Gå til innhold

Guide: Sikkerhetskopiering


Anbefalte innlegg

(...)

 

Du kan jo bare sette opp BackupPC til å bruke tar over ssh feks og installere et lite script på klientene som starter automatisk backup regelmessig?

 

Edit: I BackupPC har man for øvrig et enkelt webgrensesnitt for restore o.a.

Dette er en mulig løysning, ønsket er vel likevel kanskje å ha en grafiskklient som gjør det mulig å velge hva nøyaktig som ønskes backup av. Kan selfølgelig lære dem å redigere en scriptfil med 'paths' dog.

 

En annen ting eg gløymte å nevne er muligheten for å kunne "forsette" en backup.

Dvs. det tar tid å ta backup av f.eks 60GB over nett. Støtter backuppc dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(...)

 

Du kan jo bare sette opp BackupPC til å bruke tar over ssh feks og installere et lite script på klientene som starter automatisk backup regelmessig?

 

Edit: I BackupPC har man for øvrig et enkelt webgrensesnitt for restore o.a.

Dette er en mulig løysning, ønsket er vel likevel kanskje å ha en grafiskklient som gjør det mulig å velge hva nøyaktig som ønskes backup av. Kan selfølgelig lære dem å redigere en scriptfil med 'paths' dog.

 

En annen ting eg gløymte å nevne er muligheten for å kunne "forsette" en backup.

Dvs. det tar tid å ta backup av f.eks 60GB over nett. Støtter backuppc dette?

 

Vel, min erfaring er i hvertfall at det er sjelden path/hva det tas backup av endres. Stort sett legges jo filer i "My documents", bildekataloger osv som er relativt "statisk". Ved behov kunne jo kanskje du redigert scriptene? ;-)

 

Når det gjelder å "fortsette" en backup, så ja, BackupPC støtter dette (det kalles inkrementell backup). I tillegg har BackupPC blant annet også støtte for "pooling" og kompresjon slik at de et par klienter med 60GB fort kan bli mye, mye mindre hvis det er fellesfiler osv osv. Anbefaler at du leser features her: http://backuppc.sourceforge.net/info.html

Lenke til kommentar

Hei

 

Er også litt forundret over at Mozy ikke er nevnt. Bruker selv denne (MozyHome), og betaler for det (ca. 30 NOK pr. mnd). Joda, det tok ca. 1 uke å ta backup av 72gb men det spiller ingen rolle ettersom det er en server det tas backup av som uansett står på 24/7. Programvaren de benytter integrerer seg fint i Explorer, og dekker fint mine behov.

 

Mozy er et EMC firma, og jeg kan vel knapt tenke meg noen bedre enn de til å ta vare på datene mine.

 

Mozy skriver ganske humoristisk om alternativene:

 

Alternatives to MozyHome

 

* Burn a new CD or DVD every Sunday night and store it at your brother-in-law's office.

* Pay $200/year for an online backup service that uses old, mediocre software.

* Buy a $200 external hard drive and hope your office doesn't burn down.

* Do nothing and don't worry about backup. (We suggest closing your eyes, plugging your ears and repeating "I'm in my happy place, I'm in my happy place.")

* Run a cron job of rsync, gzip and mcrypt piped over ssh to your friend's server over his DSL line.

 

Grant_Lee

Lenke til kommentar

Eg blir så arg når eg ser at brukere plasserer sine datafiler(dvs mp3,video,viktige dokument og filer) på samme partisjon(les wikipedia.org) som operativ systemet !.

 

Det skulle vært forbudt å legge viktige filer på samme partisjon som operativ systemet.

