Gå til innhold

Fotokonkurransen 7. runde: Kveldslyset


Anbefalte innlegg

Hei

 

Beklager litt sein start av konkurransen siden jeg rotet litt med startpunktet.

Vel dette er runde 7 av fotokonkurransen og temaet denne gangen er:

 

KVELDSLYS / KVELDSSTEMNING

 

*****

 

BILDENE SER DU HER

 

*****

 

Som sentimenta viste i forrige runde var et enkelt og konsist tema oppskriften på mange bidrag.

Det er sommer og hele landet har glimrende sommervær med tilhørende vakkert lys når dagen går mot hell. Dette er en oppfordring til å komme deg ut å ta bilder på et av døgnets beste tid for fotografering. Bruk lyset for det det er verd.

 

Emnet er nokså åpent som du skjønner. Det kan være alt fra motiv/landskapt belyst av det gyllene lyset eller rett og slett en vakker solnedgang.

Som sagt, været bør være slik at alle (veldig mange) får muligheten i sommervarmen til å sanke inn bidrag.

 

Dessuten har vi som du ser fått nytt forumkategori - Konkurranser :)

 

Reglene for konkurransen:

1. Du må være fotografen bak bildet.

2. Bildet må være tatt mellom fredag og søndag.

3. Du står fritt til å tolke temaet.

4. ”Stemmefisking” er ikke tillatt.

5. Filstørrelse: MAKS 350KB.

6. Bildestørrelse: Lengste side skal max være 1280 piksler.

7. Bilder som tidligere er postet, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder mens konkurransen pågår, vil bli diskvalifisert.

8. Du kan KUN benytte ett bilde i konkurransen.

9. Arrangøren har ikke anledning til å delta.

 

Konkurransen ble avsluttet søndag 6. august, klokken 23:59.

Etter at konkurransen er avsluttet, blir bildene lagt ut i bildekritikken med poll for avstemming.

 

Tidligere konkurranser:

6. Tema: Natur - Bilder

5. Tema: Humor - Bilder

4. Tema: Musikk - Bilder

3. Tema: Bevegelse - Bilder

2. Tema: Vann - Bilder

1. Tema: Arkitektur - Bilder

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor går grensen for kveldslys? Etter solnedgang også?

6618929[/snapback]

Hvor grensen går må vel fotografen selv avgjøre? Vi har jo ikke definert hva kveld er heller. Spurte noen her om når de mener det er kveld, flere av dem mener etter kl 19, men da er det jo fortsatt lyse dagen her i alle fall... Men andre steder er det jo helt andre lysforhold på det tidspunktet. Så om bildet er natt før eller etter solnedgang spiller vel ikke så stor rolle vil jeg tro. Jeg antar fotografen selv må avgjøre hva som er kveldslys alt etter hvor han befinner seg. :hmm:

Lenke til kommentar

Enig med magneska om det Stranda-bildet Jeg liker det godt, men det er noe galt med fargene, og jeg syns det mangler skarphet på knausen og at utsnittet er litt klaustrofobisk. Ole-Bjorn er faktisk bildet jeg hadde tenkt å prøve meg på, men ikke rakk. :) Jeg syns imidlertid det virker skjevt, og i en fotokonkurranse er jo det ganske utilgivelig... må se litt nærmere på det, for det kan jo være en illusjon.

 

For meg er det ingen klar kandidat som peker seg ut denne gangen... Dog ser jeg jo at mange andre har falt for et bilde av grantrær. ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Stranda og Ole-Bjorn er sterke Innslag!

6625727[/snapback]

Personlig synes jeg at bildet "Stranda" ser noe unaturlig og kunstig ut! Det er liksom noe med fargene og lyset som ikke stemmer helt!? Bortsett fra det så er motivet veldig bra!

6627253[/snapback]

Jah, ser ut som det er litt photoshopa eller litt for mey redigert.

