Gå til innhold

Eagle, bruke autorouter på ett kobberlag, med vias


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan jeg kan legge inn viaer (dvs. i dette tilfellet ikke et ekstra kobberlag, men bare metalltråder på oversiden av kortet) i Eagle, og etterpå få autorouteren til å bruke disse som ledere. Eneste metoden jeg finner for å gjøre dette på er å lage dummy resistorer i skjemaet først, men dette synes jeg blir en feil og tungvindt måte å gjøre det på.

 

Irriterer meg at jeg først må route, og deretter må jeg gå over til manuell routing for å få de siste 20-30% routet. Hadde vært greiere om jeg først kunne legge inn viaer for de vanskelige delene, og deretter fått den til å autoroute resten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg kjent med Eagle, men har vært borti samme problematikken selv. Jeg pleier å merke de nettene som skal "strappes" og autoroute de på den siden du ikke skal ha kobber (gjør jo ikke noe om den tegner opp der da du ikke har dobbeltsidige kort alikevel). Så lar jeg den autoroute på normalt vis på resterende nett.

 

Vet ikke om dette vil fungere (tilfredstillende) i Eagle, men det er ihvertfall et forslag.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at det medfulgte autorouter-konfigurasjoner beregnet for enkelsidekort.

 

Basisk konfigurerer den autorouteren til følgende:

- Nedside routes horisontalt eller vertikalt med cost-factor på non-preferred-direction høy.

- Oppside routes 90 grader i forhold til nedside med høy cost-factor. (horisontalt dersom nedside er vertikal, og vertikal dersom nedisde er horisontal)

 

Resultatet av dette er at autorouteren router begge sider av kortet, og holder banene så rette som mulig. Med litt manuell redigering etterpå kan man da la autorouteren lage strappene også. Den manuelle redigeringen er fordi autorouteren i noen tilfeller lager veldig lange baner på oppsiden av kortet, og den i noen tilfeller lager svinger på dem. Da er det bare å flytte litt rundt på banene manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...