Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Folk trenger passord for å hente noe fra meg.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Når jeg sitter i LAN med andre og de skal hente noe fra meg som jeg har delt (i windows liksom) så trenger de passord. Det kommer opp en liten rute som det står noe sånt: Brukernavn: Gjest også passordet, men jeg vet ikke passordet. :no:

 

Så lurte jeg på om det går ann å fjerne dette?

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har på enkel fildeling og gjest kontoen er aktivert. Det kommer opp at man må ha passord fortsatt.

6617532[/snapback]

 

Regner med at du kjører windows XP. Det du må sannsynligvis gjøre er å gå på lokale sikkerhetsinnstillinger og skru av "nekt tilgang til denne datamaskinen fra nettverket" og ta vekk gjest der.

 

Du finner det her: kontrollpanel --> admistrative verktøy --> lokal sikkerhetspolicy --> lokale policyer --> tilordning av brukerrettigheter --> nekt tilgang til denne datamaskinen fra nettverket --> ta vekk gjest.

 

Håper det var forståelig! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg løste det problemet! Jeg fant ut hva man skulle skrive inn for å få tilgang på "delte ressurser".

 

For å finne ut hva jeg skulle skrive inn i navneboksen gikk jeg inn på C-disken og på "documents and settings". Så så jeg hva brukernavnet het. Merkelig nok ikke det samme som kommer opp på "velkomst-skjermen" når vi kan velge bruker. Så skrev jeg inn navnet jeg fant og det vanlige passordet (det som jeg skriver for å få maskinen til å logge på).

 

Det funket for meg, gjør det det for deg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg har på enkel fildeling og gjest kontoen er aktivert. Det kommer opp at man må ha passord fortsatt.

6617532[/snapback]

 

Regner med at du kjører windows XP. Det du må sannsynligvis gjøre er å gå på lokale sikkerhetsinnstillinger og skru av "nekt tilgang til denne datamaskinen fra nettverket" og ta vekk gjest der.

 

Du finner det her: kontrollpanel --> admistrative verktøy --> lokal sikkerhetspolicy --> lokale policyer --> tilordning av brukerrettigheter --> nekt tilgang til denne datamaskinen fra nettverket --> ta vekk gjest.

 

Håper det var forståelig! :)

6618963[/snapback]

Skulle bare teste for gøy om dette funket og fikk en stor overraskelse. Jeg fant ikke lokal sikkerhetspolicy under administrative verktøy. Sitter riktig nok på fam. PC'n og håper ikke min PC har samme problemet. Har noen anelse om hva som er galt?

Lenke til kommentar

En liten advarsel: Ikke gi bort brukernavn/passord til brukeren du selv logger inn med og helst ikke brukernavnet til en bruker med h0yere makt enn "guest".

 

Dersom noen pA samme LAN som deg fAr u/p for din bruker (som er en administrator) er det ikke grenser for hva han har tilgang til.

 

Så når du har skrevet det i CMD så er passordet: passord

 

?

6622273[/snapback]

Ja.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
En liten advarsel: Ikke gi bort brukernavn/passord til brukeren du selv logger inn med og helst ikke brukernavnet til en bruker med h0yere makt enn "guest".

 

Dersom noen pA samme LAN som deg fAr u/p for din bruker (som er en administrator) er det ikke grenser for hva han har tilgang til.

 

Så når du har skrevet det i CMD så er passordet: passord

 

?

6622273[/snapback]

Ja.

6623173[/snapback]

Så da anbefaler du med andre ord å lage en begrenset-gjestekonto før man deler ting på et LAN?

 

Jeg var på et LAN en gang der en fyr hadde delt hele C-disken. Hadde det ganske gøy med å legge inn mapper på skrivebordet hans for å så tilfeldigvis si til han at han hadde et "icon-virus".

Lenke til kommentar

Til slikt b0r du ha en veldig begrenset konto ja. Og husk ogsA A ha full kontroll over alle andre brukere pA din maskin og deres passord.

NAr jeg pleide A gA pA public LAN for en del Ar siden pleide jeg A se hvor lett det var A komme inn pA maskinene til "nybegynnere".

 

Administrator kontoen uten passord, en bruker med samme navn som maskinnavnet uten passord, brukernavnet ogsA som passord, lese av brukernavn fra "this computer is locked" skjermen og tippe passord, se passord bli skrevet inn fra fem meters hold nAr passord er "qwe" eller "123456". Og etter A ha sett gjennom bAde disker, maksinvarelisten, delete mapper og brukere gikk jeg bort til de og forklarte hva jeg egentlig kunne ha gjort og hva de burde gj0re.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...