Gå til innhold

Bygg stasjonær PC tilsvarende ytelsen på XPS M1710


Anbefalte innlegg

En XPS M1710 er som kjent ikke en av de billige laptopene, og samtidig så får man mer ytelse for pengene når man kjøper en stasjonær pc, enn ytelsen for pengene når man kjøper en laptop. Men hvor mange kroner ekstra må man ut med for å få en bærbar pc med samme ytelse som en stasjonær en?

Derfor ville jeg funnet det interessant å finne ut av følgende:

 

Hvor mye ville en stasjonær PC, som ga samme ytelse som XPS M1710, kostet?

 

 

Da tenker jeg meg en XPS M1710 med disse spesifikasjonene:

 

Prosessor:

Intel ® Core™ Duo Processor T2600 (2.16 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

 

Skjermkort

XPS 512MB NIVIDIA7® GeForce™ Go 7900 GTX

 

Skjerm

17inch UltraSharp™ WUXGA skjerm med TrueLife™ (1920 x 1200 oppløsning) - widescreen

 

Minne

2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

 

Harddisk (ca tilsvarende pris til stasjonær PC, 3,5" er vel 400GB?)

100GB (7,200 rpm) Hard Drive

 

DVD-Brenner

8X DVD+/-RW with Software (with Media)

 

 

Så det jeg vil fram til er å se prislisten på en PC som gir samme ytelse som laptoppen XPS M1710.

En fullstendig PC, med 17" LCD skjerm, kabinett, PSU, RAM, harddisk, CPU, hovedkort, vifter, minnekort-leser, DVD-brenner osv.. alt for å matche XPS M1710 i ytelse og tilbehør.

 

Da er jeg spent. :) Blir det like mye ytelse til 8000kr? Eller 18000kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal legges til, at jeg prøvde meg å "shoppe" de delene fra komplett for å se hva prisen ble. Da la jeg alt fra skjerm, mus og tastatur til vifter og PSU, altså alt som skal til for å bygge en PC fra bunnen av.

 

Prisen havnet på 25500kr..

Nå vet jeg ikke om komponentene gir like mye ytelse, men jeg har en mistanke om at de komponentene er vesentlig raskere enn de som er i XPS'en. Tok blant annet 7900GTX versjonen for stasjonære pcer, som sannsynligvis er kraftigere enn Go 7900GTX-versjonen for bærbare.

 

Men dere skjønner tegninga. Trenger litt hjelp som vet hva som gir lik ytelse fra både laptops og stasjonær.

 

Mål: XPS M1710 gir ca 8500 i score i 3DMark05. Målet er å finne prisen til en stasjonær pc bygd fra funnen av som gir like mye i score og som har tilsvarende funksjoner, som f.eks en minnekortleser, som XPS'en har.

Lenke til kommentar
Hvor mye tror du at man må ut med for å få en stasjonær pc med samme ytelse som XPS M1710? (8500 i score i 3Dmark06)

6613562[/snapback]

 

Tilsvarende Dimension PC hos dell koster 17.5k :)

Men det er med en del oppgraderinger (svinedyre hos dell), så du kan nok få det billigere andre plasser.

Lenke til kommentar
Hvor mye tror du at man må ut med for å få en stasjonær pc med samme ytelse som XPS M1710? (8500 i score i 3Dmark06)

6613562[/snapback]

 

Tilsvarende Dimension PC hos dell koster 17.5k :)

Men det er med en del oppgraderinger (svinedyre hos dell), så du kan nok få det billigere andre plasser.

6613624[/snapback]

 

For ikke å prate om at Dell har så "god" service ("service"). Som da det tok et år fra jeg reklamerte på dårlig strømforsyning til jeg faktisk fikk den. Postoppkrav har vi aldri hørt om :nei:

Lenke til kommentar

1 år?

 

Hadde du ikke den pcen i mellomtiden da?

 

 

Men 17,5k ja.. ikke så mye under XPS laptopen nei. Man må jo betale litt for mobilitet og.

 

 

 

Noen som vet om hvor stor forskjell det er på Go 7900GTX og 7900GTX kortet for stasjonær?

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...