 

- hvem har ikke innstallert igjenn windows over den gamle og opplevd at viktige data har blitt fjernet?? :(

 

For å sei det på en enkel måte. Om en lagrer viktige filer på en plass der det står

 

C: Så for all del ikke gjør dette !! :w00t:

 

Men lagr all viktig data på en plass som heiter D: eller E: , eller få noen med litt innsikt til å lage en partisjon til deg. Dette vil øke sjansen betraktelig at ikke din data vil forsvinne. Nettop det formålet backup har. jippi. :thumbup:

 

Nettlagring er lattis, tar år og dag og laste opp data og ned, og fritt innsyn fra andre på internett. skeptisk :hmm:

 

Backup programm, kæææ . Hvem trenger programm for å lage backup av data ?? Kopiering gjør samme nytten. Enda flere programm å forholde seg til som er rett og slett waste of time.

Om en da ikke vil kryptere da og lage en voldsomm sikker kopiering, så må en neste skrive ned en lengre remse av tegn og fysisk gjemme denne i safen eller en annen sikker plass. For å event glemme koden og finne den så må det mye tallknusing og datakraft og ikke minst tid til.

 

Eller så kan en bare kjøpe en harddisk, eller cd eller DVD og kopiere filer over. Enklere backup finst ikke. enkelt. :D

Lenke til kommentar
Vel, min erfaring er i hvertfall at det er sjelden path/hva det tas backup av endres. Stort sett legges jo filer i "My documents", bildekataloger osv som er relativt "statisk". Ved behov kunne jo kanskje du redigert scriptene? ;-)

Antar at dette med å legge til paths skal bli lett for dem, men er likevel lov å ønske seg et GUI.

Får evt. mekke sammen egenproduserte greier om det virkelig er nødvendig ;)

 

Når det gjelder å "fortsette" en backup, så ja, BackupPC støtter dette (det kalles inkrementell backup). I tillegg har BackupPC blant annet også støtte for "pooling" og kompresjon slik at de et par klienter med 60GB fort kan bli mye, mye mindre hvis det er fellesfiler osv osv. Anbefaler at du leser features her: http://backuppc.sourceforge.net/info.html

Klientene vil nok ha forskjellige bilder og dokumenter. En annen ting er at en del av backupen er cad-filer som tar litt plass trur eg. Elles tenkte eg meir på at du skal kunne stoppe opplastningen, foreta en omstart av maskinen, og så forsette opplastningen. Inkrementell vil jo bare underssøke først kva filer som er modifisert frå sist backup, deretter unngå å laste opp eksisterende filer på nytt. Dette vil selfølgelig benyttes, men muligheten for å kunne stoppe og forsette er uansett en fin feature. Tenker da særlig på f.eks søsteren som har den dårligeste adsl-forbindelsen og ikkje nødvendigvis har laptoppen på 24/7. Ellers er det også smart å ikkje bare kjøre på en fullstendig backup og inkrementelle resten opp... kva skjer om den fullstendige backupen blir skadet? Derfor er det nok ønskelig å prøve å få kjørt full backup en gang i blant også.

Lenke til kommentar
Det skulle vært forbudt å legge viktige filer på samme partisjon som operativ systemet.

 

- hvem har ikke innstallert igjenn windows over den gamle og opplevd at viktige data har blitt fjernet?? :(

Så lenge du veit kva valg du gjer ved en evt. slik reinstall - så skal du ikkje miste dataene dine.

Underskrivende har aldri hatt problemer på dette punktet.

(her meiner eg reinstall frå en windows-cd og ikkje slikt recovery-cd som gudene veit kva som egentlig skjer.)

 

 

Men lagr all viktig data på en plass som heiter D: eller E: , eller få noen med litt innsikt til å lage en partisjon til deg. Dette vil øke sjansen betraktelig at ikke din data vil forsvinne. Nettop det formålet backup har. jippi. :thumbup:

Hugs at det hjelper "ingenting" å lagre dataene på forskjellige partisjoner om dataene ligger på same disk. Ryker disken, så ryker også alle partisjonene som tilhører disken ;-)

 

Nettlagring er lattis, tar år og dag og laste opp data og ned, og fritt innsyn fra andre på internett. skeptisk :hmm:

Overføring skjer selfølgelig kryptert, og du har også muligheter for å lagre dataene kryptert også.

