Gå til innhold

Legge in cd'er og avspille cd'er fra pc... hjelp!


Casle

Anbefalte innlegg

Er helt novice på dette, så jeg håper noen av dere her på forumet kan hjelpe... :ermm:

 

Jeg vil legge alle cd'ene mine inn på pc'en, koble den til stereoanlegget og spille av musikken fra pc'en.

Jeg ønsker å ha musikken lagret ukomprimert på pc'en, det betyr vel som WAV filer... korriger meg gjerne hvis det er feil.

 

Jeg trenger derfor først software som lar meg "rippe" cd'ene mine inn på pc'en og lagre de ukomprimert.

Jeg har sett på Windows Media Player, men der kan man vel bare lagre som mp3 eller WMA, eller?

En venn av meg nevnte foobar2000, vil det duge?

Eller har dere noen tips til programvare som gjør jobben?

 

Så trenger jeg programvare for å spille av musikken, helst med fint grensesnitt.

Noen tips? Vil f.ex Windows Media Player fungere like godt til WAV filer som den gjør til mp3 og WMA?

 

Pft!

 

Mvh C :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor vil du lagre dem som wav?

 

Eneste tilfellene hvor jeg har hørt at folk vil gjøre det er ved studio inspillinger og slikt.. Om du bare skal bruke det til stue annlegger har det null å si.. du vil ikke få no merkbar lydkvalitet så lenge du bruker over 162kbps lydkomprimering på mp3/ac3/ogg eller /wma.

 

Dessuten tar wav filer 20 ganger mere plass ukomprimert.. ergo en cd = 4gb. 100 cd'er 400 gb disk noe som er SINNSYKT mye og helt unødvendig til vanlig bruk..

Lenke til kommentar

Mnjaaa, jeg hører stor forskjell på f.eks en 192kb mp3 fil og en ukomprimert fil på mitt stereoanlegg ihvertfall. Har testet dette tidligere siden min cd-spiller også spiller mp3.

 

Og jeg skal ikke bruke lydkort i pc'en til å gjøre signalet analogt.

Jeg skal bruke en ekstern dac (Electrocompaniet ECD1) så jeg vil ta ut signalet som rent digitalt signal fra pc'en. Jeg vil ikke at pc'en eller avspiller eller noe annet gjør noen endringer i signalet før det forlater pc'en.

Det er godt mulig mitt krav til lydkvalitet nærmer seg studio bruk :D men sånn er nå det...

 

Og er du sikker på at en cd tar 4Gb? Har ikke en cd max plass til 7-800 Mb?

Rippet en cd for noen uker siden ukomprimert, den tok 550 Mb...

 

Mvh C :-)

Lenke til kommentar

Veldig merkelig.. en cd har jo plass til 7-800 mb.. men etter hva jeg har forstått når man ripper til ren ukomprimert audio har jeg fått lydfiler på opptill

60 mb pr fil, med gjennomsnitt på 20-25 sanger og mellom 800-1500 mb lagringsplass, (overdrev litt med 4gb=) men det varierer vell i størrelse for "ukomprimert" wav også tenker jeg. er ikke sikker, men siden du skal bruke dette med studio kvalitet får du har lykke til med det ;)

Lenke til kommentar

En CD vil ikke ta 4GB med harddiskplass. Ett minutt med WAV er ca. 10MB. Altså vil en sang på rundt 4 minutter ta rundt 40MB. Med MP3 blir filen ca. 10 ganger mindre, rundt 4MB (dette kommer jo an på komprimeringa).

 

Har du prøvd å komprimere med 320kbs?

 

Jeg bruker som regel WMP10 (Windows Media Player 10) til å lage MP3'er på 192kbs. Av og til bruker jeg Audiograbber.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke prøvd 320kbs, men jeg har nok lagringsplass så jeg tror jeg lagrer det som rene WAV filer. (Kjøper en ekstern 500Gb hd som kun skal brukes til musikk)

 

Såfremt jeg finner noen god programvare som ripper musikken som rene WAV filer da...

 

Mvh C :)

Lenke til kommentar

OK, men hva er fordelene med å lagre i f.ex .flac, hvis vi ser bort ifra lagringsplassen?

 

Såfremt jeg kan bruke de fleste program for å senere spille .flac filene så kan det være en ide. Men jeg skal ha denne "musikkserveren" stående i stua, så jeg vil ha en fint (og antageligvis tungvint :-) grensenitt for avspilling. Også fordi samboer også skal kunne bruke dette. Men så lenge man kan spille av .flac i f.ex Windows Media Player så er det jo ikke noe problem.

 

Mvh C :-)

Lenke til kommentar

Om du er misfornøyd med kvaliteten på .mp3-formatet bruker du sannslynligvis en dårlig ripper. Det er enorm forskjell på å lydkvaliteten du får fra ripperen i iTunes og WMP og den du får fra f.eks. LAME. LAME er den beste (?) freeware mp3-enkoderen.

