførelse også.

 

Når du mener du skal kjøpe D50, er det da med standard kit objektivet i tillegg? Hvis ikke kommer du nok til å savne noe med brennvidde under 70mm.

 

Jeg anbefaler deg å stikke til nærmeste fotosjappe å holde litt i alternativene du vurderer, grepet har utrolig mye å si. Mer en du tror når alle anbefaler det ( Jeg fikk en aha opplevese i dag ang. dette)

 

Og hør på Telcontar, fortell hva du ønsker å gjøre, prisklassen din og alternativer du vurderer. Er det enkelte krav du stiller til kameraet, nevn gjerne også disse

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Jeg var nettopp i Danmark, der jeg fikk prøvd 350D,50D og 70D. 50D var det kameraet både jeg, og min onkel(som er fotograf) kom fram til at var best. Onkelen min bor i Oslo, så han får jeg ikke snakket så mye med, men det var ihvertfall dette vi kom fra til. Jeg har hørt at 350D kommer med et elendig objektiv. Greit nok, men jeg leste også(et uvisst sted) at D50 og D70 kom med akkurat samme objektiv. Men jeg skulle gjerne hatt muligheten for å bruke kameraet all-round. Muligheten for å ta bilder på konserter, landskap, men like fullt i stuen og på fotball banen.

 

Edit: og når kommer det nye kameraet fra nikon?

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar

350D har riktig nok ikke verdens beste objektiv, men jeg mener det er bedre enn sitt rykte, alle påstår jo at det er dritt, selv om de har prøvd det eller ikke.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=185522

Der har du en lenke som wiley her på forumet har limt inn i en annen tråd, som viser mange gode bilder fra mange forskjellige brukere, tatt med nettopp kitobjektivet til 350en

 

D50 og D70 leveres ikke med samme Kit Objektiv, og D70S sitt regnes for å være hakket bedre, men så er også D70S storebroren til D50 og dermed ment for å være litt dyrere+bedre.

 

Nikons nye baby lanseres om 34 timer, men det er uvist hvor kjappt den komemr i butikkene. Det er i alle fall snakk om en D80 med 10,2 megapixler

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

For det første...Kjøp ikke kun 70-300... du må ha noe under 70mm også for vanlig fotografering.

 

For det andre... Sigma eiere har vært noe plaget av at objektiver de kjøpte til sitt forrige kamera, ikke virker på det nye, selv om det er samme kameramerke. Kjøper du originalt Nikon eller et annet "piratmerke" som f.eks Tamron eller Tokina, er du bedre sikret at du kan bruke objektivet på ditt nye kamera som du kjøper om noen år. Det siste tilfellet, var noen nye Sigma objektiver som ikke fungerte sammen med D200. Man kan chippe om objektivene, men er de utenfor garantitiden (på et eller to år), så må man betale dyrt for det. Ofte billigere å kjøpe nytt objektiv.

 

Canon 350D har ikke samme kitobjektiv som D50 og D70. D50 sitt kitobjektiv er noe bedre enn det som følger med 350D, og D70 sitt er en god del bedre. Ikke minst er byggekvaliteten på dette overlegent de andre.

 

Når D80 blir tilgjengelig er vanskelig å si. Nikon har hatt leveringsproblemer på en del populære ting den siste tiden. Om det kommer av at det er satt inn store ressurser på å produsere den nye D80, eller om de rett og slett bare ikke har nok fabrikker, vites ikke. I beste fall kommer det i butikkene et par uker etter lansering, i verste fall må du stå på venteliste i noen måneder. Setter du deg på venteliste nå eller på onsdag når du har lest om kameraet, så bør du stille ganske langt frem i køen. Pr. i dag har ingen satt seg på venteliste der jeg jobber.

 

Det er forventet å koste ca. 10.000 med kitobjektiv (samme som følger med D70 eller tilsvarende).

Lenke til kommentar

Har lest noen løse rykter på dpreview at d80 skal ha 18-135 afs objektiv eller at den får en helt ny 18-70 VR sak. Påstander og rykter selvfølgelig, men sistnevnte villle vel vært en fin fin oppgradering :).

 

En annen ting som mange har diskutert er jo hvorvidt Nikon ville kjøre alle disse teaserene og lekke info hit og dit for så å skuffe markedet med å ikke greie å levere nok kameraer. Jeg liker å tro at de for en gangs skyld har forberedt seg godt og er klare til svare på A100 lanseringen til Sony. Med andre ord håper jeg på tilgjengelighet av D80 i løpet av august (med forbehold om at kameraet faller i smak), ellers så blir det 30d på meg.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...