Gå til innhold

Xbox 360 og HD - varierende kvalitet?


TCi

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tak i et VGA-apapter til min 19" LCD-skjerm (Samsung SyncMaster 913b), grunnet at jeg ville teste hvordan HD ble på den. Kjører 1280x1024.

 

Forskjellen er merkbar såklart, alt blir skarpere og teksturene mer detaljerte. Jeg har nå testet en rekke spill:

 

- Burnout Revenge

- Tomb Raider Legend

- Ghost Recon Advanced Warfighter

- Hitman Contracts

- Kameo Elements of Power

- King Kong

- NFS Most Wanted

- Table Tennis (demo)

- Dead Rising (demo)

- Saints Row (demo)

- Elders Scroll Oblivion

 

Av disse merket jeg mest forskjell i Ghost Recon Advanced Warfighter, Burnout Revenge og Kameo Elements of Power. Det som imponerte mest av disse var uten tvil Burnout Revenge.

 

Altså det jeg vil bare sjekke med dere der ute, er om dere også merker at det er veldig varierende hvor godt HD er utviklet i de forskjellige spillene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp tatt å testet Perfect Dark Zero også på en bane. Ikke helt i toppen dette heller, men bedre enn blant annet: NFS Most Wanted, Elders Scroll Oblivion og Tomb Raider Legend. Etter det jeg kan se iallefall.

 

Av de som virkelig vil teste HD-gaming, så gå for Burnout Revenge og Ghost Recon Advanced Warfighter. Disse oser det HD av. Ellers er det stort sett bare "gimmick-HD" utviklere har satt opp føler jeg.

Lenke til kommentar
Har nettopp tatt å testet Perfect Dark Zero også på en bane. Ikke helt i toppen dette heller, men bedre enn blant annet: NFS Most Wanted, Elders Scroll Oblivion og Tomb Raider Legend. Etter det jeg kan se iallefall.

 

Av de som virkelig vil teste HD-gaming, så gå for Burnout Revenge og Ghost Recon Advanced Warfighter. Disse oser det HD av. Ellers er det stort sett bare "gimmick-HD" utviklere har satt opp føler jeg.

6618205[/snapback]

 

Hmmm.. har testa så mangt. Og Perfect Dark Zero er blant de værre med tanke på HD og nextgen gaming, synes jeg. Har spilt igjennom hele spillet. Ikke rart diskusjonene går friskt her på forumet i blant - vi ser alle med litt forskjellige øyne. :)

 

Ellers enig at Ghost Recon er blant de bra.

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar
Ellers er det stort sett bare "gimmick-HD" utviklere har satt opp føler jeg.

6618205[/snapback]

Spillene er i HD, jeg tror (uvitende?) forbrukere må ta store deler av skylden for hypen. HD-oppløsning blir ofte noe feilaktig omtalt som "HD-kvalitet". Det blir feil fordi HD ikke nødvendigvis forteller noe om kvaliteten, kun om oppløsningen. Den gamle Xboxen hadde også muligheter til å spille i HD, men 360 leverer selvsagt bedre grafikk selv om oppløsningen er den samme. Forskjellige spill vil alltid levere forskjellig nivå av grafikk. På samme måte kan man si at Duke Nukem 3D i 1280*720 ikke ville blitt like bra som F.eks Far Cry i samme oppløsning. Med andre ord, oppløsning er ikke alt. ;)

 

Vi har jo hatt høy oppløsning på PC i årevis, men det er først nå når høy oppløsning har fått et "hot" navn at det har blitt et tema.

Lenke til kommentar
Ellers er det stort sett bare "gimmick-HD" utviklere har satt opp føler jeg.

6618205[/snapback]

Spillene er i HD, jeg tror (uvitende?) forbrukere må ta store deler av skylden for hypen. HD-oppløsning blir ofte noe feilaktig omtalt som "HD-kvalitet". Det blir feil fordi HD ikke nødvendigvis forteller noe om kvaliteten, kun om oppløsningen. Den gamle Xboxen hadde også muligheter til å spille i HD, men 360 leverer selvsagt bedre grafikk selv om oppløsningen er den samme. Forskjellige spill vil alltid levere forskjellig nivå av grafikk. På samme måte kan man si at Duke Nukem 3D i 1280*720 ikke ville blitt like bra som F.eks Far Cry i samme oppløsning. Med andre ord, oppløsning er ikke alt. ;)

 

Vi har jo hatt høy oppløsning på PC i årevis, men det er først nå når høy oppløsning har fått et "hot" navn at det har blitt et tema.

