Gå til innhold

Når oppstår kondens på vannkjølinga?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å prøve meg på vannkjøling for første gang.

Har per i dag en luftkjøling som fungerer greit da jeg drar inn kald luft utenfra huset gjennom en duct og inn i sidedøra på kabinettet. Tenkte at der hvor ducten slutter må være en genial plass for radiatoren til vannkjølinga.

Problemet er at på vinteren blir lufta i ducten svært kald, selv med innsugsviftene på lav hastighet.

I vinter målte jeg tett under 0 grader i ducten med en utetemperatur på -14 grader.

 

Spørsmålet er da ved hvilken temperatur på vannet vil jeg få kondensdannelse? Bør jeg isolere cpu blokk og slanger uansett?

 

Er helt fersk på vannkjøling, så jeg aner ikke hvilken temperatur vannet får med en gitt temperatur på lufta som kjøler radiator eller hvor langt under romtemperatur jeg kan ha på vannet før det oppstår kondens.

 

Vannkjølinga jeg vurderer er det minste MIST settet med 120mm radiator.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger nok sikkert ikke å isolere noe som helst. Kulden vil antakeligvis holde seg inni systemet, og prosessoren (og grafikkort og chipset om du også kjøler dem) vil nok sørge for en temperatur på en god del over null grader på vannet.

 

Nå har jeg veldig liten erfaring med dette, og jeg gjør bare antakelser.

Lenke til kommentar

Kondens er avhengig av luftfuktigheten i rommet. Dess lavere temperatur dessto mindre fuktighet kan luften inneholde. Overskuddsfuktigheten blir til vann (kondens) som slår seg ned på kalde flater (det er der luften er kaldest). Ha du 100% tørr luft får du heller ikke kondens.

Lenke til kommentar
Når du drar luft direkte fra utsiden vil bare konedns oppstå dersom luftfuktigheten ute er mer enn ca. 90%, altså hvis det er tåke ute.

6611470[/snapback]

Dette blir feil. Det behøver ikke være tåke ute. Problemet er når luft avkjøles (som den typisk gjør rundt kalde flater) slik at den ikke kan inneholde så mye vann (ikke ha så stor luftfuktighet). Fuktigheten vil kondenseres men trenger noe å kondenseres rundt/på, som f.eks den kalde flaten, evt. mikroskopiske støvkorn. Et typisk eksempel er bilruter som dugger når det er kaldt ute og fuktig luft inne. Evt at du puster på en kald rute, speil e.l.

Lenke til kommentar

Takker for svar, men er det noen som har prøvd noe lignende som vet om det vil dannes kondens hvis vannet har en del lavere temperatur enn rom/kabinetttemperatur.

 

Er veldig usikker på om jeg gidder isolere slanger og blokk, samt tanken på at det kan dannes kondens er jeg ikke særlig komfortabel med.

 

Dette er jo et problem jeg kun vil ha om vinteren når det er kaldt, selv om sommertemperaturen her i Tromsø er lik en dårlig vinterdag sørpå...

 

Nå har jeg en lufttemperatur på 14 grader i ducten og det skal vel ikke by på noen problemer.

Lenke til kommentar
Takker for svar, men er det noen som har prøvd noe lignende som vet om det vil dannes kondens hvis vannet har en del lavere temperatur enn rom/kabinetttemperatur.

 

Er veldig usikker på om jeg gidder isolere slanger og blokk, samt tanken på at det kan dannes kondens er jeg ikke særlig komfortabel med.

 

Dette er jo et problem jeg kun vil ha om vinteren når det er kaldt, selv om sommertemperaturen her i Tromsø er lik en dårlig vinterdag sørpå...

 

Nå har jeg en lufttemperatur på 14 grader i ducten og det skal vel ikke by på noen problemer.

6612958[/snapback]

Fare for kondens oppstår når temperaturen på kjølingen er lavere enn rommet ellers. Så lenge du ikke har aktive kjøleelementer e.l knyttet til kjøleløsningen din vil det ikke oppstå kondens. Begynner du å dra kaldere luft og eller vann inn i systemet enn romtemperatur kan det oppstå kondens.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kondens oppstår når varm(ere) luft treffer en kald(ere) overflate. Hvor mye kaldere overflaten må ver er avhengig av luftfuktigheten, men for et vanlig inneklima, så snakker vi om ca 8-10 grader før du når det såkallte duggpunktet.

 

Du kan regne ut dewpoint temperaturen mer nøyaktig her:

http://www.decatur.de/javascript/dew/index.html

 

Siden ditt opplegg her går utt på å føre kald luft mot varm maskin, og ikke omvendt, så skal det i utgangspunktet ikke være et problem. Din største risiko her er vel heller det at om f.eks. deler av hovedkortet ditt blir kjølt ned til f.eks. 5-6 celcius, og du så stopper lufttilførselen, så vil det kunen danne seg kondens i en kort periode når romtemperert luft siver inn i kabinettet og møter de kalde maskinkomponentene.

 

Jeg vil regne risikoen for dette som relativt lav, men vær dog obs på det.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...