Lenke til kommentar

Jeg synes denne konkurransen hadde blitt utrolig mer interessant hvis folk faktisk kommenterte f. eks hva de synes er bra med det bildet de stemmer på. Mener ikke at det skal være en forutsetning for å stemme, men det hadde vært ganske så givende. Nå blir det hele særdeles anonymt og kjedelig, med så å si ikke en eneste kommentar til noe som helst! Denne tråden er jo helt død...

Lenke til kommentar

ok, jeg skal ta magneska på ordet å kommentere alle bildene :p Ikke ta det ille opp, det er bare hva jeg mener..Vi har alle forskjellige meninger, og jeg forteller mine =)

 

"Et lys i mørket" - Litt kjedelig med med et lys midt i bildet, enkelt å greit :p

 

"Solnedgang tatt i Nordfjorden" - Ga meg ikke det unike wow! Det er heller ikke noen spesielle farger i bildet. Minner om et snapshot for å vise hvordan været er..

 

"Stranda" - Dette bildet liker jeg. Det har ekstremt råe farger, og deler av bildet ser helt kunstig ut, noe jeg liker. Er det fra en annen planet? :p

"Vålandstårnet" - Mørkt bilde, kjedelig motiv. Jeg kniper igjen øyene for å se om det virkelig er noe på bildet...

"Tre Gode Venner" - Får lite kveldsstemning av dette..Mer som et snapshot av barna på badetur..

''De ensomme tre'' - Jeg elsker lowkeys, så dette faller i smak... Det er fine former og farger på dette bildet...

"Ole-Bjorn" - Tja, i og for seg bra...Men jeg syns noen av lysene ødlegger bildet, di tar opp litt for mye negativ oppmerksomhet....Himmelen er fin though!

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar

God forslag magneska og fint initiativ Antarctica. Sikker på de som har tatt bildene setter pris på slik feedback. Og helt mange flere.

Men så er det det med de som har deltatt selv da? Men en slik oppramsing vil det bli kinkig når man kommer til bildet en selv har tatt. Å utelate å kommentere kun det, vil jo unektelig bli litt avslørende også ;)

Å velge ut et par bilder å kommentere kanskje?

 

Uansett, jeg hadde også håpet det blir mer 'blest' om bidragene mens konkurransen pågår og ikke bare en grattis når runden er over til vinneren.

 

(og jeg tar en runde med kommentarer om litt.... :))

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Jeg synes denne konkurransen hadde blitt utrolig mer interessant hvis folk faktisk kommenterte f. eks hva de synes er bra med det bildet de stemmer på. Mener ikke at det skal være en forutsetning for å stemme, men det hadde vært ganske så givende. Nå blir det hele særdeles anonymt og kjedelig, med så å si ikke en eneste kommentar til noe som helst! Denne tråden er jo helt død...

6632574[/snapback]

Jeg er enig i dette. Men av grunner som Ragamuffin nevner, kan det være grunner som gjør det litt vanskelig å kommentere. Imidlertid ser det ikke ut til å være nødvendig for meg å kommentere noen av bildene, fordi Antarctica har allerede påpekt omtrent nøyaktig det samme som jeg ville gjort. Pussig. :)

Lenke til kommentar

Jeg syns i det minste at "arrangøren" (altså vinner av forrige runde) bør kommentere alle bildene, og gjerne flere! For oss som er med er det ganske riktig vanskelig å si noe særlig, men det er et par bilder jeg har hatt veldig lyst til å kommentere, og det har jeg gjort. Skulle gjerne ha sagt noe om mitt eget også, men det er jo som kjent ikke lov.

 

Uansett slutter jeg meg til oppfordringen om å få mer diskusjon rundt bildene mens konkuransen pågår. Jeg er alltid nysjerrig på hvilke bilder man har vurdert å stemme på , og hvorfor man har bestemt seg for ikke å stemme på enkelte bilder.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg er som tidligere nevnt, veldig ny i fotoverden. Denne gangen var det "Stranda" som falt best i smak. Jeg liker skarpe og klare bilder. Med dette temaet var det kanskje ekstra stor mulighet for å få "standardbilder". Bildene kan være fine og teknisk veldig riktige, men altfor vanlige. "Ole-Bjorn" likte jeg også godt, med lys og farger som setter stemningen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...