Gå til innhold

Hvordan fungerer det integrerte lydsystemet?


Anbefalte innlegg

Hei, på mitt hovedkort har jeg integrert 7.1 surround. Men jeg vet ikke helt hvordan det tekniske foregår i forhold til et pci-lydkort som man kjøper separat. Separate lydkort har integrerte lydprosessorer, men det på hovedkortet, har det også en integrert lydprosessor, eller kjører den ved hjelp av cpu? Kan noen forklare litt på det tekniske når det gjelder forskjellen på integrerte lydsystemer og pci-lydkort? Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Et integért lydkort vil fungere som et eget lydkort, bortsett fra at det kan bli avslått i BIOS, og at driverene følger med i pakken til hovedkortet. Ytelsemessig skal det ikke være forskjell. Slike lydkort er i de fleste tilfeller mer enn gode nok. Jeg bruker selv et slikt.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Integrert lydkort er kun onboard lyd codec, og det bruker naturligvis cpu cycles fra cpuen .

6620768[/snapback]

 

Men den codecen kan fungere som en prosessor siden den er hardware-basert, ikke sant? Jeg mener, cpu'en får mindre å gjøre når lyden går gjennom denne codecen, eller?

 

Er det ikke noe DMA involvert her, Direct memory access slik at denne codecen kanskje laster lydfiler inn direkte fra Ram uten innblanding fra cpu eller noe?

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Et integrert lydkort bruker ikke PCI-busen men har en direktelink til brikkesettet som kalles AC-link, de fleste AC97 lydkort har meget

begrenset prosessorkraft og har stort sett bare støtte for EAX 1.0 og

Directsound3D (mange støtter ikke noe annet en stereo lyd) S/N ratioen (forholdet mellom signal/støy) er som regel også dårlig, noe som kan gi susing og elektronisk støy. AC97 lydkort har som regel

også et ganske spinkelt lydbilde som kan minne om lydbildet til en kassetspiller.

 

Litt om AC97

Lenke til kommentar

Hvis jeg installerer et separat lydkort på en pci slot, vil jeg da få mindre belastning på chipsettet, mindre varme produksjon osv da lyden prosesseres i lydkortet? Lurer på om jeg får plass til to skjermkort senere, jeg har bare 2 pci slots ledig og dem står farlig nær pci ex16 slotene.

Lenke til kommentar
Integrert lydkort er kun onboard lyd codec, og det bruker naturligvis cpu cycles fra cpuen .

6620768[/snapback]

Det bruker faktisk ofte å være egen brikke på hovedkortet, lydprosessor altså.

6620815[/snapback]

 

Å? Har du peiling hvor jeg kan finne denne? Hvor den er plassert.

6620826[/snapback]

Sjekk ut hvilken brikke det er på hovedkortet, og sjekk ut i brukermanualen.

 

For eksempel på mitt Asus A8N SLI Deluxe er det ALC850. Den sitter ved PCI-sporene.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at onboard sound er ok til windows lyd , lytte på web radio og slike ting , mao business/kontor PC.

Mere heavy lydbruk og kritiskt lytting som film , 'hifi' musikk , spill osv - med minimal 'stjeling av cpu cycler - bruk lydkort .

Unntaket til dette er kanskje soundstorm som var integrert på nforce2 Ultra400 kort fra nvidia .

Lenke til kommentar
Integrert lydkort er kun onboard lyd codec, og det bruker naturligvis cpu cycles fra cpuen .

6620768[/snapback]

Det bruker faktisk ofte å være egen brikke på hovedkortet, lydprosessor altså.

6620815[/snapback]

 

Å? Har du peiling hvor jeg kan finne denne? Hvor den er plassert.

6620826[/snapback]

Sjekk ut hvilken brikke det er på hovedkortet, og sjekk ut i brukermanualen.

 

For eksempel på mitt Asus A8N SLI Deluxe er det ALC850. Den sitter ved PCI-sporene.

6620874[/snapback]

 

OK skal sjekke på hovedkortet, kult Hvis jeg finner den da kan jeg sammenligne dens egenskaper opp mot et lydkorts!?!

Lenke til kommentar
Sjekk ut hvilken brikke det er på hovedkortet, og sjekk ut i brukermanualen.

 

For eksempel på mitt Asus A8N SLI Deluxe er det ALC850. Den sitter ved PCI-sporene.

 

Jeg fant, jeg fant hehe. Det er en liten brikke på venstre side på hovedkortet som heter Realtek AD1988B som støtter 7.1 surround lyd. Den ligger rett til venstre ved PCIEX16_2 sokkelen helt ytterst på kanten.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...