Gå til innhold

Kamera og GPS (TrackStick)


Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt på nettet i det siste og har blitt litt fasinert av ideen om kamera med GPS. Ser at det finnes en og annen modell med gps, samt at Flickr sansynligvis kommer til å støtte geotagging i nærmeste fremtid.

 

De kameraene jeg har funnet med gps har ikke vært noe som har fristet. Derimot kom jeg over en litt artig sak som heter TrackStick. TrackStick er en liten gpsmottaker som kontinuerlig lagrer posisjon og klokkeslett. Dersom man passer på at klokka på kameraet og trackstiken stemmer overens vil man i ettertid vha. software kunne legge gps posisjon til bildenes exif data.

 

Syns ideen om et kart med bilder fra forskjellige plasser høres artig ut! Noen som vet om noen butikker her på berget som fører TrackStick eller noe tilsvarende?

 

Andre kommentarer angående temaet er veldig velkommen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært borti TrackStick, men har brukt andre verktøy for å oppnå linking mellom GPSdata og foto.

Det jeg bruker er en Bluetooth GPS (nå en Adapt AD-700 til ca 1k fra Idedata) sammen med en PDA (nå en iPaq).

På PDAen kjører jeg OziExplorerCE. Da kan jeg bruke systemet som en vanlig GPS med kart, og den lagrer automatisk track som viser hvor jeg er og har vært. Etterpå kan jeg kjøre OziPhototools eller OziPics, som kobler data fra disse track-filene sammen med EXIF-data fra fotoene. Da sitter jeg igjen med en rekke waypoints på kartet som viser hvor hvert enkelt bilde er tatt. Klikker jeg på et waypoint kan jeg få opp bilde som er koblet til akkurat den plassen. Det kan også lages websider ut fra dette, eller det kan eksporteres til Google Earth for å sette dette inn i en større sammenheng osv, eller det kan behandles på andre måter.

Dette gir et veldig fleksibelt verktøy, hvor de enkelte delene kan oppgraderes og byttes ut ved behov. Og så har man jo en vanlig GPS som man også kan kjøre bilnavigeringsprogram på osv.

Men batterikapasiteten på et slikt system er noe helt annet enn på en Trackstick. GPSen holder i 16t, men PDAen holder ikke så mange timene uten lading. Så dersom du kan har bruk for å se hvor du har vært, og ikke å se hvor du er og hvor du skal, og hvordan du kommer deg dit, vil sikkert en TrackStick være nyttigere?

Lenke til kommentar

Jepp, PDA i kombinasjon av et CF GPS kort er en mer fleksibel løsning som også kan brukes til andre ting, men som du sier blir batteriet på pda'n et problem.

 

Ser at Sony kommer med en trackstick liknende sak i September til rundt 150 dollar i tillegg fant jeg en rimelig sak fra Wintec som vil koste rundt en tusenlapp å få til Norge.

 

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP....e=feature&var2=

http://www.buygpsnow.com/ProductInfo.aspx?productid=609

 

Tror jeg venter til butikkene her til lands begynner å få inn Sony sin løsning jeg.

Lenke til kommentar

Jeg synes nok Wintec'en virket mer lovende/fleksibel (WBT-200), da den også fungerer som en standard BTGPS. Sonys løsning er kompatible med kun Sony kamera?

Men ingen av dem virker like lenge som min BTGPS på en lading ;)

Dessuten ser de ut til å bruke gammel SIRF-teknologi (kun 12 kanaler), siden de ikke nevner at de har SIRF III?

SIRF III virker også inne i hus.

Jeg har forøvrig en ekstern ladeboks til PDAen som jeg kan fore med 4xAA-batterier slik at jeg kan ha den "offline" hele dagen om nødvendig. Normalt trenger jeg ikke bruke den, da jeg kjører til et sted med PDAen plugget i 12V, går ut og fotograferer en time eller to (max 4t? på en lading med aktiv BT-forbindelse til GPSen), men den er grei å ha i bakhånd.

Lenke til kommentar

Wintec'en ser mer fleksibel ut. Sony vil sikker legge litt sperrer i veien for bruk med andre kamera, men etter det jeg har lest skal det visst funke så lenge kameraet bruker EXIF version 2.

 

GPS'er med SIRF III brikkesettet pleier å virke veldig bra ja..

 

Jaja, får se hva sonyen kommer til å koste her i landet når den kommer. Er så mye stress med toll, moms og drit å bestille ting fra utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...