Gå til innhold

Bang for the buck - overklokk


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge en PC med mest mulig 'bang for the buck'.

 

Hva tror dere om følgende oppsett;

 

Handlevogn

 

Bør være mulig å overklokke kraftig?

 

Noen andre med alternative oppsett til under 5000,- kroner?

 

PS! Jeg har harddisk, så det trenger dere ikke inkludere i eventuelle alternative oppsett.

Endret av skumlerud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den Pentium D-CPU-en, og da jeg klokket den til helvete med et billig hovedkort, døde hovedkortet en varm død. CPU trekker veldig mye strøm, og dermed må man ha ok spenningsregulatorer med kjøling... Endte opp med å kjøpe et heftig kort til 1/3 av hele budsjettet ditt.

 

Men hvis du har luftstrøm over CPU, vil det kanskje overleve. Forvent dog ikke at maskinen blir stabil/holdbar over noe særlig mer enn 3,3GHz med luftkjøling med det oppsettet.

 

Red: Ser at du skal ha en CNPS9500-kjøler. Denne frakter vel luften forbi spenningsregulatorene og ikke ned mot dem. Ville heller gått for CNPS7700-CU for å få litt luftsirkulasjon nedi der. ;)

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Jeg har oppdatert handlelisten etter råd fra dere;

 

Oppdatert handleliste

 

Jeg har gått for et større kabinett med 3 vifter innstallert (ja, jeg vet det er harry som f..., men husk mottoet :'bang for the buck') og annen cpu vifte.

 

Er litt usikker på om HK'et er bra nok; det er anbefalt i et slags tilsvarende oppsett her:

 

Link

 

Endringene har også gjort at (den teoretiske) prisen har gått ned med nesten 600 kroner.

 

Er spent på om det er mulig å sette sammen et oppsett med mer 'bang' for samme prisen :)

Lenke til kommentar

Feilmontering kommer faller vel i tankene. Min 7700 holder en x2 med 1.5 volt og 2.6GHz under 50 grader mens de folder for fult, har 2 blader avknukket, ikke kjølepasta og ikke full faen på vifta. Åpent kabinett da men.

 

 

Trådstarter:

Gå heller for en 3800+ (dual core) siden du allikevel er så godt under 5000.- Koster bare 200.- mer for en cpu som er likt klokket men har 2 kjerner. Klokker som regel ganske godt disse og.

Lenke til kommentar
Feilmontering kommer faller vel i tankene. Min 7700 holder en x2 med 1.5 volt og 2.6GHz under 50 grader mens de folder for fult, har 2 blader avknukket, ikke kjølepasta og ikke full faen på vifta. Åpent kabinett da men.

 

 

Trådstarter:

Gå heller for en 3800+ (dual core) siden du allikevel er så godt under 5000.- Koster bare 200.- mer for en cpu som er likt klokket men har 2 kjerner. Klokker som regel ganske godt disse og.

6619646[/snapback]

 

men tenk på at CPUen min er varmare enn din! Min har 130 W... Så det er liksom ikkje feilmontering akkurat...

 

Edit: nå har eg nettopp montert av kjølaren og tørka vekk gammalt kjølepasta, og montert SKIKKELEG på igjen. Forbedringer? 53 idle og ned til 48 idle. Og 78 load og ned til 70 grader load. ikkje all verden!

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

78 er nok mye for den cpuen. Prescotter begynner faktisk å klokke seg selv ned når en kommer opp i den tempen. Mye klokket?

 

Som du ser på linken under begynner prescotten rundt 76-77 grader og northwooden litt før.

 

http://www.digit-life.com/articles2/p4-throttling/index.html

 

Edit: Fjerna noe tull om at du hadde en prescott :blush:

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

Som nevnt så er Intels P4 baserte prosessorer veldig varme. Dette setter store krav til kjøling, powersupply og strømforsyningskretser på hk...

 

Mange gode grunner til å gå for en helt annen cpu.

 

Et forslag er E6300, men da må du nesten vente litt på egnete hovedkort og cpu.

 

Et annet forslag er x2 3800+ ulempen er at det er ganske bingo hvor langt du får overklokket, alt fra 2300mhz - 2900mhz er sannsynlig. For en overklokk på 2900mhz trenger du også en skikkelig kjøler.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...