Ved nettlagring har du også forhåpentligvis tilgang til dataene overalt. (da må brannmur være i orden, støtte for det i klientprogramvare, autentisering (bruker/pass , pub/privat rsa nøkkel f.eks.))

Det mest optimale er jo å ha en nettbackup du kan synkronisere i mot.

Lenke til kommentar
Jeg har en server med raid 0 på nettverket som kilde. Bruker MS eget gratis-program "SyncToy" på klientene. Dette er lagt inn i "Planlagte oppgaver" slik at hver gang noen som helst logger av / på arbeidsstasjonen eller laptop, starter sync av bildemapper og dokumenter mot server. Når laptopen logger av syncroniseres i tillegg musikkmappen (laster jo ned til server). Dette er i hvertfall den løsningen som gir meg minst jobb (ingenting), og endringer i mappene ser ut til å propagere riktig (rename eller delete på laptop går til server, og igjen til arbeidsstasjon)

Noen mulighet for at jeg kunne få en innføring i hvordan du gjør dette med Planlagte oppgaver og setter opp SyncToy?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har en server med raid 0 på nettverket som kilde. Bruker MS eget gratis-program "SyncToy" på klientene. Dette er lagt inn i "Planlagte oppgaver" slik at hver gang noen som helst logger av / på arbeidsstasjonen eller laptop, starter sync av bildemapper og dokumenter mot server. Når laptopen logger av syncroniseres i tillegg musikkmappen (laster jo ned til server). Dette er i hvertfall den løsningen som gir meg minst jobb (ingenting), og endringer i mappene ser ut til å propagere riktig (rename eller delete på laptop går til server, og igjen til arbeidsstasjon)

Noen mulighet for at jeg kunne få en innføring i hvordan du gjør dette med Planlagte oppgaver og setter opp SyncToy?

 

En liten guide om bruk av SyncToy hadde vært supert! (RulleRimfrost??)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Er det noen som har erfaring med løsning til liten bedrift?

Har tidligere brukt klienten i winxp, noe jeg har vært rimelig fornøyd med. Men backupfunksjonen i vista er TOTALT UBRUKELIG! Den er håpløs i og med at du ikke får velge SELV hva slags filer som skal være med, og er max ustabil når det kommer til å kopiere til en nettverksstasjon på en server (som er mitt tilfelle)... PISS!

 

Jeg har tidligere litt erfaring med veritas og TSM fra jobb, men finner ingen som selger disse/lignende løsninger til småbedrifter.... det må ikke koste så alt for mye.

 

Ellers er det fint med:

- åpent filformat

- shadowcopy

- inkrementell (SELVSAGT)

- støtte vista 64bit

- mulighet for support, og programvare som fortsatt videreutvikles.

- og alt annet som bør være med i en bedriftsløsning.

 

Forslag? Helst ikke bare linuxgutteromrsyncløsninger, men gode løsninger ment for små bedrifter. Har sett på lapback (som hw.no testet) men fikk en ekkel bismak når jeg så konklusjonen. Norton får jeg hjøretannsbrokk av bare jeg ser navnet.

 

Edit: ser at symantec har kjøpt opp veritas. Først ødela de altiris, nå dette. :( Får vurdere det likevell.

 

Har begynt å teste cobian backup litt, og det virker egentlig rimelig genialt! Men det har ikke støtte for shadowcopy under vista64bit, noe som er et STORT drawback. Andre forslag mottas med takk! :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

noen som har prøvd http://www.album2.no, som leveres av/i samarbeid med tv2/nettavisen?

 

De gir for tiden 100GB, noe jeg vil tro holder for ganske mange...

Opplastingen skjer via java-app, hvor du kan velge filer...kan ikke se at det er mulig å velge undermapper og, noe som er negativt.