6618698[/snapback]

Stemmer det at alle spillene som kommer til 360 skal være HD-klare samt 2xFSAA (om det ikke var 4x). PC-en har hatt dette i mange år ja, sant det. Xbox har støttet 720p i noen få spill, men ytelsen var problemet. Nå med mer kraft under panseret kan vi trygt si at HD-gaming er der det skal være (iallefall en god start).

 

HD-kvalitet er egentlig litt feil som du nevner, det er jeg enig i. Kvaliteten er avhengig av utviklerene. Det er bare oppløsningen som blir bedre og ikke noe annet.

 

Jeg er ingen pådriver for HD selv, hittil føler jeg bare at dette er et "billig" markedsføringstriks. Ble litt overrasket over hvor mye denne kvaliteten varierte i spillene jeg testet. Virker som noen bare fører spillet sitt akkurat over dette kravet MS har for 360 og dens spill. Såklart kan man nyte spillene mer med HD-skjerm, det skal jeg ikke nekte for.

 

Uansett blir HD om noen få år en standard innen spill hos konsollene. Wii blir ikke i denne generasjonen, men Nintendo kommer etter i neste konsoll igjen. Da har vel vi alle gått over til en HD-skjerm også :)

Lenke til kommentar
Stemmer det at alle spillene som kommer til 360 skal være HD-klare samt 2xFSAA (om det ikke var 4x). PC-en har hatt dette i mange år ja, sant det.

4xAA var kravet, men dette har dem gått bort ifra, selv 2xAA er nå ikke et krav. Også med oppløsning er kravet satt ned og det er spill ute som ikke oppfyller 720p (1280x720), men det må dog være høyere enn SD oppløsning.

PGR3 kjøres f.eks i ~576P med 2xAA, mens GoW vil ikke ha noe AA, men sann 720p oppløsning.

Lenke til kommentar
Stemmer det at alle spillene som kommer til 360 skal være HD-klare samt 2xFSAA (om det ikke var 4x). PC-en har hatt dette i mange år ja, sant det.

4xAA var kravet, men dette har dem gått bort ifra, selv 2xAA er nå ikke et krav. Også med oppløsning er kravet satt ned og det er spill ute som ikke oppfyller 720p (1280x720), men det må dog være høyere enn SD oppløsning.

PGR3 kjøres f.eks i ~576P med 2xAA, mens GoW vil ikke ha noe AA, men sann 720p oppløsning.

6620092[/snapback]

 

 

Oisann, det var jeg ikke klar over, trodde PGR bare kjørte uten AA jeg. Men viss GoW blir som på screenshots så er jeg fornøyd jeg, AA har jeg forresten aldri kjørt med når det gjelder pc spilling heller :)

Lenke til kommentar
Stemmer det at alle spillene som kommer til 360 skal være HD-klare samt 2xFSAA (om det ikke var 4x). PC-en har hatt dette i mange år ja, sant det.

4xAA var kravet, men dette har dem gått bort ifra, selv 2xAA er nå ikke et krav. Også med oppløsning er kravet satt ned og det er spill ute som ikke oppfyller 720p (1280x720), men det må dog være høyere enn SD oppløsning.

PGR3 kjøres f.eks i ~576P med 2xAA, mens GoW vil ikke ha noe AA, men sann 720p oppløsning.

6620092[/snapback]

OK, egentlig greit for uviklere at de slipper å måtte tweake motorene bare for å få rett ytelse i spill med FSAA.

Lenke til kommentar

PGR3 kjøres f.eks i ~576P med 2xAA, mens GoW vil ikke ha noe AA, men sann 720p oppløsning.

6620092[/snapback]

 

Det stemmer vel ikke helt. 576p er jo PAL oppløsning. PGR3 kjører høyere enn det, dog ikke helt 720P etter hva jeg har skjønt. 1024*768 eller noe rundt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...