Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ettermontering av kjørecomputer


ovea

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Er det mulig å ettermontere cruise control  i en Opel Vectra B 2.0 GL 96m?

 

Hvilke deler må man ha?

 

Er det forskjell på kjørekomputer og cruise control?

6609070[/snapback]

 

For at en cruisecontrol skal fungere tilfredstillende må du ha en sterk motor, og automatkasse.. har du dette?

Lenke til kommentar
jeg har dette... (sterk og sterk da) hva mer skal til?

jeg har en mitsu colt...

6609085[/snapback]

 

Er ikke det en 1,6 liters motor i denne?

6609136[/snapback]

 

1,6l ja, 110hk, for slappt eller?

6609184[/snapback]

 

Ja det er nok det.. Jeg vil si for en komfortabel utnyttelse av cruisecontrol må man ha 2,8-3,0 liters motor som minimum..

 

Er ikke uten grunn at det stort sett er amerikanere som kommer med cruisecontrol.

Lenke til kommentar
jeg har dette... (sterk og sterk da) hva mer skal til?

jeg har en mitsu colt...

6609085[/snapback]

 

Er ikke det en 1,6 liters motor i denne?

6609136[/snapback]

 

1,6l ja, 110hk, for slappt eller?

6609184[/snapback]

 

Ja det er nok det.. Jeg vil si for en komfortabel utnyttelse av cruisecontrol må man ha 2,8-3,0 liters motor som minimum..

 

Er ikke uten grunn at det stort sett er amerikanere som kommer med cruisecontrol.

6609224[/snapback]

 

Så en 2,3/2,4/2,5-liter med momemt er for lite ja? ... *notere bak øret*

Tviler på at min 2.3-liter sliter noe særlig med cruisecontrol gitt..

Lenke til kommentar

gudbedre... selv volvo 240 med b23 motorer kom da med cruisecontrol.

 

Har Vectra B noensinne kommet med cruisecontrol er det sikkert mulig å ettermontere i de vectraene som ikke har det. Hvor mye prakk og arbeid det er vet jeg ikke.

 

Motorstørrelse og gir har da ingenting med cruisecontrol å gjøre. Men er enig i at det kan bli litt slitsomt å gire i oppoverbakker fordi CC'n ikke klarer å holde farten i en bil med lite effekt og manuell girkasse.

Lenke til kommentar
jeg har dette... (sterk og sterk da) hva mer skal til?

jeg har en mitsu colt...

6609085[/snapback]

 

Er ikke det en 1,6 liters motor i denne?

6609136[/snapback]

 

1,6l ja, 110hk, for slappt eller?

6609184[/snapback]

 

Ja det er nok det.. Jeg vil si for en komfortabel utnyttelse av cruisecontrol må man ha 2,8-3,0 liters motor som minimum..

 

Er ikke uten grunn at det stort sett er amerikanere som kommer med cruisecontrol.

6609224[/snapback]

 

Så en 2,3/2,4/2,5-liter med momemt er for lite ja? ... *notere bak øret*

Tviler på at min 2.3-liter sliter noe særlig med cruisecontrol gitt..

6609241[/snapback]

 

Beklager om jeg såret penisforlengeren din :p

Lenke til kommentar
gudbedre... selv volvo 240 med b23 motorer kom da med cruisecontrol.

 

Har Vectra B noensinne kommet med cruisecontrol er det sikkert mulig å ettermontere i de vectraene som ikke har det. Hvor mye prakk og arbeid det er vet jeg ikke.

 

Motorstørrelse og gir har da ingenting med cruisecontrol å gjøre. Men er enig i at det kan bli litt slitsomt å gire i oppoverbakker fordi CC'n ikke klarer å holde farten i en bil med lite effekt og manuell girkasse.

6609287[/snapback]

 

Biler med crusecontrol drar fordel av automatkasse. Og en automatkasse igjen drar noe effekt ut av motoren igjen.

 

Skal bilen kunne klare å låse seg på hastigheten skikkelig bør det være litt størrelse på motoren.

 

Beklager til dere som har cruisecontrol og små biler. Dere er selvsagt untaket alle mann ;-)

 

Selv har jeg hatt en 1,6 liters motor med cruisecontrol. Det var alt for lite. Og bilen var på 105 hester.

Lenke til kommentar
Selv har jeg hatt en 1,6 liters motor med cruisecontrol. Det var alt for lite. Og bilen var på 105 hester.

6609420[/snapback]

Om det var for lite kraft etc. er jo urelevant når trådstarter spurte om det var mulig å ettermontere i Vectra B. Men nå er jo topic endret ;)

 

Btw: cruisecontrol var kjekt å ha når jeg var på ferie i stockholm. trondheim-stockholm-trondheim uten cruisecontrol hadde vært kjedlig til gassfoten

Lenke til kommentar

først lit tofftopic.

 

funker fint med cruise controll (cc) på biler med manuell og "små" motorer.

hare en audi 100 med 2,3l og manuell og cruicen fungerer fett den.