 

Skal teste litt nå, og se hvordan det fungerer.

Fint om noen andre som har forsøkt det eller bruker det kan dele sine erfaringer :)

 

edit: gjelder kun for bilder

Endret av deep750
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva har skjedd med "høyreklikk->kopier, høyreklikk->lim inn"? Eller *tilfeldig brenneprogram*?

Med mindre man trenger automatisk backup er det ikke noe vits i å bruke programmer i det hele tatt IMO. Med mindre man vil ha "ghost" av en windows installasjon da.

 

EDIT: JKJK, hva med Norton Ghost, eller Arconis?

Dersom du kun skal kopiere filer er det vell greit med en tilfeldig open source backup kllient?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Hva har skjedd med "høyreklikk->kopier, høyreklikk->lim inn"? Eller *tilfeldig brenneprogram*?

Med mindre man trenger automatisk backup er det ikke noe vits i å bruke programmer i det hele tatt IMO. Med mindre man vil ha "ghost" av en windows installasjon da.

 

EDIT: JKJK, hva med Norton Ghost, eller Arconis?

Dersom du kun skal kopiere filer er det vell greit med en tilfeldig open source backup kllient?

 

Mye backup går over nett, dermed er det veldig mye båndbredde i dass av å kopiere alt på nytt hver gang. Eventuelt er det mye jobb å holde øye med alt som er nytt, og alt du har slettet. Det er greit nok for grovarbeidet, men oppryddinga etterpå er det veldig greit å bruke programmer til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her har dere helt glemt mozy.com på online nettlagring. Har et utmerket program som automatisk tar backupen for deg. I tillegg koster det bare 30-40 kroner i måneden for ubegrenset plass. Også gratis for 1 eller 2Gb. Har selv 70Gb liggende der, og selv om dette har tatt tid og laste opp, syns jeg det er en uvurdelig sikkerhet. Dataene blir også der kryptert før de lastes opp. Og ja; Jeg har hatt god nytte av den backupen noen ganger :)

Lenke til kommentar

Bruker selv live sync til dokumenter, mp3 og endel bilder. Ufattelig bra for å være microsoft, pga oppkjøp. Sitter bare å venter til google kommer med lignende.

 

 

Da merker jeg bare mapper til å synce, og så kommer filer jeg putter i mappene, automatisk på den bærbare, til eksen(nøye utvalgt), på jobben og på hjemmemaskinen. Det er som vanlige mapper på maskinen, og det fungerer uten å tenke på det. Tar noen dager etter installasjon(om du har mye delt og treg linje) før alt er syncet.

 

Eneste negative er begrensning på 20 000 filer pr mappe. Jeg har ca 200 gig med bilder og film, så venter og håper på utvidelser. Men jeg kunne jo bare delt det på flere mapper.

 

Dette er helt genialt når det gjelder dokumenter jeg jobber aktivt med, som regneark og andre ting, da dette blir syncet på alle maskinene jeg jobber med enten det er ute i felten eller hjemme.

 

Egentlig ikke et backupprogram, men når du kan synce 4 maskiner med identiske filer, så er det jo backlup??

 

Andre som har testet dette med erfaringer?

Endret av Vertigo500
Lenke til kommentar

Gikk igjennom mappene jeg syncer, det var over 35 GB. Live Synce må etter min mening være den aller beste løsningen for backup for 50 GB++. Det burde holde for de fleste.

 

Det eneste dette ikke tilfredstiller er 100 000+ bilder, som det fort kan bli mange av med digitalkamera.

 

Dette er etter min mening en mye sikrere måte å ta backup på, tenk om det brenner etc. Da har jeg data på 4 steder. Umulig at alt brenner samtidig.

 

Undrer meg stort på hvorfor denne løsningen ikke er omtalt mer i artikkelen, da den pr dags dato er den overlegent beste løsningen??

 

Live Sync Ruler!!!!!!

Endret av Vertigo500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...