Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Solved] PPPOE->dyndns.org adresse->eget domene?


Anbefalte innlegg

Emnetittelen litt bedre fortalt, så har jeg i dag en SDSL 2Mbit linje med fast IP, men vurderer sterkt å bytte til LOS sitt 25000/5000 fiberlinje som jeg kan få her jeg bor i Arendal (og det koster meg det samme).. men jeg har i dag et par domener jeg hoster på min egen webserver som jeg fortsatt ønsker å ha. LOS vil ikke gi meg fast IP (pålogging med PPPOE blir det), så da er jo første mulighet å bruke dyndns.org tjenesten (eller tilsvarende). Men, og det er vel egentlig det som er spørsmålet.. er det mulig å oppgi en dyndns.org (ettellerannet.dyndns.org) som "ip-adresse" istedet for en reel IP adresse der jeg hoster DNS (mydomain.com har en, joker.com styrer den andre)..?

 

Blir jo et ekstra oppslag for å komme til webserveren min, men lar det seg gjøre?

Endret av Joffer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det mulig å oppgi en dyndns.org (ettellerannet.dyndns.org) som "ip-adresse" istedet for en reel IP adresse der jeg hoster DNS (mydomain.com har en, joker.com styrer den andre)..?

6613854[/snapback]

Jepp, det er fullt mulig. Selv har jeg mitt domene hos Domeneshop, og der er DNS-pekeren satt til mitt dyndns-domene.
Lenke til kommentar

Jeg har Domeneserver på telenor linje faktisk. Fungerer greit til mitt behov.

Har laget en cronjobb som sjekker hver halvtime om jeg har fått ny IP. Har jeg det oppdaterer den box.dynalias.org automatisk.

Jeg har også box.mittdomene.net CNAMEt til box.dynalias.org. Som igjen fungerer utmerket iforhold til feks http://box.mittdomene.net eller http://www.mittdomene.net om jeg vil ha det på min webserver (apache)

 

Kort svar:

1: Du oppretter en ettellerannet.dyndns.org som holdes oppdatert iforhold til din IP

2: Du CNAMEr mydomain.com -> ettellerannet.dyndns.org

 

Og vil merke lite forskjell så lenge dynaliasen opprettholdes med riktig IP.

 

EDIT: webservern settes opp med virtualdomain så den henter riktig webside om du ønsker flere domener mot forskjellige sider på samme webserver...

Endret av Charlie
Lenke til kommentar
...

Kort svar:

1: Du oppretter en ettellerannet.dyndns.org som holdes oppdatert iforhold til din IP

2: Du CNAMEr mydomain.com -> ettellerannet.dyndns.org

 

Og vil merke lite forskjell så lenge dynaliasen opprettholdes med riktig IP.

 

EDIT: webservern settes opp med virtualdomain så den henter riktig webside om du ønsker flere domener mot forskjellige sider på samme webserver...

6613890[/snapback]

Var det jeg trodde.. og nå er det bekreftet. Da er det bare å få byttet 2Mbit'n min til en 25000/5000 fort som fy :D

 

Angående virtualdomain så er jeg helt med.. har det satt opp slik allerede.. og webserveren står bak en brannmur og alt NATes så det trenger ikke gjøres noen endringer på selve webserveren en gang :D

 

Men flott, takk for svarene begge to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...