Gå til innhold

Annerledes klokkefrekvens (MHz)


cravenn

Anbefalte innlegg

Som dere kan se i det vedlagte bildet, har jeg høyere klokkefrekvens (flere MHz) i Fuzzy Logic 4, enn i CPU-Z.

Hva kan være grunnen til dette?

 

Edit: Nå er den nede i 2589 MHz i Fuzzy Logic 4 også..

 

Edit #2: Og nå er den oppe i 2694 MHz i Fuzzy Logic..

 

Edit #3: 2739 MHz..

post-104317-1154623032_thumb.png

Endret av Craves
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å starte Fuzzy Logic og CPU-Z flere ganger etterhverandre for å se om du får samme resultat hver gang?

 

Kanskje du har Spread Spectrum Modulated aktivert i bios. Dette er en funksjon som varierer klokkefrekvensen litt, hele tiden, for å ikke lage elektromagnetiske forstyrrelser på annet elektronisk utstyr.

 

Så jeg lurer på om det rett og slett har med dette å gjøre. Og det forklarer hvorfor de to programmene viser litt forskjellig klokkefrekvens. Bare tilfeldig når du startet de i forhold til hva frekvensen var akkurat der og da. Derfor, prøv å kopier resultatene. Blir de akkurat likedann som på bildet du har, hver eneste gang, så må det være noe annet.

 

EDIT: La først merke til nå at du har variasjoner hele tiden. Så det kan tyde på at teorien min kanskje stemmer. Prøv å se om du har denne 'Spread Spectrum' funksjonen i bios, og prøv så å deaktivere den for å se hvilke resultater du får da. Har det ikke med dette å gjøre så vet iallefall ikke jeg.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

FSB'en kan variere litt. Og siden den høye multiplieren vil det være større forskjell på hastigheten.

 

Bare tilfeldig når du startet de i forhold til hva frekvensen var akkurat der og da.

Slike programmer viser tilnærmet realtime.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Ja, Spread Spectrum bør være deaktivert så lenge man ikke merker noe problemer med annet elektronisk utstyr.

 

Og som Pels sier her, pga. av den høye multiplikatoren så vil små variasjoner i bussen gi relativt stort utslag på CPU. Selv etter Spread Spectrum er deaktivert.

 

Så for å konkludere så virker det som alt er i skjønneste orden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...