Jump to content
Sign in to follow this  
AudiA4

Topp/ventildeksel, hvor mye skal boltene strammes?

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Toyota Starlet, 1,0 fra 1986.... Den har 2 bolter for toppdekslet..

 

Det svetter litt olje derifra, tenkte sikkert det bare er boltene som kanskje må strammes, idag prøvde jeg litt, og de var ganske så løse, trengte ikke mye motstand for å stramme de....

 

Det jeg lurer på...hvor mye skal jeg stramme de?...

 

(Har hørt at man kan stramme for mye, og jeg er personen som heller strammer en omdreining for mye enn lite :p )

 

(Har ikke noe moment nøkkel og lignende, derfor trenger jeg bare en ca. pekepinn.)

Share this post


Link to post

Vet ikke hvor mye de skal strammes, men strammer du for hardt risikerer du å ødelegge pakningen.

 

Ang. "for mye/for lite". Tilstrekkelig er godt nok ;)

Share this post


Link to post
Vet ikke hvor mye de skal strammes, men strammer du for hardt risikerer du å ødelegge pakningen.

 

Ang. "for mye/for lite". Tilstrekkelig er godt nok ;)

6610218[/snapback]

 

 

Hva vil du mene er tilstrekkelig da?....

 

At man merker at man må begynne å ta i litt for å stramme?

Share this post


Link to post
Stram det du kan med fingrene og ta en 2-3 omdreininger med nøkkel.

 

Du kunne sikkert ha bytta pakningen og, koster ikke mer en rundt 100 lappen.

6610473[/snapback]

 

 

Vet det ikke koster så mye, men vil helst bare få den til å svette mindre der, helst unngå arbeid på bilen denne uka, jobber en del derfor....

 

Skal få skiftet pakningen etterhvert også...

 

Mn du er sikker at 2-3 omdreininger er nok, og ikke mer enn nok, eller for lite? :p

Share this post


Link to post
Autodata sier 7 Nm.

6617550[/snapback]

Hvis du ikke har momentnøkkel da så skal du jammen være forsiktig med å stramme, 7 nm er lite :)

Share this post


Link to post
Autodata sier 7 Nm.

6617550[/snapback]

Hvis du ikke har momentnøkkel da så skal du jammen være forsiktig med å stramme, 7 nm er lite :)

6617823[/snapback]

 

Hmmmm, kanskje driti meg ut allerede da? :p

 

Ble mye mindre svetting nå, men skal få kjøpt ny pakning da... 300 ekke så mye uansett, og kanskje få tak i momentnøkkel nå også? :p

Share this post


Link to post

Det viktigste er at du trekker jevnt, ikke hvor mye du trekker.

Som de andre sier, trekk til med nevene det du klarer, og sett fast med nøkkel til du kjenner det er passe og ikke må bruke makt for å sette mere fast :)

Det holder i lange baner.. er trossalt ikke noen toppakning vi snakker om her heller.

Men som sagt, trekk jevnt, på kryss.

Share this post


Link to post
Det viktigste er at du trekker jevnt, ikke hvor mye du trekker.

Som de andre sier, trekk til med nevene det du klarer, og sett fast med nøkkel til du kjenner det er passe og ikke må bruke makt for å sette mere fast :)

Det holder i lange baner.. er trossalt ikke noen toppakning vi snakker om her heller.

Men som sagt, trekk jevnt, på kryss.

6624359[/snapback]

 

Takk for fyldig svar ;)

 

Men jeg har prøvd meg allerede før du skrev, og ga 2 runder rundt, og dro litt til rundt mens jeg merket motstand, og nå er ihvertfall motoren helt tørr, etter jeg har vaska den...

 

Får se etter jeg har kjørt med den en dag, hvordan det er da...

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...