Gå til innhold

Utforske verdensrommet, er det så lurt egentlig?


Anbefalte innlegg

Huff... En kverrulant...

 

Slike personangrep kan du spare deg for.

 

La meg ta bort Columbus der... Det er to utsagn.

 

1. Det var ikke enighet blandt alle på toppnivå i Europa at det var noe poeng å finnansere ekspedisjoner.

 

Her endrer du utsagnet. Påstanden var at det var at flere som mente at det ikke var noe poeng i å finansiere ekspidisjoner. Det var trolig ikke faktum på Columbus tid siden på hans tid var det en rekke dyre ekspedisjoner: Columbus, Vasco da Gama, Magellan og Drake. Har du en kilde på at flere som ikke mente at det var noe poeng i finansiere ekspedisjoner i en annen tidsperiode?

 

 

2. I middelalderen... ja middelalderen strekker seg over mange hundre år... Og i middelalderen var det mange som trodde jorden var flat.

 

Ja middelalderen strakte seg i mange hundre år, men du siktet på tiden rundt Columbus og da må du nesten forvente at jeg gir svar hvor jeg bruker Columbu tid som grov tidsramme. For øvrig så var påstanden om at mange trodde at jorden var flat et svar på mitt spørsmål om oppdagelsesreiser. Så om påstanden skal ha noen hensikt så bør du bevise at mange lærde eller rikinger trodde jorda var flat.

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

6628786[/snapback]

Get the point!

 

Jeg skrev først Columbus. Det var som et eksempel på et ekspedisjon som flere ikke mente var nødvendig.

 

Så kommer det flere punktum, noe som indikerer at en ny setning kommer/ nytt poeng kommer

 

Også prøver jeg å få frem et poeng med at det i middelalderen var folk som enda mente at jorden var flat.

 

Kunne sikker lagt in masse fakta og årstall osv. i den orgianale posten, men i motsetning til andre gidder jeg ikke å gnikke med detaljer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk er vel sjansen for at vi finner intelligent biologisk liv heller slim, iallefall ut fra hva vi vet om lange romreiser og biologi i dag. Det er nok mye mer sannsynlig at vi møter på en eller annen form for teknologisk probe eller noe slikt, kanskje en Von Neumann sak.

 

En utrolig tøff short-story om dette forresten: http://www.davidbrin.com/lungfish1.html

 

Uansett ser jeg ikke hvordan vi ikke kan utforske videre. Nysgjerrigheten til mennesker er jo det som har drevet oss fram de siste par tusen årene, og hovedårsaken til at vi har teknologien og viten vi har i dag.

Nei, let's raise our eyes too the sky folks, det er mye spennende som venter på oss der ute ;)

Lenke til kommentar
..

Vår alles kjære Ødegård (han kjente romforskeren) & Co har sendt ut en rakett ting med noen enkle symboler, et symbol av en mann og et annet av en kvinne, samt hvordan man kan navigere seg til jorda på et enkelt vis, pluss noe annet dilldall. Meningen med dette er jo at "noe" der ute skal finne det en gang og ta kontakt.

...

6621240[/snapback]

Dette ble sendt opp for lenge siden, og det er allerede kommet svar i form av en bestemt crop-circle (den øverst til høyre http://www.ufonet.it/files/ChilbboltonBothbyLucy.jpg ). Om man tror crop-circelen er menneskeskapt eller ikke skal jeg ikke legge meg borti her.

 

Snillingen og [GDI]Raptor - back to topic!

Lenke til kommentar
har ein mistanke om at vi kjem til å utsette os sjølv lenge før nokon andre "inteligente" tar seg ein snartur innom planeten vår.

6624486[/snapback]

Word.

 

Selve Jorden er jo "doomed" allerede, så om menneskeheten skal ha en sjangs (om veldig veldig mange år) så må vi finne et sted i verdensrommet vi kan bo på. Så om vi ikke sender opp raketter og dilldall så ender vi jo opp døde uansett, så vi har ikke så mye å tape egentlig.

 

Jeg er overbevist om at det finnes liv et annet sted i universet, men tviler på at det er såpass nærme at raketten kommer fram innen 20 år. 20.000 - 1.000.000 år kanskje, hvis det er noe igjen av raketten da. :p

Lenke til kommentar

Når vi snakker om den sonden som ødegaard & co har sendt ut...Hvis den feks. skulle bli funnet av en annen sivilisasjon, hvem kan da garantere at den sivilisasjonen ikke er som Amerika? Hadde noe slikt blitt funnet her i verden ville den forsvunnet rett til et hemligholdt sted (A.K.A Area 51 feks..) og der ville den blitt forsket på...NASA hadde ikke fått vite om den en gang, og vi andre menneskene kunne bare glemme å få vite om det...Og hadde det blitt released til allmennheten ville det bare blitt konspirasjonteorier osv...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er lurt å utforske verdensrommet, for hvis vi sender ut sonder nå, kan vi(når vi har lagd romskip som kan fly fort) vite hvor vi kan lage en koloni, og utnytte de resurser som finnes.

 

Utforsking av verdensrommet, kan også vise om det finnes asteroider som er på vei mot jorden som vi burde beskytte oss mot.

Lenke til kommentar

Jeg synes utforsking av rommet er veldig lurt (for ikke å snakke om spennende!)

Det er sant at vi har veldig mye å miste, skulle vi få kontakt med romvesener, men samtidig har vi minst like mye å vinne. Man vinner aldri om man aldri prøver. og hvis denne nye rasen er *så* overlegne, er vi vel neppe en trussel, så grunnen til å drepe alt liv på jorden (som allerede er ganske svak) blir svekket enda mer.

Lenke til kommentar
Når og hvor i middelalderen var det flere som lurte på om det var verdt å utforske jorda?
Husk at på den tiden så var det også mange som trudde at jorden var flat.
Nei, det var ingen i middelalderen som trodde jorda var flat. Dette er en moderne myte som ble funnet opp av en forfatter på 1800-tallet, men det er altså en helt feil myte. Folk har visst at Jorda var rund i et par tusen år.

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...