Gå til innhold

ATI Radeon 9800 med TV-Out og Linux Xorg


Anbefalte innlegg

Emnet faller mellom to kategorier, originaltråd er: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=612575

 

Jeg har et oppsett med et ATI Radeon 9800 skjermkort med TV-Out. Dette er koblet til en LCD skjerm og en TV skjerm.

 

I Windows finnes en funksjon kalt Theater Mode som gjør at alle filmer jeg setter på blir blåst opp til fullscreen på TV-displayet og lar meg jobbe tilnærmet uforstyrret på LCD skjermen på samme pc.

 

Jeg prøver å få til et tilnærmet oppsett på linux og har isolert det til to muligheter:

 

1. Dual Head

 

I denne modusen har LCD skjerm og TV display hvert sitt skrivebord og hver sin oppløsning.

Her må jeg flytte musen til TV displayet og lete frem filmen der. Dette fungerer ihvertfall, men siden jeg ikke har noen høyoppløsnings-TV blir dette fort vanskelig og jeg tror derfor ikke dette er veien å gå.

 

2. Big Desktop

 

En annen mulighet er å sette på såkalt Big Desktop som skal strekke skrivebordet over begge skjermene. Dette gjøres via Option "DesktopSetup" "horizontal" i xorg.conf.

Det er her jeg støter på problemer. Jeg har prøvd mange forskjellige konfigurasjoner, men ender opp med en grå skjerm på TV og ingen mulighet til å flytte musen fra PC display til TV. En merkelig sak her er at jeg kan flytte musen til TV-display (og se den) i GDM login skjermen, men etter at jeg har logga inn er musen murt inn i LCD skjermens fire sider.

 

Utdrag fra xorg.conf:

 

Section "Monitor"
       Identifier   "aticonfig-Monitor[0]"
       Option      "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
       Option      "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
       Option      "DPMS" "true"
EndSection

Section "Device"
       Identifier  "aticonfig-Device[0]"
       Driver      "fglrx"
       Option      "DesktopSetup" "horizontal"
       Option      "TVFormat" "PAL-B"
       Option      "OverlayOnCRTC2" "1"
       BusID       "PCI:2:0:0"
EndSection

Section "Screen"
       Identifier "aticonfig-Screen[0]"
       Device     "aticonfig-Device[0]"
       Monitor    "aticonfig-Monitor[0]"
       DefaultDepth     24
       SubSection "Display"
               Viewport   0 0
               Depth     16
               Modes    "1280x1024" "1024x768" "800x600"

       EndSubSection
EndSection

 

Har noen andre prøvd dette med mer hell og har lyst til å dele er jeg svært takknemlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...