Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dempere bunner fort?


Anbefalte innlegg

Hei!

Virker som demperne bak på min Neon har begynt å bunne unormalt fort i det siste..

Er dette tegn på at de bør skiftes ut? :hmm:

Må jeg kjøpe fjerninger i tillegg?

Noen som vet ca pris på 2 bak dempere?

Hvis jeg kjøper uorginalt, hvilket merke bør jeg se etter?

 

takker! :)

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er et tegn på at de bør skiftes ut. Såfremt du ikke da har veldig mye mer last i bilen i forhold til hva su sammenligner med.

Fjærer trenger du som oftest ikke, men har bilen gått mer enn 200000km så kan det være lurt, da fjærene også blir sliten.

Ca. pris, uten å ha sjekket noe ting som helst, er 2000,- for begge bak.

Hvis du skal ha uoriginalt, men samme egenskaper, så er jo KYB et bra alternativ. Ikke velg Monroe, jeg synes de blir meget fort slitt.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt gule justerbare Koni, de er beregnet for senka biler og bunner ikke så lett. MEN, det er slett ikke sikkert det er demperne som bunner, det kan godt være nedslagsputene som skal begrense maksimal avfjæring.

 

Uansett vil trolig nye, helst hardere sportsdempere kunne redusere vandringen i fjæringa slik at bilen ikke bunner så lett.

Lenke til kommentar

Haha der gikk du på en smell gitt.. falske opplysninger ;)

Les "Full av kjøreglede"

http://www.bilnorge.no/pdf/1997_-_BRUKT-TE...rysler_Neon.pdf

Ble opprettet en egen cup pga sportslige egenskaper :D

Les også Bilnorges vintertest

Kjøreegenskaper

Testvurdering

306: 5. Neon: 4. Elantra: 3. Almera: 3. Toledo: 3.

Dinside:

Mer sport enn komfort

Neons store fortrinn finner man på svingete veier, bilen har stor underholdningsverdi og trives når man får utnytte den kvikke motoren, den nydelige automatkassen og det sportslig avstemte understellet.

GLH Racing

http://www.glhracing.com/

 

Trenger jeg si mer? ;)

Burn! :tease:

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar

Prøvekjør en Neon og test den ;)

Bilen har ekstremt stor forskjell på landeveiskjøring og bykjøring ca 0.55 og 1.2... (Neon er extremt airoynamisk for de som ikke har lagt merke til det)

Ps. Godt vi sammenligner biler i sammeprisklasse eller hva otis?

Til deg Erik så fant jeg ikke noe info om den motoren din, men isåfall så er det svært bra..

Har en kompis som har en 2.8utgave Scorpio å han gjør omtrent ikke annet en å fyllebensin..

 

Foresten.. hehe

Primera Gt 150hp gjør 0-100 på 8.8

Neon 2.0 133hp gjør 0-100 på 8.8

;)

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar
Til deg Erik så fant jeg ikke noe info om den motoren din, men isåfall så er det svært bra.

6721744[/snapback]

Tja, har en kamerat med nesten samme motor. Bruker 1,6 i byen, med automat. Jeg lå på nesten 1,4 med automat, mot nesten 1,1 nå

 

Jeg har prøvd 97 neon med 2liter og 97 primera sri, og likte primeraen best på svingete vei :yes:

Lenke til kommentar

Siden tråden allerede har sklidd ut så kan jeg også komme med noen kommentarer.

 

Neon er en utrolig morsom bil å kjøre, og den har meget gode kjøreegenskaper.

Nå husker ikke jeg hvor mye min brukte på mila, men det var vel under literen.

 

Og når det gjelder å prøvekjøre noe virkelig sprekt, så er vel ikke det ensbetydene med at en bil har gode kjøreegenskaper bare fordi det sitter masse gamper under panseret.

 

Nå har jeg ihvertfall kjørt en Neon, så jeg har et sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Ok, kan godt diskutere litt bedre. Jeg har kjørt Neon, bare så det er nevnt. Jeg har også kjørt en mengde andre biler.

 

Ankepunktet mitt mot Neon er at det er en enkel, billig og tildels primitiv bil. Å påstå at den har "ultimate kjøreegenskapene" er egentlig bare en innrømmelse av at man umulig kan ha kjørt alternativer til denne bilen. Ultimate kjøreegenskaper i den klassen finner du nok snarere hos Ford Focus eller Pug 306 - biler med enormt mye mer påkostede løsninger i chassis og mye stivere stamme. Det Neon har som konkurrentene ikke har, er en ikke ueffen 2.0 16V motor til veldig lite penger.

 

Det jeg mente med "seriøst sprekt" har lite med effekt å gjøre. For eksempel ville jeg betegnet en nyere Clio Cup som "seriøst sprek" fordi den har kjøreegenskaper som går utenpå det meste tross den relativt ydmyke motoren. Da kan vi begynne å snakke om "ultimate kjøreegenskaper".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...