Gå til innhold

Trenger hjelp til formatering av bærbar Pc.


Anbefalte innlegg

Jeg skal formatere en Toshiba pc, jeg skal bruke en brent home edition plate men har key som følgte med. Det er en litt gammel pc som ble kjøpt rett før usb 2.0 kom ut. Da jeg prøver å boote den fra Windows står de "Windows kan ikke lese denne disken. Disken er kanskje ødelagt, eller så bruker den et format som ikke er kombatibelt med Windows". Jeg har en 1 år gammel pc som jeg fikk denne plata av, den klarer å boote den fint. Er det meningen at en ikke kan gå inn i Biosen på bærbare eller er det bare denne pcen min?

 

Hva er problemet og hvordan kan jeg løse det?

Endret av frode_20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal formatere en Toshiba pc, jeg skal bruke en brent home edition plate men har key som følgte med. Det er en litt gammel pc som ble kjøpt rett før usb 2.0 kom ut. Da jeg prøver å boote den fra Windows står de "Windows kan ikke lese denne disken. Disken er kanskje ødelagt, eller så bruker den et format som ikke er kombatibelt med Windows". Jeg har en 1 år gammel pc som jeg fikk denne plata av, den klarer å boote den fint. Er det meningen at en ikke kan gå inn i Biosen på bærbare eller er det bare denne pcen min?

 

Hva er problemet og hvordan kan jeg løse det?

6610921[/snapback]

 

Hvilket operativsystem var på disken fra før av? Du skal kunne gå inn i BIOS på bærbar pc som på en stasjonær. Gå inn i BIOS å sjekk boot rekkefølgen, hvis den står på harddisk som første boot device, så forandrer du dette til CD, for så å sette andre boot device til harddisk. Hvis du booter da med windows CDen i, så skal den automatisk oppdage dette, og du vil antakeligvis få alternativet "Press any key to boot from CD" i noen sekunder under boot, trykk da på en tast, hvis ikke vil den forsøke å boote fra harddisken igjen. Du får da se under windows installasjonen om den finner disken din.

Lenke til kommentar
Nårr den starter, kommer "TOSHIBA" opp, noen sekunder etter kommer det hvor den laster Windows så kan jeg logge meg inn, det står ikke noen ting om "Enter Setup"

6612379[/snapback]

Da starter den fortsatt fra harddiksen. Du må inn i BIOS og sette CD som første bootdevice. For å kunne formatere systemdisken du boote fra CD (eller annen enhet). Se innlegget fra "release" for detaljer.

Lenke til kommentar
Nå har jeg stilt den in til at den skal boote fra cden først, men nårr den skal boote, lager den bare  sånn "hakke" lyder så sterter den vanligt opp igjen.

6612548[/snapback]

Tipper at CD-rom klarer ikke å lese CDèn din ? Brenn en ny med annen CD-merke/type og prøv igjen. Husk å lage den bootbar.

Lenke til kommentar
Poenget er at jeg ikke får beskjed om å gå inn i Biosen, jeg får ikkke mulighet til det.

6612473[/snapback]

 

Det er sikkert en beskjed som ikke kommer opp pga "Toshiba" logo eller lignende. Prøv å trykk på diverse taster tidlig i boot sekvensen, slå på maskinen å trykk på DEL, f1, f2, Tab osv. Det er som regel en av disse tastene. Du kan evt spørre noen som har en lignende laptop eller samme BIOS. Du skal da komme inn i BIOSen. Mange BIOSer har som standard at de viser en logo/et bilde under boot. Du kan også følge nøye med nederst på skjermen før logoen kommer om det står noe slikt som "Press DEL to enter setup" eller lignende.

 

Når den begynner å laste windows har du allerede kommet lagt forbi muligheten til å komme inn i bios. Det er derfor en tast du må trykke før den begynner å laste windows.

Endret av release
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...