Gå til innhold

Radeon X1800 XT 512MB vs Radeon X1800 XT 256 MB


Jom-Jom

Anbefalte innlegg

Har noen kunnskap om forskjellen på disse kortene, dvs om det i det hele tatt er noen?

Har forstått at minne aldri blir brukt fullt ut allikevel, men finner ingen tester som sammenligner disse to. Prisen er noe forskjellig:

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...5B166%5D%5B%5D=

 

Det er nå ikke all verdens, men har ikke noe videre behov for å skylle penger i do

 

Mvh Jom-Jom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har noen kunnskap om forskjellen på disse kortene, dvs om det i det hele tatt er noen?

Har forstått at minne aldri blir brukt fullt ut allikevel, men finner ingen tester som sammenligner disse to. Prisen er noe forskjellig:

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...5B166%5D%5B%5D=

 

Det er nå ikke all verdens, men har ikke noe videre behov for å skylle penger i do

 

Mvh Jom-Jom

6629082[/snapback]

 

Kan si at Connect 3d sitt har en høyere oppgitt kjernefrekvens og minnefrekvens. Det er også det billigste av de 512mb korta

Lenke til kommentar
Ja, kom kanskje litt dårlig frem i overskriften, men lurer altså på forskjellen mellom 512MB og 256MB minne mtp hva man får ut av kortene i forhold til pris

6629180[/snapback]

 

Aha, det ekstra minnet kommer til sin rett når du kjører høy oppløsning... Kjører du kun 1024x768, holder det med 256mb-kortet.. Eller for å si det på en annen måte, har du 17", gå for 256, har du større skjerm eller har planer om, kjøp 512mb-kortet.

Lenke til kommentar

Javel. Har en 19 tommer stående.

Mente det var en diskusjon tidligere om at minne ikke har noe å si for fps/3dMark resultater siden ingen av kortene klarer å utnytte noe i nærheten av 128MB for ikke å si 256MB. Har nå uansett tenkt å kjøre maks grafikk siden kortet bør klare det i nålevende spill. Så hvis jeg har forstått rett, så er det du sier at det ikke er hivt til penger å kjøpe 512MB

Lenke til kommentar

ikke legg for mye i 3dmark..

 

Har ikke sett noen tester av x1800xt 256mb vs. x1800xt 512, men jeg har sett 7900gt 256mb vs x1800xt 512mb, og ved lavere oppløsning har de pleid å ligge ganske likt, mens når oppløsning blir høyere, drar x1800xt kortet ifra.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt x1800xt 512mb-kortet, noe jeg faktisk har gjort.

Lenke til kommentar

Med 128MB vram vil mesteparten bli brukt opp av framebufferet i 1600x1200 med 4xAA. Dvs før grafikk data som teksturer og animasjons data kommer til, noe som også begynner å ta opp betydlig plass. Legger du til HDR i tillegg ville du fått en svart skjerm og/eller en render feilmelding. Så 128MB ville ha vært tragisk lite for X1800XT.

Med 512MB vil du ha fordeler med nyere spill og jeg vil si det er en del smartere med tanke på fremtiden.

Lenke til kommentar

Se det! Da har du jo hvertfall førsthåndskunnskap om X1800XT. Har nesten landet på at dette er det beste kortet i sin prisklasse. Er du godt fornøyd selv? Alternativet er 7900GT, men hører skumle rykter om at det brenner ut etter kort tid.

Vet du forresten noe om oppgradering av 1800GTO til 1800XT?

Lenke til kommentar

GTO går til xl tror ikke det funker til xt men det går jo ann å prøve ...

 

7900gt slår x1800xt i det meste selv et x1900xt slår det noen tester men som oftest "vinner" x1900xt

 

7900gt klokkes veldig lett og har samme kjerne som gtx bare litt mindre volt og litt lavere klokk ...

 

Av alle 7900gt så er det ca. 5% som tar kvelden tilig da det er en produksjons feil på volt regulatorene ( IC )

Da er det bare å si ifra så skal du få et nytt et av butikken du kjøpte det av da det er en feil på det som ikke er din feil (går på garantien ...)

Lenke til kommentar

Overall er X1800XT noe raskere enn 7900GT når vi snakker om referanse klokk. X1800XT har også en IQ fordel med bedre AF og støtte for MSAA med FP HDR, samt dens overlegne dynamic branching ytelse kan gi den en grei fordel i fremtiden. Men når det kommer til støy, strømforbruk og som nevnt overklokking vennlighet trekker dog 7900GT det lengste strået.

Lenke til kommentar
7900gt drar x1900gt langt bak i støvelen

 

Bare til å se noen tester ...

De har vel også samme prisen så da velger man 7900gt

6630215[/snapback]

 

Her er en test: http://firingsquad.com/hardware/sapphire_r..._gt/default.asp

 

I følge mine støvelnr (44 forresten) ville jeg hatt X1900 GT før 7900GT og først av alle X1800XT. Men hvis det er klokking som gjelder, har jeg ingen kommentar. Ser ut som man får lite ut av det hos X1900 GT.

 

Her er en til: http://www.hkepc.com/hwdb/x1900gt-3.htm

 

Stryk forresten det om valget mellom 7900GT og X1900GT, poenget mitt var egentlig at jeg har inntrykk av at de er like i standard utgave. Men jeg ville fremdeles valgt X1800XT før de to utifra fps i div spill. Men det er igjen uten å ta hensyn til klokkeevne.

Endret av Jom-Jom
Lenke til kommentar

Mot han ene på jobben sin 7900gt han har ca samme maskin som meg men med 2gb ram(altså bedre) så slår jeg han i 3dmark :)

 

 

lest flere tester det x1900gt slår 7900gt ned i støvlene, men kommer annpå hvilket system man tester på.

 

7900gt tror jeg generelt yter bedre på amd enn det ati gjør. for i tester der man bruker pentium 4 så kommer nesten altid x1900gt best ut av de 2.

 

 

men så har det seg slig at alle tester med amd fx prossesorer og ikke pentium 4/D, men snart snur det med conroe i alle testene :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...