 

Ellers stiller jeg meg bak forslaget om lossless ripping. Flac er et veldig godt alternativ.

 

Litt off topic:

Tester fra Fraunhofer Society viser at mp3-filer laget med deres encoder i 192kbps gir, ved output, like mye informasjon til høytallerne som en CD-spiller gjør. Dette kommer av at vanlige CD-spillere ikke klarer å lese av all informasjonen til CD-platen mens den blir spilt av. Man klarte å få mer informasjon til høytallerne ved å bruke en CD-spiller til 12000 tyske mark, men forskjellen fra mp3 var ikke hørbar.

Konklusjonen fra undersøkelsen var at flaskehalsen til lydkvalitet fra PC ikke var mp3-formatet, det var at mange bruker dårlige lydkort og ledninger.

Enden på visa er altså å ikke koble dårlige ledninger fra et dårlig lydkort til et ellers godt stereoanlegg.

 

Men så lenge man kan spille av .flac i f.ex Windows Media Player så er det jo ikke noe problem

Flac fungerer godt i WMP med plug-ins. Søk på "windows media player flac" eller noe slikt i google.

Endret av wiley
Lenke til kommentar
Tester fra Fraunhofer Society viser at mp3-filer laget med deres encoder i 192kbps gir, ved output, like mye informasjon til høytallerne som en CD-spiller gjør. Dette kommer av at vanlige CD-spillere ikke klarer å lese av all informasjonen til CD-platen mens den blir spilt av. Man klarte å få mer informasjon til høytallerne ved å bruke en CD-spiller til 12000 tyske mark, men forskjellen fra mp3 var ikke hørbar.

Konklusjonen fra undersøkelsen var at flaskehalsen til lydkvalitet fra PC ikke var mp3-formatet, det var at mange bruker dårlige lydkort og ledninger.

Enden på visa er altså å ikke koble dårlige ledninger fra et dårlig lydkort til et ellers godt stereoanlegg.

 

6628531[/snapback]

 

Jaha.... hvorfor er det forskjell på lyd fra cd-romen og mp3? Det hører iallefall jeg.

 

Klart Fraunhofer sier det om mp3. Reklame kalles det. :tease:

I mine ører er det pisspreik. Jeg vet hva jeg hører.

 

FLAC er såkalt lossless-format, betyr det at dersom jeg konverterer tilbake til wav så har jeg en wav-fil like god som om jeg nettopp hadde rippet den fra cd? :hmm:

Lenke til kommentar
Jaha.... hvorfor er det forskjell på lyd fra cd-romen og mp3? Det hører iallefall jeg.

 

Klart Fraunhofer sier det om mp3. Reklame kalles det. :tease:

I mine ører er det pisspreik. Jeg vet hva jeg hører.

Såklart er Fraunhofer partiske, men dette var tester gjort ved å studere frekvens-spekteret som ble dannet ved output. Det var ingen høring involvert, kun studering av frekvensene og dynamikken på lyden ved output. Har du gjort like upartiske tester? Med like godt utstyr som spiller av mp3-fila som CDen? Jeg skal se om jeg ikke finner den testen, den finnes sikkert et eller annet sted på internett.

 

FLAC er såkalt lossless-format, betyr det at dersom jeg konverterer tilbake til wav så har jeg en wav-fil like god som om jeg nettopp hadde rippet den fra cd? :hmm:

FLAC komprimerer kun musikken. Grunnen til at dette er så mye mer effektivt enn f.eks. zipping av filer er fordi man kan spesialisere og effektivisere komprimeringsalgoritmene når man vet det kun er audio som skal komprimeres. Så om .wav-fila ikke er like god etterpå er det på grunn av konverteringen.

Endret av wiley
Lenke til kommentar
Tenk også på at mp3 avspillingen på CDspilleren din kan ha vært dårlig.  Er ikke sikkert du merker like stor kvalitet dersom du kjører mp3'ene ut av PCen din.

6630335[/snapback]

 

Var denne ment til meg?

Vel, når jeg spiller mp3 i WMP kontra CD i WMP ut på 2-kanalsanlegget så hører jeg klart forskjell. Bom basta :D

Test selv. Hør først mp3-versjonen, så cd-versjonen. Du hører forskjell.

Lenke til kommentar
Tjo, Du hører vel forskjell ja, men det rippeprogrammet jeg bruker (Easy CD-DA Extractor) Kan man rippe cd`ene nearly CD Quility. Dvs. så blir albumene jeg ripper på rundt 320kbps, iallefall det som er standard i programmet.

6631544[/snapback]

 

Bruker selv EAC til å rippe CD'er til wav. LAME til å encode til mp3.

 

Edit: De kombineres da :thumbup:

Endret av JFTech
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...