 

Husk: CC skal holde bilen i EN hastighet som oftest 80 (cruising speed)

så og si att det ikke funker med CC i små biler blir det samme som og si att det ikke går an og kjøre i 80 med de.

og for de som sier att det er tull med manuell og CC så vil jeg bare spørre Hvor mye girer dere når dere ligger i 80-90 ?? de fleste biler er laget for og kjøre i denne hastigheten når du ligger i 5/4 gir. selvfølgeligt de har høgere topp hastiget men de "kjører best" i 80-100.

 

dessuten er det ren IDIOTI og bruke CC på svingete, kronglete veier.

 

 

ON TOPIC:

 

du kan ettermontere kjørekomputer i bilen din, men jeg vill ikke anbefale det.

Det er mye jobb og som oftest koster det mer en det smaker.

 

hvis du bestemmer deg for og gjøre det så trenger du:

- nytt spedometer

- nytt ledningsnett

- en hel haug med nye sensorer (motor, girkasse, bensin system ++++)

og en del andre småting.

 

 

så min anbefaling vill være ikke gjør det, spar heller pengen til du har råd til og kjøpe deg en bil med dette utstyret

Lenke til kommentar
Selv har jeg hatt en 1,6 liters motor med cruisecontrol. Det var alt for lite. Og bilen var på 105 hester.

6609420[/snapback]

Om det var for lite kraft etc. er jo urelevant når trådstarter spurte om det var mulig å ettermontere i Vectra B. Men nå er jo topic endret ;)

 

Btw: cruisecontrol var kjekt å ha når jeg var på ferie i stockholm. trondheim-stockholm-trondheim uten cruisecontrol hadde vært kjedlig til gassfoten

6609517[/snapback]

 

Det er sant :-) Ble litt forandringer her og der..

 

Etter andres erfaringer å bedømme så skulle dette gå greit virker det som ...

 

Det har litt å si om det er ny eller gammel bil. Mine erfaringer baserer seg på en gammel bil (-82 mod).

 

Og jeg tenker på cruising med forskjellige hastigheter som 50-60-70-80-90 og ned igjen. Det er helt klart en bekvemmelig fordel å dra med å ha automatkasse om man kjører med cruisecontrol..

 

Men tilbake til topic så har ikke jeg erfaring med om vectra er sterk nok til å dra en cruisecontrol slik jeg forventer en slik enhet skal fungere..

Lenke til kommentar
og for de som sier att det er tull med manuell og CC så vil jeg bare spørre Hvor mye girer dere når dere ligger i 80-90 ??

6609636[/snapback]

 

Vel automaten i buicken vi kjørte til sverige ville ikke bestandig ligge i OD (4.gir) med lockup innkoblet. Somregel var det bare lockupen som gikk av, men i noen bakker måtte den ned i 3.gir (da med lockup). Men da var den også fullastet med 4 personer og pikkpakk.

 

Ang Vectra og kjørecomputer: hør med den lokale opeldealer'n om ledningsnett til kjørecomputer ligger klart på de modellene som er levert uten. Kan godt hende, har iallefall vært borti biler der ledningene har ligget klart. F.eks en ford jeg hadde tidligere hadde ledninger til elvindu, sentrallås og kjørecomputer, selv om bilen ikke var levert med det.

Lenke til kommentar

Ha for liten motor for cruisecontrol!?!?!?!?!? For noe tull. Som alerede påpekt så har ikke cruise control noe med gir/motor. Så vidt jeg vet så finnes det vel cruisecontrol og konstantfarts holder. Forskjel er vel i det at en kan justere fart med cruisecontrol, men konstantfart holder, gjør det som dens navnet tilsier, holder konstant fart UTEN mulighet for den justering.

 

Jeg har en A4 1.9TDi 2004 model, med cruise kontroll, og den fungerer fantastisk. Faktis får jeg en del bedre skyv når jeg akselerer med cruisecontrol enn med foten

 

Hilsen

staljin

Lenke til kommentar
Ha for liten motor for cruisecontrol!?!?!?!?!? For noe tull. Som alerede påpekt så har ikke cruise control noe med gir/motor. Så vidt jeg vet så finnes det vel cruisecontrol og konstantfarts holder. Forskjel er vel i det at en kan justere fart med cruisecontrol, men konstantfart holder, gjør det som dens navnet tilsier, holder konstant fart UTEN mulighet for den justering.

 

Jeg har en A4 1.9TDi 2004 model, med cruise kontroll, og den fungerer fantastisk. Faktis får jeg en del bedre skyv når jeg akselerer med cruisecontrol enn med foten

 

Hilsen

staljin

6613949[/snapback]

 

Best å oppdatere sine kunnskaper her tydeligvis. Min gamle sliter klarte i allefall ikke å fungere tilfredstillende. Men det er tydeligvis ikke slik med nyere biler..

 

Kan hende gamlingen fungerte bra da den var ny :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...