Gå til innhold

samba, statisk IP?

Gjest Slettet+142

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+142

ehm... 2spørsmål

#1:

har lest denne guiden, men finner ikkje samba på maskinen...

må man installere sånt selv?

#2:

og...

kordan får man statisk IP på linux'n?

kjører Ubuntu (LAMP) Server 6.06

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noe jeg ikke har fått med meg av funksjoner her?! Jeg mente at statsik lokal IP måtte settes på maskina jeg.

6620349[/snapback]

Strengt tatt nei, du kan også bruke reservering på DHCP-serveren. Gevinsten av dette er liten i små miljøer, men du kan spare en masse arbeid i store miljøer dersom du f eks blir nødt til å bytte IP-serie® av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
ehm... 2spørsmål

#1:

har lest denne guiden, men finner ikkje samba på maskinen...

må man installere sånt selv?

#2:

og...

kordan får man statisk IP på linux'n?

kjører Ubuntu (LAMP) Server 6.06

6618665[/snapback]

Kort fortalt: RTFM

http://wiki.ubuntu.com

http://help.ubuntu.com

Start her

To install the default LAMP stack in Ubuntu 6.06 LTS (Dapper Drake)

If you did not use the LAMP installer option from the server cd but want to install those same packages without having to reinstall your operating system, use any method to install the following packages

apache2 php5-mysql libapache2-mod-php5 mysql-server

All of those packages are in the Ubuntu 6.06 LTS (Dapper Drake) main repository. Once LAMP is installed, you need to set a mysql root password and then, depending on your web application, create a database, user and password. That's it!

To configure your ethernet device with a static IP address and custom configuration, some more information will be required. Suppose you want to assign the IP address 192.168.0.2 to the device eth1, with the typical netmask of 255.255.255.0. Your default gateway's IP address is 192.168.0.1. You would enter something like this into /etc/network/interfaces:

iface eth1 inet static

address 192.168.0.2

netmask 255.255.255.0

gateway 192.168.0.1

In this case, you will need to specify your DNS servers manually in /etc/resolv.conf, which should look something like this:

search mydomain.com

nameserver 192.168.0.1

nameserver 4.2.2.2

The search directive will append mydomain.com to hostname queries in an attempt to resolve names to your network. For example, if your network's domain is mydomain.com and you try to ping the host “mybox”, the DNS query will be modified to “mybox.mydomain.com” for resolution. The nameserver directives specifiy DNS servers to be used to resolve hostnames to IP addresses. If you use your own nameserver, enter it here. Otherwise, ask your Internet Service Provider for the primary and secondary DNS servers to use, and enter them into /etc/resolv.conf as shown above.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...