Gå til innhold

Forskjeller i oktan i Europa og USA


Anbefalte innlegg

Normal oktan på bensin i Norge er 95, mens blant annet Jet selger bensin som er på 92. Det blir generelt oppfattet som lite fornuftig fordi en bruker relativt mye mer bensin i forhold til hvor mye en sparer på den lavere prisen.

 

I tillegg har det vært snakk om at bensin med såpass lav oktan ikke er utpreget bra for en god del motorer.

 

Hvorfor er det slik at standard oktan-nivå på bensin i USA er 87? Har de andre motorer, eller bare lever de med det fenomenet at aksellerasjonen ikke er helt god? (Har kjørt V6-er der borte som hadde en aksellerasjon omtrent som en gammel Renaut 5 vi hadde...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå eier ikke jeg noen bil så det kan hende jeg tar feil, men jeg tror det kyrsjo sier stemmer. Det finnes to måter å regne oktantallet Research Octane Number(RON) og Motor Octane Number (MON). MON har vanligvis en verdi 10-12 enheter lavere enn RON. I Europa måler vi tallet i RON, men i USA bruker man gjennomsnittet av RON og MON. USA har derfor en verdi på sine bensinpumper som ligger 5-6 enheter under Europa.

Lenke til kommentar
(Har kjørt V6-er der borte som hadde en aksellerasjon omtrent som en gammel Renaut 5 vi hadde...)

6615184[/snapback]

Det kommer av at det er effekt som bestemmer akselerasjonen. Amerikanske biler og dieselmotorer kan ha så mye dreiemoment de bare vil, men det spiller ingen rolle så lenge det kommer på lave turtall.

Lenke til kommentar

Høyere oktan sier at bensinen er mindre antennelig. Skal mer trykk/varme til for at den tenner. Grunnen til at 98 kom er at når det kom nyere og heftigere motorer hvor trykket inni sylinderen blir voldsomt stort før tennpluggen gnistrer (spesiellt turbocharga motorer) så kunne 95 antenne før pluggen gnistra pga trykket og varmen. Pga dette forsvinner sylinderen nedover igjen. Når dette skjer lager motoren en ganske rar lyd og det er ikke direkte sunt.

 

Du kan kjøre på høyere oktan enn motoren er beregnet for uten at den tar noe skade, sålenge tennpluggen får tennt bensina, men ikke alltid lavere av overnevnte årsaker. Selv om de fleste motorer faktisk greier seg på 95 selv om den er beregnet på 98, men ikke alle.

 

Hvorfor skal USA ha så ekstremt lett antennelig drivstoff?

Lenke til kommentar

Car Bible har svaret

Octane and altitude

 

The higher the altitude above sea level, the lower the octane requirement. As a general rule of thumb, for every 300m or 1000ft above sea level, the RON value can go down by about 0.5. For example an 85 octane fuel in Denver will have about the same characteristics as an 87 octane fuel on the coast in Los Angeles. As a practical example of this, I currently live in Salt Lake City which is at around 4,200ft. We travel to Las Vegas from time to time which is at around 2,000ft. Our Subaru has a minimum octane requirement of 89 at sea level - so about 87 where we live. Last time we drove to Vegas, the petrol station we stopped at had run out of 'premium' products so we had to fill up with 85 octane. This, combined with the drop in altitude caused the 'check engine' light to come on because we'd effectively taken the engine from 87 octane at altitude to the equivalent of 83 octane at altitude - way below the minimum required by our car.

Octane and power

 

It's a common misconception amongst car enthusiasts that higher octane = more power. This is simply not true. The myth arose because of sportier vehicles requiring higher octane fuels. Without understanding why, a certain section of the car subculture decided that this was because higher octane petrol meant higher power.

The reality of the situation is a little different. Power is limited by the maximum amount of fuel-air mixture that can be jammed into the combustion chamber. Because high performance engines operate with high compression ratios they are more likely to suffer from detonation and so to compensate, they need a higher octane fuel to control the burn. So yes, sports cars do need high octane fuel, but it's not because the octane rating is somehow giving more power. It's because it's required because the engine develops more power because of its design.

There is a direct correlation between the compression ratio of an engine and its fuel octane requirements. The following table is a rough guide to octane values per engine compression ratio for a carburettor engine without engine management. For modern fuel-injected cars with advanced engine management systems, these values are lowered by about 5 to 7 points.

Compression ratio Octane

5:1 72

6:1 81

7:1 87

8:1 92

9:1 96

10:1 100

11:1 104

12:1  108

Lenke til kommentar

Kjører selv på 87 her i statene, i en 99 Chrysler Concorde 3,2 V6. Går flott, det. Det er det som er standard - silver er 89 og gold er 91 oktan. Som mange har påpekt står det (R+M)/2 på pumpene.

 

Amerikanske motorer har også tenningen justert for lavere oktantall, svjv. Jo høyere oktantall, jo tidligere må blandingen antennes for å unngå detonasjon. Slik er det i allefall på flymotrer, som går på 100 oktan.

Lenke til kommentar

Er vel kompresjonen som er det største problemet ved for lav oktanverdi. Ved altfor lav oktan selvantenner den før tennpluggen tenner (såkallt "dead banking") pga at trykket som ble bygget opp av stempelet som går opp ble så stort.

 

Høyytende motorer har gjerne større kompresjon, spesiellt hvis luft blir trøkka inn fra en turbo. Derfor trenger de høyere oktan for å ikke selvantenne. Bensinen selv gir ikke motoren mer effekt :).

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...