Gå til innhold

Nytt SONY videokamera, men hvilket?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått stjålet mitt Sony TRV17E video kamera og vil kjøpe meg et nytt kamera med minst de samme mulighetene som TRV17E hadde.

Har lest til øynene er blitt store og våte, men har ikke helt kunne bestemme meg for hvilket jeg skal kjøpe. Det jeg iallfall har bestemt meg for er at det på nytt skal bli et miniDV Sony video kamera!

Har sett litt på HD camera, men er ikke helt sikker på om jeg vil ”betale prisen” for HD kvalitet, da jeg i grunnen ikke har HD TV ennå.

Er det noen der ute som har noen gode råd, tips og erfaringer som dere ønkser å dele meg meg før jeg bestemmer meg?

 

Per

Endret av pvest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siterer meg selv angående high definition kamera fra en annen tråd. Alt skrevet om Sony, gjelder faktisk alle Sony kamera i prisklassen så vidt jeg vet:

 

Et vanlig mini-DV kamera til 10.000 vil gi bedre bildekvalitet enn et HD kamera til 10.000 rett og slett fordi du betaler grådig mye for ny teknologi. På et mini-DV kamera med "gammel", utprøvd og billig teknologi, legges det mye mer penger i optikk, bildesensor og signalprosessering. Det sier seg selv. I tillegg har Panasonic kameraet 3CCD, noe Sony'en mangler. Optisk bildestabilisator er ytterligere en fordel med Panasonic kameraet fremfor Sony'en.

 

Personlig mener jeg HD ikke er modent, og ihvertfall ikke i denne prisklassen. På grunn av høy komprimering, hakker bildet ved bevegelse. Det er en grunn til at de fleste demoer av HD kamera er bilder som er mest i ro... I tillegg kan det ta tid før du i det hele tatt får muligheten til å benytte HD, fordi redigering på HD krever utrolig mye av din datamaskin (må muligens oppgraderes om du ikke har det nyeste nye av alt) og en TV som ikke er HD klar, vil ikke kunne vise opptakene. Dermed blir du kanskje nødt til å bruke vanlig oppløsning, og dermed ikke få utnyttet HD, noe som i seg selv ikke er så trist, fordi HD komprimering ikke gir ønskede effekter på bilder tatt på kamera uten bildestabilisator (bevegelse, hakking osv...). Da kunne du like gjerne kjøpt et kamera uten HD funksjon, og fått mye bedre bilder.

 

Inntil videre, vil jeg fortsatt anbefale GS-500 som det beste kameraet i prisklassen under 15.000 (20.000 til og med kanskje?).

 

GS500 koster 9000 kroner, men Panasonic har tre andre modeller i samme serie, også med 3CCD sensorer, fra 5000 kroner. Søk på GS180, GS280, GS300 og GS500 i forumet (eller Panasonic generelt) så kan det hende du skifter fra Sony til Panasonic. Kun den billigste modellen mangler optisk bildestabilisator.

 

Selv sammenlignet med Sonys HD kamera til rundt 15k, er GS500 til 9k regnet som bedre bildekvalitets og funksjonsmessig. Det sier litt om hvor mye HD koster.

Lenke til kommentar

GS500 koster 9000 kroner, men Panasonic har tre andre modeller i samme serie, også med 3CCD sensorer, fra 5000 kroner. Søk på GS180, GS280, GS300 og GS500 i forumet (eller Panasonic generelt) så kan det hende du skifter fra Sony til Panasonic. Kun den billigste modellen mangler optisk bildestabilisator.

 

Selv sammenlignet med Sonys HD kamera til rundt 15k, er GS500 til 9k regnet som bedre bildekvalitets og funksjonsmessig. Det sier litt om hvor mye HD koster.

6621924[/snapback]

 

Jeg er i grunnen helt enig i din vurdering av HD kamera, derfor har jeg i grunnen avskrevet det for denne gangen!

 

Ser faktisk spennende ut dette Panasonic NV-GS500 kamera!! Har forsøkt å lese litt reviews om dette og finner litt forskjellig betegnelser og oppsummeringer, blant annet; Panasonic NV-GS500 E og S ??

Er litt usikker på hva som skiller disse forskjellige typene?

Noen steder står det optisk zoom x10 and steder x12.

Noen nevner "night-shoot" og DV inn/ut og andre steder står det ingen ting om disse.

Har du en link til dette kamera, hvor den spesifikkasjonenen til modellen som selges i Norge står?

 

 

Per

Lenke til kommentar

Link til GS500 på Panasonic sin norske hjemmeside:

 

http://www.panasonic.no/servlet/PB/menu/11..._l13/index.html

 

De forskjellige modellbetegnelsene kommer stort sett av at det varierer hvor mye av betegnelsen som tas med, samt at det er forskjell på hva den amerikanske (NTSC) og europeiske (PAL) versjonene heter. Den amerikanske tror jeg heter PV-GS500 eller noe sånt. Det skal være 12x optisk zoom, og den har både dv ut og inn.

 

Jeg stoler ikke så mye på enkelttester, men når Panasonic sine tre forrige 3CCD kamera tok de tre første plassene i en stortest blant over 40 kamera, så sier det litt om 3CCD teknologien og Panasonics produkter. Sony lager også gode kamera, men skal du ha 3CCD så må du betale dyrt... og bildestabilisator vet jeg ikke om noen av konsumerkameraene deres har engang.

Lenke til kommentar
Om nokon av dei har optisk biletstabilisator kan eg ikkje seie, men elektronisk har nok mange av dei.

6636325[/snapback]

Optisk er å foretrekke. Mener å ha hørt at Sony ikke har optisk, fordi de ikke får lov til å sette Carl Zeiss navnet på linsene sine om de implementerer optisk bildestabilisering. Sony er gode på night-shot, det skal de ha. Men personlig er det en funksjon jeg prøver å unngå å bruke.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...