Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router eller switch?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp flyttet inn til en plass der vi har Lyse 6mbit. Det er en aktiv tilkobling, uten brannmur eller oppringnin. Men det er bare ett tilkoblingspunkt for pc, så jeg lurer på hva jeg burde velge for å få flere pcer på den tilkoblingen, og hvordan jeg skal koble det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nok anbefale en router. (Helst trådløs)

 

Da kan du koble til på trådløst, forutsatt at du har trådløs støtte på routeren, og du kan sette opp, på enkelte routere (bla Linksys WTR54GL) hastighetsbegrensning på maskiner, og statisk lokal IP.

 

Switcher kan du heller bygge ut med etterpå, om du trenger mer kablet nettverk.

 

I den kontakten du får internett (enten fra veggen eller en boks) så tar du ledningen som står i PC/Internett (er ikke sikker med Lyse) og trekker den til WAN-porten på routeren. Så tar du kabler fra de andre ethernet-portene på routeren og kobler de til maskinene.

Endret av hc(tm)
Lenke til kommentar

Takk for svar:)

 

Er du sikker på at det ikke går med switch på et lyse-nett? Fordi vi har tenkt å legge cat-5 kabler med RJ45 veggkontakter rundt i huset, med 3 punkter.. Og jeg trenger switchen/routeren veldig kjapt, og pengboka er litt tynn.. Og switch var jo desidert billigst..

 

EDIT: (sjekket litt rundt, og tror det faktisk går med switch, hvis jeg kobler på denne måten: Skjema)

Endret av nikkern
Lenke til kommentar

Trenger ikke å koste mye ;)

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=17448

 

Har en slik en selv, bruker den ikke, men det lille jeg har prøvd den med, har den funka helt greit til.

 

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=38359

Den er heller ikke dyr, og har Linux, og du kan bruke tredjeparts firmware til f.eks å ha irssi på den!

 

Har en slik, skal sette den opp om et par dager.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...